بانک اطلاعاتی ۵۷ عنصر معدنی ایجاد می‌شود

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 06 آبان 1403 - 14:04
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از باطله‌های معادن ایران به عنوان یکی از ذخایر معدنی کشور یاد کرد و گفت: در کشور حدود ۸۱ ماده معدنی دارای ارزش اقتصادی بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا شهیدی اظهار کرد: با توجه به اینکه در بخش فرآوری و آنالیز آزمایشگاهی در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی نداشتیم، هنوز هم بسیاری از عناصر استراتژیک و راهبردی را که اهمیت زیادی دارند نتوانستیم شناسایی کنیم. برای مثال در معادن کرومیت نسبت به عنصر همراه وانادیم و همچنین در معادن ذغال‌سنگ نسبت به عنصر همراه ژرمانیوم شناخت زیادی نداریم و استفاده نمی‌کنیم.

وی ضمن اشاره به پیشرفت تکنولوژی و افزایش فرآوری مواد معدنی در دنیا با تاکید بر اینکه می‌توانیم از ذخایر باطله‌ها استفاده کنیم و آنها را به چرخه تولید برگردانیم، یادآور شد: به نظر می‌رسد بسیاری از عناصر نادر خاکی، استراتژیک و راهبردی در باطله‌ها، پساب‌ها و پسماندهای معادن در حال بهره‌برداری وجود دارند که ما هنوز نتوانستیم به آنها دسترسی پیدا کنیم.

شهیدی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که صاحب علم به‌روز هستند با نمونه‌برداری از این پساب‌ها و پسماندها می‌توانند ذخایر قابل‌توجهی از عناصر استراتژیک را از درون این باطله‌ها استخراج کنند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با اشاره به اینکه برخی از این عناصر مانند وانادیوم راهبردی و استراتژیک هستند و  در فولاد آلیاژی استفاده می‌شوند، گفت: این عناصر به قدری حائز اهمیت هستند که می‌توانند به زودی جای عناصر پایه را بگیرند و برای مثال در تولید باتری‌ها یا مواد رادیواکتیو که دارای طول عمر ۵۰ سال هستند، به کار روند.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، شهیدی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی تهیه و ایجاد یک بانک اطلاعاتی ۵۷ عنصری را در دستور کار خود قرار داده که با توجه به پیشرفت علم در شناسایی مواد معدنی و نیاز بیشتر جامعه بشری به مواد معدنی استراتژیک باید بدانیم در آینده از چه عناصری استفاده کنیم که بر همین اساس به نفع ما است که این عناصر را در مطالعات اکتشافی شناسایی کنیم و گامی در جهت پیشبرد فعالیت‌های اکتشافی و صنعتی برداریم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.