بیوگرافی پیتسو موسیمانه پرافتخارترین مربیان در تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی

بیتوته یکشنبه 06 آبان 1403 - 08:53

بیوگرافی پیتسو موسیمانه پرافتخارترین مربیان در تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی



افتخارات پیتسو موسیمانه

بیوگرافی پیتسو جان همیلتون موسیمانه پرافتخارترین مربیان در تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی

 

چکیده ای از بیوگرافی پیتسو موسیمانه :

نام کامل : پیتسو جان همیلتون موسیمانه

زادروز : ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۶۴

زادگاه : کاگیسو، خائوتنگ، آفریقای جنوبی

پست بازی : هافبک

حرفه : سرمربی فوتبال

 

زندگینامه پیتسو جان همیلتون موسیمانه :

پیتسو جان همیلتون موسیمانه (زاده ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۴) یک بازیکن حرفه‌ای سابق فوتبال اهل آفریقای جنوبی است و در حال حاضر سرمربی تیم استقلال می‌باشد. او پیش از این سرمربی تیم‌های سوپر اسپورت یونایتد، ماملودی سانداونز، الاهلی مصر، الاهلی عربستان و الوحده بوده است.

 

موسیمانه در ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۴ در کاگیسو به دنیا آمده است درباره والدین و دیگر اعضای خانواده اش اطلاعات خاصی منتشر نشده است اما همسر و فرزندانش شناخته شده هستند. زمینه فعالیت او فوتبال و مربیگری است و کارنامه نسبتا خوبی در این مسیر داشته است.

 

همسر و فرزندان موسیمانه :

موسیمانه 30 سال پیش با مویرا تلهاگاله مسیمانه ازدواج کرده که حاصل این ازدواج یک دختر بنام Lelentle و دو پسر بنام های Kopano و Realegile Mosimane است.

 

او به عنوان یکی از با سابقه ‌ترین و موفق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی شناخته می‌شود. او با سوپر اسپورت یونایتد بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ و با ماملودی سانداونز بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ موفق به کسب چندین جام مهم شد.

 

اطلاعات باشگاه هایی پیتسو موسیمانه

تصاویر همسر و فرزندان پیتسو موسیمانه

 

دوران باشگاهی پیتسو موسیمانه :

موسیمانه دوران حرفه‌ای خود را در تیم جومو کاسموس آغاز کرد و سپس برای ماملودی سانداونز و اورلاندو پایرتس بازی کرد. پس از آن به تیم یونیکوس یونان پیوست و زیر نظر سرمربی نیکوس الفانتوس بازی کرد. او بعداً به تیم بلژیکی کی‌اف‌سی ریتا برلار و باشگاه قطری السد ملحق شد.

 

دوران مربیگری پیتسو موسیمانه :

موسیمانه در دوران حضورش در تیم بلژیکی کی‌اف‌سی ریتا برلار به عنوان دستیار مربی تیم زیر ۱۱ سال فعالیت می‌کرد و سپس به آفریقای جنوبی بازگشت تا مربی تیم ذخیره ماملودی سانداونز شود.

 

سوپر اسپورت یونایتد

موسیمانه به عنوان دستیار مربی بروس گربلار به سوپر اسپورت یونایتد پیوست و سپس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ به عنوان سرمربی فعالیت کرد. او در فصل‌های ۲۰۰۱-۲۰۰۲ و ۲۰۰۲-۲۰۰۳ در لیگ برتر فوتبال آفریقای جنوبی به مقام دوم دست یافت.

 

تیم ملی آفریقای جنوبی

موسیمانه در سال ۲۰۰۷ به عنوان سرمربی موقت تیم ملی آفریقای جنوبی، با نام مستعار بافانا بافانا، در هفت بازی خدمت کرد. این پیش از انتصاب کارلوس آلبرتو پریرا به عنوان سرمربی تیم ملی بود، که موسیمانه در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ به عنوان دستیار او خدمت کرد. او همچنین به عنوان دستیار ژوئل سانتانا در جام کنفدراسیون‌های فیفا ۲۰۰۹، جانشین و سپس سلف پریرا، فعالیت داشت.

 

در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۰، موسیمانه به عنوان سرمربی جدید آفریقای جنوبی معرفی شد و قراردادی چهار ساله امضا کرد. او اولین بازی خود را با پیروزی ۱-۰ مقابل غنا، که به مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی رسیده بود، به دست آورد. آفریقای جنوبی پس از آنکه موسیمانه در آخرین مسابقه مقدماتی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۲ برابر سیرالئون برای تساوی بازی کرد، در حالی که در واقع به پیروزی نیاز داشتند، از راه‌یابی به این رقابت‌ها ناکام ماند.

