مشکلات خواب در میانسالی، مغز را پیر می‌ کند

همشهری آنلاین شنبه 05 آبان 1403 - 17:42
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مشکلات کیفیت خواب در اوایل میانسالی باعث تسریع در پیری مغز و مشکلات شناختی در سنین بالاتر می‌شود.

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: آیا به اندازه کافی می‌خوابید؟ کیفیت خواب شما چقدر خوب است؟ نتایج تحقیقات علمی «خواب ضعیف» را با پیری سریع مغز مرتبط می‌داند و نشان می‌دهد که پرداختن به مشکلات خواب در اوایل زندگی ممکن است به حفظ عملکردهای شناختی ما کمک کند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، تحقیقات قبلی نشان داد که خواب مناسب می‌تواند به حفظ و بهبود سیستم گلیمفاتیک مغز و توانایی آن در پاکسازی مواد زائد کمک کند. محققان همچنین دریافتند که اختلال‌های خواب، مانند بیدار شدن از خواب و بازگشت به خواب در ساعات دیگر شب، ممکن است به مشکلات حافظه و شناختی کمک کند، که می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل شود.

مشکلات خواب در میانسالی، مغز را پیر می‌ کند

در این مقاله، یافته‌های کلیدی یک مطالعه اخیر منتشر شده در سال ۲۰۲۴ را برجسته می‌کنیم که بینش‌هایی را در مورد ارتباط بین خواب و سلامت مغز و نحوه محافظت بهتر از عملکردهای شناختی ارائه می‌دهد. در حالی که این مطالعه ارتباط بین کیفیت خواب و علائم پیری مغز را نشان می‌دهد، این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که مشکلات خواب پیری مغز را تسریع می‌کند.

طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در نشریه نورولوژی، مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا، افرادی که در اوایل میانسالی با مشکلاتی با کیفیت خواب مواجه می‌شوند، مانند مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن، علائم بیشتری از مشکلات سلامت شناختی را در اواخر میانسالی نشان می دهند. این مطالعه شامل ۵۸۹ نفر با میانگین سنی ۴۰ سال در ابتدا بود. شرکت کنندگان پرسشنامه‌های خواب را در ابتدای مطالعه و سپس پنج سال بعد تکمیل کردند. محققان شرکت‌کنندگان را بر اساس تعداد ویژگی‌های «کم خواب» که خود گزارش کردند، به سه گروه تقسیم کردند: کم (۰-۱)، متوسط (۲-۳) و زیاد (بیش از ۳)

شرکت کنندگان همچنین ۱۵ سال پس از شروع مطالعه اسکن مغزی گرفتند. محققان اسکن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند، جایی که سطح کوچک شدن مغز مربوط به سن خاصی است و از یادگیری ماشینی برای تعیین سن مغز هر شرکت‌کننده استفاده کردند.

مشکلات خواب در میانسالی، مغز را پیر می‌ کند

این مطالعه نشان داد که چندین ویژگی خواب، از جمله کیفیت خواب، بیدار شدن در صبح زود، و مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، با تسریع پیری مغز مرتبط است، به خصوص زمانی که افراد به طور مداوم در طول پنج سال این مشکلات خواب را داشتند. علاوه بر این، محققان دریافتند که میانگین سنی مغز افراد در گروه متوسط ۱.۶ سال بیشتر از گروه پایین بود و افراد در گروه بالا میانگین سنی مغزی ۲.۶ سال داشتند.

پروفسور کریستین یافه، سرپرست تیم تحقیق روانپزشکی، نورولوژی و اپیدمیولوژی در دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو، گفت: یافته‌های ما اهمیت پرداختن به مشکلات خواب را در مراحل اولیه زندگی برای حفظ سلامت مغز، از جمله حفظ یک برنامه خواب ثابت، ورزش، اجتناب از کافئین قبل از رفتن به رختخواب و استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب نشان می‌دهد.. تحقیقات آینده باید روی یافتن راه‌های جدید برای بهبود کیفیت خواب و بررسی تاثیر طولانی‌مدت خواب بر سلامت مغز در افراد جوان تمرکز کند.

بیشتر بخوانید:

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.