مهاجران خسته جنوب در دام کوخه نشینان | عقاب و شاهین ایرانی در بازارهای عربی

همشهری آنلاین شنبه 05 آبان 1403 - 19:43
کوخه نشینی از بدوی ترین شیوه های شکار در جهان است که از دوران باستان تاکنون در برخی نقاط ایران نیز رواج داشته و اکنون به تهدیدی جدی برای پرندگان شکاری و درحال انقراض زیستگاه‌ها تبدیل شده است.

همشهری آنلاین - مجید جباری: با شروع مهاجرت پرندگان شکاری در پاییز، سودجویان با برپا کردن سازه‌ای به‌نام کوخه به زنده‌ گیری پرندگان شکاری خانواده شاهین‌ها که در فصل مهاجرت‌ در حال عبور از شهرستان‌های جنوبی استان خوزستان و سواحل خلیج فارس هستند، اقدام می‌کنند. کوخه نشینان پرندگان شکاری را زنده شکار می‌کنند و در بازار قاچاق عمدتا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به فروش می رسانند.

یگان‌ حفاظت محیط زیست اما هر سال در آغاز فصل مهاجرت پرندگان، اقدام به شناسایی و تخریب کوخه‌ها در شهرهای مختلف عمدتا جنوب کشور می‌کند. همین چند روز پیش یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با گشت‌های مستمر درحاشیه ۹ شهر این استان، چندین کوخه زنده گیری پرندگان شکاری را شناسایی و تخریب کرد.

اما چه گونه هایی از پرندگان شکاری بیشترین آسیب را از این روش دیده اند؟ همشهری آنلاین با بررسی زنده گیری پرندگان شکاری با روش کوخه نشینی به نحوه و جزئیات این روش سنتی و قدیمی شکار پرندگان پرداخته است.

تخریب ۲۴ کوخه در ۹ شهر

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تخریب کوخه‌های زنده‌گیری پرندگان در فصل موسوم به بازگیری گفت:« ۲۴ کوخه از ابتدای فصل پاییز تاکنون در نقاط مختلف استان تخریب شد.شهرهای خرمشهر، آبادان، ماهشهر، شادگان، رامشیر، رامهرمز، امیدیه، هفتکل و اهواز بیشترین مناطقی در خوزستان هستند که با روش کوخه نشینی اقدام به زنده گیری پرندگان می‌کنند.»

مهاجران خسته جنوب در دام کوخه نشینان | عقاب و شاهین ایرانی در بازارهای عربی

محمد الوندی درگفت‌گو با همشهری آنلاین هدف از تخریب کوخه‌ها را جلوگیری از زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری عنوان کرد و افزود: «تخریب کوخه‌ها از ابتدای فصل پاییز توسط همه واحدهای یگان حفاظت محیط زیست در حال انجام است و در صورت یافت موردی در هر نقطه از استان، بلافاصله رسیدگی می‌شود. در این روش، گونه هایی از پرندگان شکاری که راس هرم غذایی هستند بیشترین آسیب را می بینند.»

پرندگان شکاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته می‌شوند که به آن‌ها علاقه‌مندند و از آن‌ها برای شکار یا به عنوان نماد قدرت و ثروت استفاده می‌کننداو تخریب کوخه‌ها را راهی برای پیشگیری شکار پرندگان دانست و گفت:« یکی از ابزارهای اصلی برای زنده‌گیری پرندگان شکاری کوخه است که وقتی تخریب می‌شود به نوعی پیشگیری نیز اتفاق می‌افتد. براساس قانون، شکار و صید هرگونه زنده‌گیری حیات وحش جرم است و به محض اینکه پرنده شکاری زنده گیری شود فرد شکارچی مجرم شناخته و مشمول جریمه‌های قانونی می‌شود.»

کوخه چیست ودر کدام مناطق رواج دارد؟

کوخه نشینی در دهه های اخیر به دلیل کاهش پرندگان شکاری کمیاب و رو به انقراض رفتن نسل آنها، با وضع قوانین و محدودیت های زیست محیطی ممنوع شده است اما در برخی نقاط ایران مثل خوزستان و شهرهای شمالی استان بوشهر همچنان به صورت غیر مجاز وجود دارد. کوخه که در اصطلاح محلی در استان بوشهر به آن «کوخت» گفته می شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که اغلب در زمین‌های بیابانی، دشت‌ها یا مناطق باز که محل عبور پرندگان مهاجر است، حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود. درجلوی کوخه سه رشته تورپهن می شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن دراین گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و درنهایت پرنده گرفتار در تور را صید می کنند.

خلع سلاح شکارچیان تهران ؛ قیمت گوشت قرمز دلیل افزایش شکار است | آماری از سلاح‌های شکاری در ایران و تهران

اجساد شکار و شکارچی در یک قاب | داستان عجیب ۲ شکارچی از مرگ برگشته

پرندگانی که در کوخه‌ها شکار می‌شوند

بحری: یکی از پرندگان شکاری پرطرفدار و ارزشمند برای شکارچیان است. بحری به دلیل سرعت بالا و قدرت شکار، بسیار مورد توجه قرار دارد.

شاهین: شاهین‌ها به‌خاطر مهارت در شکار و توانایی پرواز سریع، از اهداف اصلی شکارچیان هستند. شاهین‌های بومی ایران و همچنین شاهین‌های مهاجر، اغلب در فصل‌های مهاجرت شکار می شوند

بالابان: این پرنده از جمله گونه‌های مهم شاهین‌سانان است که به دلیل ارزش بالای اقتصادی و توانایی شکار، به ویژه در کشورهای عربی، تقاضای زیادی دارد

عقاب‌ها: برخی گونه‌های عقاب به‌ویژه عقاب طلایی نیز در این روش شکار می‌شوند. عقاب‌ها به دلیل جثه بزرگ و قدرت زیاد، شکار ارزشمندی به حساب می‌آیند

دلیجه و کورکور: این گونه‌های کوچکتر از شاهین‌ها و عقاب‌ها نیز گاهی در این روش شکار می‌شوند

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.