۶ لایه پدافندی مقاومت در برابر شرارت

همشهری آنلاین یکشنبه 06 آبان 1403 - 10:58
کنترل ارز و بازار و مدیریت عرضه و تقاضا مولفه مهم حیات اقتصادی در جنگ ترکیبی است که اثرات خود را بر معیشت و میزان مصرف عمومی می‌گذارد. هرگونه ضعف و ناترازی در این حوزه می‌تواند پاشنه آشیل در تنش‌های مختلف باشد و باعث فشار به حاکمیت شود.

به گزارش همشهری آنلاین،‌محمد لسانی؛پژوهشگر و کنشگر رسانه در روزنامه همشهری نوشت، حملات رژیم صهیونیستی در فضای عمومی و رسانه‌ای ایران تا حد زیادی نادیده و حتی به سخره گرفته شد. انتظار افکار عمومی داخلی رژیم و نیز کسانی که در معرض بمباران رسانه‌ای بلوک غرب هستند این بود که صدا و نیز سیمای حمله رژیم برای آنها مشروعیت‌بخش و مقبولیت‌ساز باشد، اما آنچه در عمل پیاده شد با اتکا به پدافند چند لایه جمهوری اسلامی نتوانست مؤثر و نتیجه‌بخش باشد. اما آیا پدافند جمهوری اسلامی به‌عنوان محور اصلی مقاومت صرفا نظامی است؟ این نوشته سعی دارد بر این نکته تأکید کند که قدرت و قوت اصلی ایران نه صرفا در بخش نظامی، بلکه در زنجیره توانایی‌هایی است که تولید قدرت کرده و متجاوز را از تجاوز به مرزهای جغرافیایی و عقیدتی‌اش پشیمان می‌کند.

۱- لایه قدرت نرم و دیپلماسی عمومی

بازدارندگی فعال جمهوری اسلامی به‌عنوان نخستین مؤلفه که می‌تواند متوقف‌کننده هر طرح حمله و خدشه به کیان ایران اسلامی و منافع آن باشد، مبتنی بر قدرت نرم و البته استمرار قدرت درونی به بیرون مرزهایش است؛ به‌نحوی که می‌تواند کشور متخاصم را از درون دچار چالش‌های جدی کند.
پس محاسبه چالش‌های محتمل و انداختن چرتکه هزینه - فایده برای تقابل با ایران در نهایت باعث کم‌رنگ شدن و حتی انصراف از توطئه‌های زیادی شده است.

۲- لایه امنیتی و اطلاعاتی

توان امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در راستای فرصت‌سازی‌ و تهدیدسوزی توانسته است اثرات ملموسی بر آرایش منطقه‌ای و جهانی قدرت بگذارد. اصولا در این چندماه با استراتژی باز کردن مشت رژیم و پر کردن دست مقاومت طرح‌های متعددی به اجرا درآمده که حجم قابل‌توجهی از آن بازگو نشده و شاید هم هیچ‌وقت نشود. این رویکرد سربازان گمنام امام زمان(عج) برخلاف تاکتیک رژیم صهیونیستی است که علاقه وافری دارد ناداشته‌هایش را برای افکار عمومی فاکتور کند و هر تصور و توهمی را که خریدار دارد، بفروشد تا اندوخته اعتبار تهی خود را افزایش دهد. بر این اساس، سعی می‌کند با طرح مسائل امنیتی و اطلاعاتی که عموم مردم توان صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی آن را ندارند، از خود قهرمان بسازد.

۳- لایه سیاسی و دیپلماسی فعال

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ‌۲هفته برای ایجاد دیوار دفاعی متکی بر پیام‌های سیاسی به ۱۲کشور سفر کرد؛ به‌گونه‌ای که پس از ۱۷سال به بحرین و پس از ۱۴سال به مصر و پس از ۱۰سال به اردن پا گذاشت. عراقچی که در مذاکرات برجام داستان «خودکار» از او همه‌گیر شده بود، این‌بار «پرکار» و در میدان ظاهر شد و قدم گذاشتن در میانه آتش بیروت، از او تصویری مقتدرانه و با صلابت در جهان اسلام ساخت.

۴- لایه نظامی و انتظامی

در روزی که موشک‌های رژیم صهیونیستی به مرزهای کشور ورود کرد، واحد گشت فراجا در گوهر کوه خاش نیز بر اثر حملات تروریستی به خاک و خون کشیده شد. تضعیف نظامی و انتظامی ایران به‌صورت توأم در دستور کار محور شرارت قرار دارد. این حملات با هدف کمرنگ کردن مجاهدت‌ها و موفقیت‌های نظامی و انتظامی مقاومت است. فیلم‌های منتشره به‌خصوص از شرق تهران، نشان از موفقیت سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی و راداری دارد که توانسته حملات را خنثی کند.

۵- لایه اقتصادی

کنترل ارز و بازار و مدیریت عرضه و تقاضا مولفه مهم حیات اقتصادی در جنگ ترکیبی است که اثرات خود را بر معیشت و میزان مصرف عمومی می‌گذارد. هرگونه ضعف و ناترازی در این حوزه می‌تواند پاشنه آشیل در تنش‌های مختلف باشد و باعث فشار به حاکمیت شود.
نکته قابل توجه اینکه برخلاف دفعات قبل که شایعات باعث هجوم به پمپ بنزین‌ها می‌شد، به‌گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران در روز گذشته، وضعیت عادی و به دور از شلوغی‌ای در پمپ بنزین‌ها وجود داشته و مراجعات هیجانی‌ای شکل نگرفته است.

۶- لایه اجتماعی

مهم‌ترین لایه که زیرساخت تمام لایه‌های بالایی است حوزه اجتماعی است. اجتماع، موتور محرکه بخش‌های مختلف و پیشران پیشرفت و توسعه است. هرگونه ناامیدسازی و انگیزه‌ربایی از جامعه باعث کنش‌گریزی و عدم‌مشارکت مردم می‌شود و قدرت ملی را کاهش می‌دهد. توجه به انسجام اجتماعی و پایش و مراقبت مداوم از آن تضمین‌کننده حرکت کلی کشور به سمت قله‌های پیشرفت و ترقی است.
واکنش‌های مردمی‌ای که شخصا دیده‌ام و جامعه‌ای که با آن همزیستی دارم در برابر مهاجم خارجی کاملا حساس بوده و آماده پیکار و رویارویی با اوست. رژیم صهیونیستی با اقدام اخیرش عملا حجم بالای تنفر و انزجار از خود را در جامعه ایران تولید کرد و سرمایه‌گذاری رسانه‌ای و تصویری را که در طول سال‌های گذشته با امید به همراهی اجتماعی صرف کرده بود، سوزاند. واقعیت رژیم صهیونیستی، منزجرکننده‌تر از تصویر رسانه‌ای است که از خود نشان می‌دهد و این تجربه برای کشورهایی که در کنار این غده سرطانی زندگی می‌کنند، ملموس است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.