خیز دلار برای بازگشت به کف قیمت؛ سیگنال درهم به بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۶ آبان 1403

اقتصادنیوز یکشنبه 06 آبان 1403 - 10:32
اقتصادنیوز: معامله گران معتقدند روند نزولی بازار ارز که از روز گذشته آغاز شده است، امروز هم می‌تواند ادامه‌دار باشد. اما شرط مهم برای تداوم عقب نشینی قیمت‌ها چیست؟

عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در روز شنبه شاهد نوسان منفی و عقب نشینی قیمت‌ها پس از مدت‌ها بود و قیمت دلار با کاهشی چشمگیر به چهار کانال پایین‌تر سقوط کرد و قیمت درهم امارات هم یک کانال پایین آمد؛ روندی که می‌توان آن را ناشی از سیگنال کاهشی تتر به بازار ارز دانست که همزمان با تجاوز نظامی اسرائیل به ایران سقوط محسوسی را تجربه کرد و به 65 هزار تومان رسید.

قیمت دلار هرات در معاملات روز شنبه با کاهش محسوس نسبت به معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته، بازگشایی کرد و در نهایت در دامنه 60 هزار تومان عقب نشست. این در حالی بود که در آغاز معاملات، تلاش‌هایی برای افزایش قیمت و پولبک دلار انجام شد، اما دوام نیاورد و دلار هرات به سطح پایین‌تر رسید.

قیمت درهم امارات نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و با کاهش بیش از 300 تومانی نسبت به روز قبل، در 18 هزار و 400 تومان بازگشایی کرد و به تدریج با تجربه افت بیشتر کانال 18 هزار تومان را از دست داد. این اسکناس در نهایت 17 هزار و 940 تومان قیمت خورد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران، نوسان بازار ارز در مسیر نزولی نشان از اثرگذاری افت قیمت درهم بر روند دلار دارد. حباب دلاری درهم نیز به زیر 50 تومان رسید که نشان دهنده فشار نزولی در بازار ارز است.

گزارش‌های اخیر رسانه‌های خبری، از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم، از «کاهش قیمت دلار تا سطح 60 هزار تومان» حکایت دارد. براساس آنچه این خبرگزاری‌ها ادعا کرده‌اند،‌ «فروشندگان از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها، تلاش دارند ارزهای خود را هرچه سریع‌تر به فروش برسانند» و همین موضوع منجر به تداوم روند نزولی در بازار ارز خواهد شد.

با این حال، معامله‌گران فنی معتقدند در صورت تداوم نوسان منفی قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت درهم به سمت مرز حمایت 17 هزار و 500 تومان حرکت خواهد کرد و اگر این سطح حمایتی شکسته شود، احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ و ورود به کانال 16 هزار تومان وجود دارد. در مقابل، اگر درهم بتواند از محدوده کنونی عبور کند و بالای مرز 18 هزار و 800 تومان نوسان دهد، شاهد ورود به کانال 19 هزار تومان خواهیم بود.

براساس ادعای این گروه، تداوم عقب نشینی قیمت درهم می تواند دلار را هم در نیمه پایین دامنه 60 هزار تومان نگه دارد و اسکناس آمریکایی به کف دامنه یاد شده در جریان معاملات امروز نزدیک شود.

تحلیلگران بازارهای مالی بر این باورند که بازار درهم به شدت تحت تأثیر تحولات «سیاسی» و «اقتصادی» قرار دارد و هرگونه تغییر در وضعیت بازار ارز می‌تواند بر نوسان درهم اثرگذار باشد. به عقیده این گروه ریزش اخیر بازارهای طلا و ارز نشان‌دهنده عدم تمایل خریداران به ورود مجدد به بازار است. این در حالیست که برخی از فعالان بازار از انقباضی‌تر شدن فضای اقتصادی به‌دنبال اعلام بودجه سال 1404 و تأثیرات انتخابات آمریکا صحبت می‌کنند و معتقدند این افت قیمت‌ها می‌تواند فرصتی برای خروج سرمایه‌ها از بازار باشد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.