شناسایی بیش از یک هزار تغییر کاربری در اراضی کشاورزی

خبرگزاری مهر شنبه 05 آبان 1403 - 15:02
فرمانده یگان های انتظامی و حفاظتی فراجا گفت: یک هزار و ۴۰۵ تغییر کاربری در اراضی کشاورزی استان قزوین از ابتدای سال جاری تاکنون مورد شناسایی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رضا بنی اسدی فر، فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا بیان داشت: از اراضی غیرمجاز استان قزوین، ۸۷۶ مورد تخلف محرز تشخیص داده شده که بلافاصله پس از شناسایی بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نسبت به تخریب و قلع و قمع بناهای ساخته شده اقدام شده است.

وی ادامه داد: برای ۲۱ تغییر کاربری نیز در راستای بازپس‌گیری اراضی کشاورزی و بازگشت آن به حالت اولیه پرونده قضائی تشکیل و در نهایت نیز منجر به صدور رأی قطعی قضائی و تخریب ساخت و ساز سازه‌های غیرمجاز شد.

این مقام ارشد انتظامی گفت: برای مابقی اراضی تغییر کاربری‌های غیرمجاز شناسایی شده نیز با توجه به اینکه امکان تخریب آن وجود نداشت برای آنها پرونده قضائی تشکیل شده که در حال رسیدگی است و به محض صدور حکم، اعمال قانونی صورت می‌گیرد.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با اشاره به اینکه یگان حفاظت امور اراضی استان قزوین برای نخستین مرتبه در کشور از هوش مصنوعی برای شناسایی تغییر کاربری اراضی و حفظ و حراست از زمین‌های کشاورزی استفاده کرده است، تأکید کرد: یگان حفاظت امور اراضی استان قزوین با همکاری سازمان امور اراضی کشور و استانداری قزوین در ۶ ماه نخست سال جاری به صورت پایلوت و برای اولین مرتبه در کشور از ظرفیت بخش خصوصی و تجهیزات نوین پهپادی برای شناسایی تغییر کاربری‌ها استفاده کرده و این امر باعث رشد ۲۰۰ درصدی میزان شناسایی‌ها شده است.

وی افزود: در همین راستا، ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین ظرف مدت ۲۰ دقیقه پایش و رصد می‌شود در صورتیکه اگر از روش سنتی گشت زنی استفاده می‌شد شناسایی این محدوده سه تا پنج روز، زمان نیاز به پایش میدانی داشت، از این رو استفاده از تکنولوژی‌های روز و هوش مصنوعی در کاهش استهلاک، هزینه و استفاده از نیروی انسانی مؤثر بوده و بهره‌وری و سرعت کار را نیز تا حد زیادی افزایش داده و شناسایی دقیق‌تر و مستندتری را به همراه دارد.

سردار بنی اسدی فر یادآور شد: به منظور رصد هرچه بهتر اراضی کشاورزی کشور و در راستای حفظ و صیانت از کاربری زمین، پایش و رصد از طریق تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر هوایی نیز صورت می‌گیرد و گشت‌های میدانی با حضور مأموران یگان حفاظت همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت حفظ کاربری اراضی کشاورزی در تأمین امنیت غذایی از هموطنان عزیز می‌خواهیم تا قبل از هرگونه اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نسبت به درخواست مجوز و استعلام‌های مربوطه اقدام کرده و از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی خودداری کنند، تا از اتلاف هزینه و انرژی و نابودی زمین‌های کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به رشد ۲۰۰ درصدی میزان شناسایی‌ها در پایان خاطر نشان کرد: حفظ کاربری اراضی و توسعه کشاورزی رابطه مستقیمی با سفره مردم و تأمین امنیت غذایی جامعه دارد و امروز صیانت از اراضی کشاورزی باید در اولویت همه برنامه‌ها قرار گیرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.