 

ماملودی سانداونز

در سال ۲۰۱۲، موسیمانه سرمربی ماملودی سانداونز شد. او در سال ۲۰۱۶ با پیروزی ۳-۱ در مجموع مقابل تیم زمالک مصر، قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا شد و این تیم را به دومین تیم آفریقای جنوبی تبدیل کرد که پس از اورلاندو پایرتس در سال ۱۹۹۵ این جام را به دست آورده است.

 

در دسامبر ۲۰۱۶، موسیمانه طبق گزارش فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان دهمین مربی برتر جهان در سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

 

در ۵ ژانویه ۲۰۱۷، موسیمانه در مراسم جوایز Glo-CAF ۲۰۱۶ که در آبوجا، نیجریه برگزار شد، عنوان مربی سال را به دست آورد. او ماملودی سانداونز را در فصل ۱۶-۲۰۱۵ به قهرمانی لیگ رساند و جام تلکام ناک‌اوت را نیز کسب کرد، که باعث شد موسیمانه به تنها مربی‌ای تبدیل شود که همه جام‌های داخلی را در دوران PSL را به دست آورده است.

 

در ۶ آوریل ۲۰۱۹، موسیمانه تیمش ماملودی سانداونز را به پیروزی ۵-۰ مقابل باشگاه مصری الاهلی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آفریقا ۱۹-۲۰۱۸ هدایت کرد و در مجموع ۵-۱ پیروز شد تا به نیمه‌نهایی راه یابد.

 

موسیمانه به طور کلی به عنوان موفق‌ترین مربی در تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی شناخته می‌شود و با ماملودی سانداونز پنج عنوان قهرمانی ABSA Premiership را به دست آورده است. در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰، موسیمانه از سمت خود به عنوان سرمربی ماملودی سانداونز استعفا داد.

 

زندگی شخصی پیتسو موسیمانه

تصاویر پیتسو موسیمانه

 

الاهلی

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰، اعلام شد که موسیمانه به عنوان سرمربی الاهلی مصر منصوب شده است. او اولین مربی آفریقایی غیرمصرى بود که هدایت این باشگاه را بر عهده گرفت.

 

در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰، موسیمانه الاهلی را به نهمین قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا هدایت کرد و در فینال سال ۲۰۲۰، رقیب دیرینه خود زمالک را شکست داد تا به جام جهانی باشگاه‌های فیفا ۲۰۲۰ راه یابد. در این مسابقات، الاهلی در نهایت پس از شکست پالمیراس در ضربات پنالتی به مقام سوم دست یافت. در ۶ دسامبر ۲۰۲۰، او الاهلی را به قهرمانی در جام حذفی مصر رساند. در ماه مه ۲۰۲۱، موسیمانه باشگاه فوتبال الاهلی را به پیروزی در سوپر جام آفریقا در مقابل تیم RS برکان در دوحه قطر هدایت کرد.

 

در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱، الاهلی دومین قهرمانی لیگ قهرمانان آفریقا را تحت هدایت موسیمانه و دهمین قهرمانی خود در مجموع به دست آورد، پس از پیروزی ۳-۰ مقابل کایزر چیفز در فینال. روری اسمیت استدلال کرد که این هشت ماه حضور موسیمانه، که در آن الاهلی سه جام کسب کرد، او را به یکی از بهترین مربیان فوتبال جهان در آن سال تبدیل کرد. در دسامبر ۲۰۲۱، او یک سوپر جام آفریقا دیگر را در قطر مقابل باشگاه فوتبال الرجا کازابلانکا به دست آورد. در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲، الاهلی با درخواست موسیمانه برای کناره‌گیری از سمت سرمربیگری موافقت کرد.

 

همسر و فرزندان پیتسو موسیمانه

اطلاعات باشگاه هایی پیتسو موسیمانه

 

الاهلی جده

در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲، موسیمانه به عنوان سرمربی تیم الاهلی جده عربستان منصوب شد. او در ژوئن ۲۰۲۳ پس از هدایت تیم به صعود، از این باشگاه جدا شد و ادعا کرد که از ژانویه به او و کادر فنی‌اش پرداختی انجام نشده است.

 

الوحده امارات

در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳، اندکی پس از جدایی از الاهلی جده، موسیمانه به همراه کادر فنی خود به تیم الوحده ابوظبی پیوست. در همان سال، در ۱۰ نوامبر، باشگاه الوحده اعلام کرد که قرارداد با موسیمانه با رضایت متقابل فسخ شده است.

 

ابها

در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴، موسیمانه با قراردادی چهارماهه به تیم ابها عربستان پیوست که تا پایان فصل ادامه داشت.

