سنگ یَشم، گران‌تر و سخت‌تر از الماس!

همشهری آنلاین شنبه 05 آبان 1403 - 18:11
ممکن است الماس سنگ سختی باشد، اما یشم سخت‌ترین ماده معدنی طبیعی شناخته‌شده در جهان است.

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدا باید گفت که بین سختی (hardness) و چقرمگی یا همان تافنس (Toughness) تفاوت زیادی وجود دارد. میگویند الماس سخت‌ترین سنگ شناخته‌شده است، اما وقتی صحبت از چقرمگی باشد، یشم در صدر فهرست قرار می‌گیرد. بااین‌حال همچنان این سؤال وجود دارد که کدام‌یک قوی‌تر است؟

هزاران سال است که یشم برای انسان‌ها، ماده مهمی به شمار می‌رود. برخی از اولین سلاح‌های انسان از یشم ساخته‌شده است. اکنون یشم تنها یک نوع سنگ قیمتی نیست. این سنگ به دو نوع مختلف شناخته می‌شود که هر دو، در برابر سایش بسیار مقاوم هستند، اما کیفیت های متفاوتی دارند.

یشم به خاطر رنگ‌آمیزی و شفافیتی که دارد شناخته‌شده است و مردم در بازار طلا و جواهر برای این ویژگی‌های آن قیمت بالایی می‌پردازند. همچنین یشم جیدیت، کمیاب‌تر و گران‌تر است. به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۱۶ یک توده ۱۷۵ تنی سنگ یشم کشف و ۱۷۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شد.

نوع دیگر، یشم نفریت نام دارد. ازآنجایی‌که این سنگ مقاوم‌تر است، رایج‌تر و پرکاربردتر از خود یشم جیدیت است. درواقع، وقتی صحبت از چقرمگی (Toughness) به میان می‌آید، یشم نفریت مقاوم‌ترین ماده معدنی طبیعی شناخته‌شده است؛ این سنگ حتی از سرامیک و فولاد نیز مقاوم‌تر است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.