3 عامل اثرگذار بورسی رمزگشایی شد

دنیای اقتصاد یکشنبه 06 آبان 1403 - 00:04
با توجه به رشد شاخص‌کل بورس و ریزش نرخ ارز و صندوق‌های طلا در اولین روز معاملاتی هفته، اکنون زمانی را سپری می‌کنیم که سه عامل می‌تواند تصمیمات مدیران سرمایه‌گذاری نهادها را تغییر دهد؛ سند بودجه، گزارش‌های 6ماهه و تنش‌های برون‌‌‌‌‌‌مرزی.

جلسه سازمان با مدیران ناشران، چه نتایجی در پی دارد؟

آراد پورکار copy

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در مورد جلسه روز شنبه سازمان بورس با مدیران ناشران گفت: در جلسه روز شنبه سازمان با اعضای هیات‌مدیره ناشران 4 نکته بیان شد. یکی از موارد ارائه برنامه توسط ناشران جهت سودآور‌کردن زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های خود بود تا بتوانند در نیمه دوم وضعیت بهتری را رقم بزنند. به‌طور طبیعی شرکت‌ها همیشه دنبال افزایش حاشیه سود خود و زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌هایشان بوده‌اند و به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که محرکی در اقتصاد وجود نداشته‌باشد، این مهم رخ نخواهد داد، چراکه ناشران از حداکثر توان خود جهت افزایش سودآوری بهره برده‌‌‌‌‌‌اند. 

وی افزود: مورد دیگری که در جلسه به آن توصیه شد، پیشنهاد به خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت بود، اما به عقیده شخصی اینجانب، صندوق‌های درآمد ثابت، به دلیل ماهیت‌‌‌‌‌‌شان، بهتر است از سهام جهت نوسان‌گیری استفاده کنند و نگاه بلندمدت نداشته باشند، به‌عنوان مثال یک بازدهی 5 الی 10‌درصدی برای صندوق‌های درآمد ثابت، سود قابل‌توجهی است، بنابراین تغییر حدنصاب در صندوق‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت یک فشار تقاضا ایجاد کند اما احتمال اینکه بعد از گرفتن بازدهی در کوتاه‌مدت، آن نماد را عرضه کند، بالاست، چراکه قصد بهتر‌کردن وضعیت صندوق خود و افزایش ذخیره مثبت را دارد.  کارشناس بازار سرمایه گفت: موانع و مشکلات اقتصادی صنایع، مورد چهارمی  بود که ناشران توصیه شد تا از نهادهای دولتی برای رفع آن پیگیری کنند، اما این مشکلات چندین سال‌است که توسط ناشران پیگیری می‌شود و به‌نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت، این مشکلات مرتفع شوند.

چرا نتیجه گزارش‌های 6ماهه دور از انتظار شد؟

جواد عشقی_نژاد.jpg 2 copy

جواد عشقی‌‌‌‌‌‌نژاد، کارشناس ارشد بازار سرمایه ارزیابی خود را در مورد گزارش‌های 6ماهه منتشرشده شرکت‌ها این‌گونه بیان کرد و گفت: درخصوص گزارش‌های 6‌‌‌‌‌‌ماهه می‌توان اشاره کرد؛ برخی صنایع نتایج ضعیفی ارائه کردند، برخی دیگر هم عملکردی فراتر از انتظارات داشتند. یکی از عوامل کلیدی تاثیرگذار بر نتایج گزارش‌ها، قطعی برق در تابستان بود که به‌ویژه در صنایع انرژی‌‌‌‌‌‌بر، مانند فولاد تاثیر منفی زیادی برجای گذاشت. در صنعت فولاد، همان‌طور که انتظار می‌رفت، گزارش‌ها به دلیل مشکلاتی نظیر کاهش قیمت جهانی فولاد و قطعی برق، چندان جذاب نبودند. این صنعت به‌‌‌‌‌‌طور کلی تحت‌فشار قرارگرفت و تنها بزرگترین شرکت فولادی توانست عملکرد نسبی قابل‌قبولی داشته باشد، درحالی‌که برخی دیگر از فولادی‌‌‌‌‌‌ها، حتی در تابستان سودی نداشتند و  وضعیت مالی آنها به‌شدت تحت‌تاثیر قرارگرفت.

وی افزود: اما در مقابل، صنعت سیمان عملکرد مثبتی را نشان‌داد. با وجود مشکلات ناشی از قطعی برق در کوره‌‌‌‌‌‌ها، این صنعت به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار، موفق شد نرخ‌های فروش خود را افزایش دهد و نتایج مالی قابل‌قبولی را ارائه کند. عشقی‌‌‌‌‌‌نژاد، ضمن بیان عامل نگران‌‌‌‌‌‌کننده 6ماهه دوم سال، افزود: با توجه به گزارش‌های ۶ماهه، چشم‌‌‌‌‌‌انداز بازار در نیمه دوم سال ‌نشان می‌دهد که قطعی گاز به ‌‌‌‌‌‌عنوان عامل اصلی تاثیرگذار، چالش‌های بیشتری برای صنایع مصرف‌کننده گاز ایجاد خواهد کرد. پتروشیمی‌ها به‌ویژه در تولید اوره و متانول، به دلیل وابستگی بالا به گاز، با محدودیت‌های تولید مواجه خواهند شد و عملکردشان ممکن است تحت‌تاثیر منفی قرار بگیرد. همچنین صنعت فولاد نیز مجددا با ریسک‌های مشابهی روبه‌رو خواهد بود که ممکن است منجر به ادامه روند نامطلوب این صنعت شود. به‌طور کلی، ریسک‌های مرتبط با انرژی همچنان تهدیدی جدی برای صنایع انرژی‌‌‌‌‌‌بر باقی خواهد ماند، با این‌حال صنایعی که وابستگی کمتری به گاز و انرژی دارند، ممکن است در نیمه دوم سال‌شرایط بهتری را تجربه کنند و از این ریسک‌ها کمتر متاثر شوند.

