زنگ رشد بورس به صدا درآمد؟

دنیای اقتصاد یکشنبه 06 آبان 1403 - 00:04
شاخص اصلی بورس تهران روز گذشته همزمان با احتمال سقوط موج تنش‌ها با افزایش ارتفاع 1.23درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته در سطح یک‌میلیون و 995هزار واحدی ایستاد. رشد 24هزار و 318واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با رشد 0.83درصدی روبه‌رو شد و در سطح 661هزار و 105واحدی قرار گرفت.

در این بین شاخص کل فرابورس نیز حدود ۰.۳۹درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۱هزار و ۶۹واحدی کار خود را به اتمام رساند. با وجود سبزپوشی معاملات نخستین روز هفته بازار طی معاملات هفته گذشته سراسر منفی بود؛ به گونه‌ای که در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته نماگرهای اصلی با کاهش ارتفاع روبه‌رو شده بودند و در طول هفته بیش از نیمی از سهم‌های بازار در صف فروش قرار داشتند. خروج نقدینگی از بازار سرمایه در مهرماه سال جاری موضوع جدیدی نبوده و همواره در طول سال‌های گذشته در این ماه خروج پول ثبت رقم می‌خورده است.

اتفاقی که به طور مکرر رخ داده و افت بازار سرمایه در مهرماه را تا حدودی قابل پیش‌بینی کرده بود. از طرفی ریسک و تنش عاملی است که می‌تواند اثر منفی بر بازار سرمایه بگذارد، چرا که بازار سرمایه با ذاتی ریسک‌گریز در طی یک سال اخیر و به‌خصوص چند ماه اخیر با حوادث سیاسی و منطقه‌ای زیادی روبه‌رو بوده است. بی‌سابقه بودن این حوادث در کنار عوامل و مشکلات بنیادی و اقتصادی باعث شد ترس در بین سرمایه‌گذاران ایجاد شود و سهامداران را به فروش سهام و خارج شدن سوق دهد. افزایش ریسک بازار را می‌ترساند و همین ترس باعث از دست رفتن محدوده مهم ۲میلیون واحد در شاخص کل در هفته گذشته شد. با این وجود پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران و احتمال کاهش تنش‌ها تا انتخابات آمریکا به نظر می‌رسد بازار می‌تواند با افزایش نسبی و بهبود تقاضا روبه‌رو شود.  

در خصوص لایه بودجه ۱۴۰۴ یک موضوع مهم برای بازار انتشار ۵۰۰هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه جهت تامین مالی است که به نظر می‌رسد برای وضعیت فعلی بازار که خود با کمبود شدید نقدینگی مواجه است چندان مساعد نباشد و بازار نتواند از ظرفیت انتشار اوراقی با این اعداد و ارقام پذیرا باشد. اما نکته مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۴ کاهش مالیات برخی شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که طبق یکی از بندهای لایه بودجه که همسو با سیاست‌های حمایت از تولید است، نرخ مالیات موضوع ماده ۱۰۵قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۳ که در بورس و فرابورس پذیرفته شدند، به میزان نرخ موثر ۵درصد کاهش پیدا کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد در صورت تداوم کاهش سطح تنش‌ها و حمایت‌های دولت، بازار بتواند به مدار رشد نسبی خود بازگردد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.