تاپیکو سه ماهه ۴۰۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان داد/«شستا» پاسخ دهد

تابناک یکشنبه 06 آبان 1403 - 13:11

تاپیکو سه‌ماهه ۴۰۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان داد

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین از سال ۱۳۹۲ با عرضه در بورس تهران، راهی بازار سهام شد، اما حالا تاپیکو وضعیت مناسبی از لحاظ سوددهی در بورس ندارد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بررسی جدیدترین صورت‌های مالی منتشر شده تاپیکو در کدال، از زیان دهی این شرکت سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد.

اطلاعات کدال از عملکرد سه‌ماهه تاپیکو در بازه زمانی منتهی به پایان مردادماه سال جاری، نشان می‌دهد این شرکت طی ۹۳ روز فعالیت، با زیان خالص ۴۰۶ میلیارد و ۴۳۱ میلیون‌تومانی روبرو بوده است. رقمی که معادل زیان دهی ماهانه بیش از ۱۳۵ میلیاردتومانی و روزانه بیش از ۴ میلیاردتومانی است.

تاپیکو در حالی عملکرد ضعیف در خلق سود در مدت مذکور داشته است که این شرکت از محل درآمد سود سهام نیز اوضاع مثبتی نداشته است، چراکه با ریزش ۹۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فقط ۱۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان درآمد از سود سهام داشته است. به بیان دیگر، تاپیکو در سه‌ماهه منتهی به پایان مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۲۲ میلیارد تومان کاهش سوددهی داشته است.

همچنین تاپیکو طی مدت مذکور، با کاهش معنادار ۹۵ درصدی در تحقق سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها مواجه بوده است و در مقایسه با سود ۴۵۵ میلیاردتومانی در مدت مشابه سال قبل، فقط به سود نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان در ۹۳ سه روز فعالیت خرداد تا پایان مرداد سال جاری دست‌یافته است که نشان از عملکرد ضعیف مدیریتی در این شرکت دارد و نتوانسته است در مسیر تحقق شعار سال حرکت کند.

تاپیکو سه‌ماهه ۴۰۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان داد

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین از ابتدای اردیبهشت تا پایان مرداد ۱۴۰۳، مجموعا ۳۵ میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته است که در مقایسه به رقم ۶۹۱ میلیارد تومانی سال گذشته، افت معنادار ۹۵ درصدی را به ثبت رسانده است تا عملکرد ضعیفش را بیش از پیش نشان دهد. روندی که باعث شده تا سود انباشته تاپیکو تا مرداد امسال با افت ۲۴ درصدی مواجه شود.

تاپیکو در کنار موارد اشاره شده، طی این مدت در بخش دارایی‌های جاری این شرکت نیز با کاهش ۲۲ درصدی در مقایسه با سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت روبرو بوده است. به‌عنوان‌مثال، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت این شرکت، افت ۴ درصدی داشته است.

خلق زیان بیش از ۴۰۰ میلیاردی و افت درآمد‌های عملیاتی تاپیکو در سه ماه فعالیتش آن هم در سال جهش تولید با مشارکت مردم، در شرایطی است که چندی قبل نیز مدیرعاملش از سوی سهامدار اصلی یعنی شستا برکنار شد.

بابک افقهی که ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳ در مجموع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در پاسخ به سؤالات سهام‌داران در خصوص شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ( که تاپیکو سهم ۴۹ درصدی در آن دارد )، نارضایتی خود را باتوجه‌به مالکیت ۴۹ درصدی تاپیکو در سهام شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، از مدیریت پالایش و پخش اعلام کرده بود، در نهایت چند روز بعد با امضای عارف نوروزی مدیرعامل شستا، به‌نوعی برکنار شد.

به نظر می‌رسد باتوجه‌به حواشی اخیر در تاپیکو و زیان دهی و برکناری مدیرعامل، چشم‌انداز این شرکت در ادامه سال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که اهداف تعیین شده در ابتدای سال جهش تولید با مشارکت مردم محقق خواهد شد یا خیر؟ سؤالی مهم که نیاز به شفاف‌سازی و پاسخگویی از سوی شستا به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار تاپیکو با بیش از ۷۰ درصد از سهام این شرکت است.

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.