چرا بازارها این‌گونه واکنش نشان دادند؟/ اسکینی: بازارها در هفته‌های گذشته دچار بیش‌برآوردی بودند

خبرآنلاین یکشنبه 06 آبان 1403 - 17:41
تحلیل‌گر بازارها با اذعان به مثبت شدن شاخص‌ بازارهای مهم ایران در آغاز روز شنبه تاکید کرد که اگر از سطح تنش‌های نظامی و منطقه‌ای کاسته شود، بازار سهام پتانسیل رشد بیش از این را هم دارد.

به گزارش خبرآنلاین، در اولین ساعات هفته جاری، رژیم صهیونیستی پس از چند هفته اقدامات ماجراجویانه‌ای را علیه ایران در پیش گرفت. این واکنش اما به نظر می‌رسد به جای ترس و التهاب در بازار به آرامش آن منجر شده است. نرخ تقریبا همه ارزهای معتبر در همان ساعات اول شروع به کار شنبه کاهش محسوسی داشت و بازار سرمایه به شکلی یکدست سبز شد. همزمان بازار طلا که در هفته‌های گذشته بارها رکورد قیمتی را شکسته بود هم با یک روند کاهنده، به تعدیل قیمت‌ها انجامید.

بیشتر بخوانید:

ربع سکه باز هم رکورد شکست/ رکوردشکنی‌های مهرماه، در آبان هم ادامه یافت

بررسی عوامل موثر نوسان دلار در بازار/ سیگنال بودجه پیشنهادی به بازار چیست؟

علی اسکینی، تحلیل‌گر بازارِ، در رابطه با مثبت شدن بازارها در ابتدای هفته جاری و در شرایطی که تنها ساعاتی پس اقدامات ماجراجویانه اسرائیل، به خبرآنلاین گفت: «پیش از هر چیز من فکر می‌کنم بازارها تا چند روز پیش در زمینه سطح تنش‌ها دچار بیش برآوردی شده بودند. به طور خاص در بازار طلا و ارز می‌توانم بگویم که سطح انتظاری که از خصومت نظامی دو طرف داشتند به مراتب بیشتر از آن چیزی بود که شاهد آن بودیم.»

او باور دارد هم اکنون و پس از گذشت ساعاتی، بازار نگاهی خوش‌بینانه‌تر به آینده دارد.

این تحلیل‌گر بازار در مورد واکنش بازار سرمایه و سبز شدن تقریبا یکپارچه آن، تاکید کرد: «در بورس چند مساله با هم همزمان شدند؛ از یک‌سو اعتماد عمومی سهام‌داران به بازار و سیاستگذار در سه چهار سال گذشته به شدت کاهش یافته است. این امر موجب شده که سطح واکنش عمومی در بورس سه تا چهار برابر واکنش‌ها در بازارهای دیگر شود. در مورد بیش برآوردی که نسبت به تنش‌های نظامی وجود داشت هم این امر صدق می‌کند که پس از وقایع اخیر، به سرعت شرایط دگرگون شد.»

اسکینی سپس با اشاره به سیاستهای یک ماه گذشته تصریح کرد: «در این مدت همچنین دو اتفاق مثبت به نیز رخ داد که اگر این فشار جنگی و نظامی نبود، به باور من می‌توانست به نحوی محسوس‌تر بازار را به سمت رونق سوق دهد؛ از یک‌طرف بودجه‌ای که امسال دولت به مجلس ارائه کرده هم نسبت به لوایح چند سال گذشته، بودجه‌ای بهتر و شفاف‌تر است و از سوی دیگر هم با افزایش نرخ ارز نیمایی و کاهش فاصله میان نرخ آن و نرخ بازار، بازار پتانسیل رشد چشمگیرتری دارد. به زبان دیگر اگر تنش‌ها کاهش یابد، بازار سهام هم اکنون ظرفیت رشدی به مراتب بیش از این را هم دارد.»

چرا بازارها این‌گونه واکنش نشان دادند؟/ اسکینی: بازارها در هفته‌های گذشته دچار بیش‌برآوردی بودند

در رابطه با نرخ ارز، مساله اساسی آن است که گرچه افزایش نرخ ارز نیمایی به تورم بیشتر در کشور منجر می‌شود اما برای سهام‌داران شرکت‌های بزرگ بورسی به معنای افزایش «بازدهی سرمایه» آنان است.

در بازار طلا، امروز نرخ هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید معادل ۵۰ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان اعلام شد. همزمان نرخ هر سکه تمام بهار آزادی طرح و قدیم و نیم سکه نیز به ترتیب ۴۶ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شد. این مهم نشان می‌دهد که در آغاز هفته نسبت به هفته گذشته قیمت طلا به نحو محسوسی کاهش یافت؛ به نحوی‌که فقط سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به ۵ شنبه، حدود ۴ میلیون تومان ارزان‌تر شد.

تحلیل‌گر بازارها در مورد کاهش چهار میلیون تومانی نرخ سکه تمام بهار آزادی، توضیح داد: «نرخ سکه در داخل بر اساس حاصل‌ضرب نرخ اونس در قیمت دلار تعیین می‌شود. ما در نخستین روز هفته مشاهده کردیم که دلار ارزان‌تر شد و این بر کاهش قیمت طلا در داخل موثر بود. همچنین نباید فراموش کنیم که در هفته گذشته حباب موجود در بازار تا ۳۰ درصد نرخ واقعی هم افزایش پیدا کرد. این حباب باید یک جا می‌ترکید.»

در بازار ارز نیز برابری ارزش ریال در مقابل تقریبا همه ارزهای معتبر تقویت شد. در رابطه با نرخ دلار، کاهش دو هزار تومانی مشاهده شد تا هر نرخ آن در کانال ۶۵ هزار تومانی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش عرضه سکه چه نقشی در کاهش نرخ آن داشته است، خاطرنشان ساخت: «حجم عرضه هم البته بر روند کاهنده بازار بی تاثیر نبوده و حتی می‌توانم بگویم آن را تشدید کرده است. در کنار آن باید به یاد داشته باشیم که همواره نقدینگی سرگردانی هم در داخل کشور وجود دارد که هر بازاری داغ می‌شود، به آنجا سرازیر می‌شود و به بیان دیگر موجب افزایش واکنش‌های هیجانی می‌شود.»

۲۲۳۲۲۹

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.