 

زندگی حرفه ای پیتسو موسیمانه

عکس های پیتسو موسیمانه

 

استقلال تهران

براساس اعلام مدیرعامل استقلال موسیمانه در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ پس از جواد نکونام،‌ به عنوان سرمربی تیم استقلال تهران انتخاب شد.

 

جدیدترین تصاویر پیتسو موسیمانه

پیتسو موسیمانه سرمربی تیم استقلال شد

 

سیستم بازی پیتسو موسیمانه :

پس از انتصاب این سرمربی آفریقای استقلال، سیستم پیتسو موسیمانه بود که برای هواداران این تیم سوال شد. طبق اطلاعات ثبت شده در بیوگرافی سرمربی خارجی استقلال، سیستم محبوب موسیمانه 2-4-4 بوده و احتمالا پیتسو موسیمانه سبک بازی همیشگی اش را برای آبی پوشان پایتخت درنظر خواهد داشت.

 

تصاویر پیتسو موسیمانه

افتخارات پیتسو موسیمانه

 

اطلاعات باشگاهی :

باشگاه‌های حرفه‌ای :

 سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
 ۱۹۸۲–۱۹۸۴ جومو کاسموس ۲۷ (۷)
۱۹۸۵  ماملودی سانداونز ۱۹ (۱)
 ۱۹۸۶ جومو کاسموس ۳۱ (۹)
 ۱۹۸۷ ماملودی سانداونز ۹ (۰)
۱۹۸۸ جومو کاسموس ۱۴ (۱۱)
۱۹۸۹ اورلاندو پایرتس ۰ (۰)
۱۹۸۹–۱۹۹۵ یونیکوس ۳۴ (۵)
۱۹۹۵ کی‌اف‌سی ریتا برلار ۳۷ (۱۵)
 ۱۹۹۶ السد ۱۲ (۰)
مجموع   ۱۷۹ (۴۸)

 

تیم ملی :

 سال‌ها باشگاه‌ها  بازی (گل)
 ۱۹۹۳–۱۹۹۴ آفریقای جنوبی  ۴ (۱)

 

دوران مربیگری :

سال‌ها باشگاه‌ها
۲۰۰۱–۲۰۰۷ سوپراسپورت یونایتد
۲۰۰۶–۲۰۱۰ آفریقای جنوبی (دستیار)
۲۰۱۰–۲۰۱۲ آفریقای جنوبی
۲۰۱۲–۲۰۲۰ ماملودی سانداونز
۲۰۲۰–۲۰۲۲ الاهلی مصر
۲۰۲۲–۲۰۲۳ الاهلی عربستان
۲۰۲۳–۲۰۲۴ الوحده
۲۰۲۴–۲۰۲۴ ابها
۲۰۲۴– استقلال

 

افتخارات و دستاوردهای موسیمانه :

دوران بازی :

یونیکوس

• سوپر لیگ ۲ یونان : ۹۴–۱۹۹۳

 

دوران مربیگری :

سوپراسپورت یونایتد

• جام ندبنک : ۲۰۰۵

• ام‌تی‌ان ۸ : ۲۰۰۴

 

ماملودی سانداونز

• لیگ برتر آفریقای جنوبی : ۱۴–۲۰۱۳، ۱۶–۲۰۱۵، ۱۸–۲۰۱۷، ۱۹–۲۰۱۸، ۲۰–۲۰۱۹

• جام ندبنک : ۱۵–۲۰۱۴، ۲۰–۲۰۱۹

• جام حذفی تلکام : ۲۰۱۵, ۲۰۱۹

• لیگ قهرمانان آفریقا : ۲۰۱۶

• سوپر جام آفریقا : ۲۰۱۷

 

الاهلی مصر

• لیگ برتر مصر : ۲۰–۲۰۱۹

• جام حذفی مصر : ۲۰–۲۰۱۹

• لیگ قهرمانان آفریقا : ۲۰–۲۰۱۹، ۲۱–۲۰۲۰

• سوپر جام آفریقا : ۲۰۲۱ (مه)، ۲۰۲۱ (دسامبر)

 

الاهلی عربستان

• لیگ دسته اول عربستان : ۲۳–۲۰۲۲

 

انفرادی

• سرمربی سال آفریقای جنوبی : ۱۴–۲۰۱۳، ۱۶–۲۰۱۵، ۱۸–۲۰۱۷، ۱۹–۲۰۱۸، ۲۰–۲۰۱۹

• سرمربی سال کنفدراسیون فوتبال آفریقا : ۲۰۱۶

• اخذ دکترای افتخاری از دانشگاه ژوهانسبورگ به علت مشارکت چشمگیر در زمینهٔ ورزش و قدرت راهبری، در اوت ۲۰۲۴.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.