بودجه 1404‌ بورس را تضعیف می‌کند؟

اعلمی copy

محمدرضا اعلمی، کارشناس سرمایه  در مورد سند بودجه‌1404 گفت: رویکرد بودجه‌1404 حرکت به سمت یکسان‌‌‌‌‌‌سازی نرخ ارز است که این موضوع، خود را در افزایش نرخ ارز تسعیر کالاهای اساسی نشان می‌دهد، در مجموع حرکت به سمت یکسان‌‌‌‌‌‌سازی نرخ ارز، حرکت درستی است، در صورتی‌که در کنار آن، حمایت‌های لازم از اقشار ضعیف هم در دستور کار قرار بگیرد. حمایت از اقشار ضعیف را می‌توان در سند بودجه‌1404 با معافیت‌های مالیاتی و کاهش نرخ مالیات‌‌‌‌‌‌ستانی گروه‌های کم‌‌‌‌‌‌درآمد مشاهده کرد. البته درآمدهای مالیاتی بودجه‌1404 با رشد 39‌درصدی نسبت به بودجه‌سال‌جاری همراه بوده و از 1200‌همت 1700‌همت افزایش پیدا کرده‌است.

درآمدهای گمرکی نیز رشد 85‌درصدی داشتند و از آنجاکه دولت برای واردات خودرو عدد 2‌میلیارد دلاری را برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی کرده‌است، پس انتظار دارد از محل درآمدهای گمرکی، منابع لازم را جهت واردات خودرو تامین کند. وی افزود: نکته جالب‌توجه در سند بودجه، رشد 333‌درصدی واگذاری دارایی‌های مالی دولت است. همچنین فروش اوراق از 255‌همت به 700‌همت رسیده و رشد 175‌درصدی را به‌ثبت رسانده‌است. این موضوع سبب تضعیف بازار سرمایه خواهدشد و نشان می‌دهد سال‌1404 مانند سال‌های گذشته، شاهد بازار‌سرمایه تضعیف‌شده هستیم. حمایت از بازار سرمایه باید خود را در سند بودجه‌ نشان دهد و باید شاهد یک حمایت غیرمستقیم و همه‌جانبه باشیم. نه اینکه از طرفی بازار را تضعیف کنیم و از طرف دیگر، با تزریق پول دنبال حفظ دستوری بازار باشیم. 

با توجه به سند بودجه‌1404 و هدف آن جهت یکسان‌‌‌‌‌‌سازی نرخ ارز و همچنین برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی دولت برای سال‌آتی، به‌نظر می‌رسد صنایع پالایشی، معدنی و پتروشیمی در بازار سرمایه ایران اثر مثبتی خواهند دید و در سال‌آینده شاهد افزایش سود شرکت‌های صادراتی خواهیم بود. در سال‌آتی سرمایه‌گذاری در محصولات شیمیایی، می‌تواند گزینه مناسبی در پرتفو باشد و بهتر است از صنایعی که محصولات استراتژیک آنها تحت‌تاثیر مداخلات قیمتی هستند، پرهیز کنیم. البته بنابر اعداد و ارقام فعلی و وضعیتی که مشاهده می‌کنیم، بازار سرمایه در سال‌آتی، یک بازار قوی نخواهد بود.  اعلمی ادامه‌داد: برخی از افراد معتقدند که انتخابات ایالات‌متحده تاثیر زیادی بر پرتفوی سرمایه‌گذاری ما خواهدداشت، اما این در حالی است که تفاوت چندانی ندارد.

اکنون نیز شاهد تنش در منطقه هستیم و اثرات آن را در بازار می‌بینیم و به‌طور طبیعی با به‌وجود آمدن تنش، شاهد رشد طلا و تضعیف بازار خواهیم شد.  کارشناس بازار سرمایه توصیه کرد: به دلیل اینکه جوی در افزایش قیمت طلا به‌وجود آمده بود، تمام سرمایه خود را به طلا تبدیل نکنید و با آرام‌شدن اوضاع و کاهش ریسک‌های سیستماتیک، شاهد رشد نسبی بورس خواهیم بود، بنابراین بخشی از سرمایه خود را به طلا یا گواهی‌سپرده طلا و بخشی را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار با درآمد ثابت و سایر صندوق‌ها  تبدیل و در زمان مناسب به‌صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنیم. بسیاری از نمادها در موقعیت ارزنده قرار دارند و صرفا به‌دلیل تنش‌های برون‌‌‌‌‌‌مرزی در نقاط پایینی نزول کردند و با کاهش فشار، بازدهی خوبی خواهندداشت.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.