غافلگیری تل‌آویو از خشم خاورمیانه/ چرا اعراب با تهران هم‌صدا شدند؟

اقتصادنیوز یکشنبه 06 آبان 1403 - 13:04
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با استناد به حمله نامشروع اسرائیل به ایران به ابعاد محدود آن اشاره کرده و براین باورند که آنچه شنبه صبح رخ داد؛ عقب نشینی عریان اسرائیل از مواضع ادعایی‌اش بود.

به گزارش اقتصادنیوز، تجاوز رژیم اسرائیل به ایران خسارات اندکی به جای گذاشت و آنگونه که مقام‌های رسمی تهران اعلام کردند در جریان این حملات صرفا سیستم‌های رادار آسیب جزئی دید که به سرعت نیز ترمیم شد. همزمان ایران اعلام کرد که اسرائیل از حریم هوایی عراق در 70 مایلی مرز ایران برای این حمله استفاده کرده است. تهران در ادامه واشنگتن را به واسطه دسترسی نامحدود به پایگاه‌های نظامی عراق و حراست و حمایت از اسرائیل برای انجام این حمله نامشروع به چالش کشید. این در حالی است که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با انتشار پیامی در شبکه ایکس( توئیتر سابق) و در واکنش به تجاوز روز شنبه اسرائیل از تهران خواست تا (به ادعای او) مرتکب اشتباهی نشود، با این حال ایران از همان ساعات نخست تجاور اسرائیل، پاسخ را حق مشروع و قانونی خود اعلام کرد. همزمان مقاومت اسلامی عراق صراحتا اعلام کرد که یکی از اهداف حیاتی اسرائیل در بلندی‌های جولان را هدف حملات پهپادی‌اش قرار داده است. این گروه مقاومت با انتشار بیانیه‌ای گفت که عملیات برای انهدام سنگرهای دشمن با سرعت ادامه خواهد داشت. این خبرها در حالی رسانه‌ای می‌شود که تهاجم اخیر تل‌آویو به بیت لاهیه، واقع در شمال غزه موجب مرگ بیش از 40 نفر شده است، بسیاری از کشته‌ها زنان و کودکان هستند.

در شرایط کنونی اقدام متجاوزانه اخیر و در عین حال محدود اسرائیل به ایران به سوژه داغ بخش عمده‌ای از رسانه‌ها تبدیل شده است. بسیاری از تحلیلگران تلاش دارند تا با توسل به رویکردهای پیشین تهران، کنش‌ها و واکنش‌های احتمالی را تبیین کرده و به گونه‌ای معادلات پیش روی خاورمیانه را پیش بینی کنند.در همین راستا نشریه بلومبرگ با انتشار یادداشتی مدعی شد که حمله اخیر اسرائیل که با هماهنگی ایالات متحده انجام شد، بیش از آنچه تصور می‌رفت محدود بود و از همین رو ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک جهت پایان دادن به جنگ در غزه و لبنان و بازگردان اسرا را تسریع بخشد. این نشریه در ادامه گزارش ادعایی‌اش آورد، تل‌آویو تا مادامی که آنتونی بلینکن در منطقه حضور داشت اقدام متجاوزانه محدود خو را آغاز نکرد، پیشتر نیز برخی رسانه‌ها مدعی بودند که همزمان با بازگشت وزیر امور خارجه آمریکا، اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد.

بلومبرگ در ادامه این گزارش ادعایی گمانه‌زنی‌هایی را درباره نحوه این حمله که در مقیاس محدودی انجام شد، مطرح کرد و مدعی شد که به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از جنگنده‌های اسرائیل در تاریکی و احتمالا با عبور از سرزمین‌های عراق و سوریه این حمله تجاوزکارانه را اجرایی کردند. این نشریه در ادامه به اظهارنظرهای ادعایی مقام‌های اسرائیلی اشاره کرد و مدعی شد، بازیگری که تا پیش از این مسئولیت هیچگونه از عملیات‌های خرابکارانه‌اش را بر عهده نمی‌گرفت، حالا به این حمله معترف است. از این منظر می‌توان گفت رویارویی در سایه میان تهران و تل‌آویو به پایان رسیده است. پیشتر بالاخص بعد از اجرای عملیات «وعده صادق 2» که در جریانش ایران با موشک‌های بالستیک اسرائیل را هدف قرار داد، گروهی مدعی شدند که تل‌آویو قصد دارد در پاسخ تاسیسات ایران را هدف قرار دهد. حالا بلومبرگ ادعا می‌کند که جو بایدن برای مهار نتانیاهو تلاش کرده و لوید آستین نیز در تمامی این هفته‌ها با همتای اسرائیلی‌اش یوآووگالانت در تماس بوده است.

در همین راستا ناظران می‌گویند، حمله محدود اسرائیل و خسارت اندکی که وارد شد، شاید موجب شود تهران علیرغم حق مشروعی که برای پاسخ دارد، با هدف جلوگیری از تنش‌ها، واکنشی نشان ندهد. همزمان گروهی از ناظران با اشاره به مواضع تند کشورهای منطقه‌ای در محکومیت اقدام اسرائیل، براین باورند که تل‌آویو تصور نمی‌کرد که اعراب اینگونه با تهران هم صدا باشند. این در حالی است که این بازیگر در شرایط کنونی در دو جبهه غزه و لبنان گرفتار شده و هدف حملات مقاومت قرار دارد. ناظران مدعی‌اند، اسرائیل تصور می‌کرد با ترور رهبران مقاومت قادر است از شدت حملات کاسته و بر ایران متمرکز شود، اما این بازیگر امروز در شرایطی متفاوت‌تر از آنچه تصور می‌کرد، قرار دارد و از شدت حملات کاسته نشده است. بلومبرگ در انتهای یادداشت خود ضمن اشاره به گزاره‌های فوق نوشت، در شرایط کنونی ایالات متحده و دیگر قدرت‌ها شاید تلاش‌ها برای بازسازی ادعایی ارتش و ساختار سیاسی لبنان را تسریع بخشیده، زمینه را برای آزادی 100 گروگان فراهم و در نهایت برای بازسازی و اداره نوار غزه ترتیباتی تعریف کنند. به ادعای این نشریه، پاسخ محدود اسرائیل می‌تواند این فرایند را تسریع بخشیده و میدان را برای مشارکت بازیگران حاشیه خلیج فارس بالاخص امارات متحده در بازسازی غزه مهیا کند. از منظر این نشریه تا 5 نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان اندکی باقی است و گام‌های بعدی (ادعایی) نتانیاهو احتمالا به پیروزی ترامپ یا هریس منوط است.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.