پیش بینی هیجان انگیز درباره قیمت دلار تا پایان سال | دلار ۶۱ هزار تومانی را می بینیم؟

گسترش نیوز یکشنبه 06 آبان 1403 - 20:33
بوربور کارشناس اقتصادی گفت: ارزش دلار تا پایان سال ۶۱ هزار تومان است، ولی قیمت اگر هیجانی شود، ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان هم می تواند حرکت کند. کجای دنیا وقتی به یک کشوری حمله می شود، قیمت دلار و طلا در آن کاهشی می شود؟ به این دلیل است که خیلی توهمی و به واسطه انتظار تورمی که ایجاد شده بود، قیمت رشد کرده است و در حال حاضر آن انتظار تورمی تخلیه شده است.

گسترش نیوزسارا سمیع شمسقیمت دلار در بازار آزاد در آغاز هفته روند ریزشی به خود گرفت و تا ۶۵ هزار تومان رسید. پیش بینی ها درباره قیمت دلار بعد از حمله اسرائیل به ایران این بود که حداقل تا ۷۰ هزار تومان بالا برود اما این پیش بینی ها درست از آب درنیامد و دلار روز گذشته با ریزش چند هزار تومانی عقب گرد کرد.

بر همین اساس خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در گفتگو با سجاد بوربور به بررسی عوامل موثر بر قیمت دلار و همچنین پیش بینی درباره نرخ دلار تا پایان سال پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

سجاد-بوربور

قیمت دلار تا پایان سال به چه نرخی می رسد؟

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: دلار در حال حاضر در محدوده ۶۵ تا ۶۶ هزار تومان قرار دارد. در روزهای اخیر شاهد دلار ۶۹ هزار تومانی هم بودیم و دیدیم که بعد از حمله اسرائیل به ایران حدود ۴ تا ۵ هزار تومان قیمت دلار ریخت، حال سوال اینجاست که آیا این کاهش قیمت منطقی است یا خیر. زمانی که ایران به اسرائیل حمله کرد، دلار از محدوده ۵۹ هزار تومان خود را به محدوده ۶۸ هزار تومان رسانده بود و حدود ۹ هزار تومان قیمت رشد کرده بود.

وی افزود: از طرفی حباب سکه هم بالای ۳۰ درصد رشد کرد  حباب سکه از حدود ۲۱ درصد به بالای ۳۰ درصد رسید و در واقع نزدیک ۱۰ درصد رشد کرد.آیا پارامترهای کلان اقتصادی از این رشد دفاع می کردند؟ نقدینگی تا آخر سال حدودا نزدیک۱۰ هزار و ۵۰۰ همت پیش بینی می شود، با یک رشد اقتصادی ۳ و نیم درصدی، ارزش دلار روی کاغذ حدودا ۶۱ هزار تومان برآورد می شود. اما قیمت دلار که ناشی از عرضه و تقاضا در بازار است، می تواند تا حدود ۶۸ هزار تومان هم حرکت کند.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: مثلا فرض کنید که شما صاحب یک خانه ۲۰ میلیاردی هستید و می خواهید این خانه را به سرعت بفروشید، برای این کار مجبور هستید خانه را زیر قیمت مثلا ۱۵ میلیارد تومان بفروشید. خانه ۱۵ میلیارد فروش رفته اما ارزش خانه همان ۲۰ میلیارد تومان است. دلار در سال ۹۷ به ۱۹۳۰۰ تومان رسید و در یک زمان کوتاهی در ۱۰ هزار تومان هم معامله شد و بعد از آن مدت ها در نرخ ۱۱ هزار تومان به فروش می رفت.همچنین در سال ۹۹ دلار تا ۳۳ هزار تومان بالا رفت و تا ۲۰ هزار تومان عقبگرد کرد و بعد مدت‌ها در نرخ ۲۵ هزار تومان معامله شد چون ارزش ذاتی دلار همان ۲۵ هزار تومان بود. در زمستان ۱۴۰۱ دلار تا ۶۳ هزار تومان بالا رفت و بعد به نرخ۴۰ هزار تومان رسید و مدت ها در نرخ  هزار۵۰ تومان بازی کرد، چون ارزش ۵۰ هزار تومان بود. قیمت دلار به ارزش آن نزدیک می شود و ارزش دلار تا پایان سال ۶۱ هزار تومان است، ولی قیمت اگر هیجانی شود،۶۸ تا ۷۰ هزار تومان هم می تواند حرکت کند.

انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر بازار دلار

 بوربور درباره انتخابات آمریکا گفت: اگر پیش بینی کنیم در انتخابات امریکا به هر دلیلی کامالا هریس یا ترامپ برنده شود، هر کدام انتخاب شود، شدت حملات اسرائیل کمتر خواهد شد. یک کشور قادر نیست در چند جبهه و پر قدرت دوام بیاورد و به حمله ادامه دهد. بالاخره در نقطه ای تخلیه انرژی صورت میگیرد و در همین نقطه طلای جهانی می تواند کاهشی شود و انتظار تورمی ایران را کاهش داده و دلار را به سمت ارزش ذاتی که همان نرخ ۶۱ هزار تومان است برگرداند. حالا اگر دلار ۶۱ تومانی به ۶۶ هزار تومان هم برسد باز هم غیر منطقی نیست و نزدیک ۱۰ درصد تلورانس دارد.

وضعیت سود دهی سپرده های بانکی

 وی ادامه داد: وضعیت سود بانکی مشخص است که از زمستان ۱۴۰۱ تا الان هرکسی سود بانکی گرفته است، برد کرده است. سود بانکی در مقایسه با بازارهای دیگر به مراتب بیشتر است و نسبتا معقول تر هم است. زمانی که سود بانکی جذاب می شود، یعنی اینکه پول سرد است و به دلیل بهره بالا پول به بانک می روداست. از طرفی بازارهای موازی خیلی جذاب نخواهد بود و همان طور که می بینید، خودرو یا سهام جذاب نیستند. حتی دلار هم جذاب نیست. اول سال دلار ۶۰ هزار تومان بوده است و الان مثلا به محدوده ۶۵ هزار تومان رسیده است. درصد سود بانکی خیلی بیشتر از این رقم ها بود است. اما چه اتفاقی رخ می دهد که در این بازارسکه پرواز می کند؟ درسته انس جهانی طلا هم دخیل بوده است ولی نه آنقدر که بتواند سکه را از ۳۵ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان برساند.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اونس جهانی طلا در این نقطه خیلی محرک نبوده است و حتی دلار هم محرک نبوده است. اینجا انتظار تورمی باعث رشد سکه شده است. حباب سکه بالای ۳۵ درصد رفته است و یعنی ۳۰ درصد این دارایی را گران تر از ارزش ذاتی آن می خرند. اما این قیمت منطقی نیست و معامله خاصی هم در آن رخ نمی دهد. تا زمانی که تنش ها سبک شود و بعد ریسک ها کمی تخلیه شود، این حباب هم تخلیه می شود. در این وضعیت یا باید همه بازاها به سمت سکه حرکت کنند و یا سکه نزدیک دیگر بازارها شود. در مجموع ما به این نکته می رسیم که اگر قرار باشد قیمت سکه کاهشی شود باید انتظار تورمی نیز کاهش یابد و یا اگر قرار باشد مسکن و بورس رشد کند، انتظار تورمی نیز باید معقول شود.

بوربور در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: رشد سکه اگر پشتوانه کلان اقتصادی نداشته باشد، محکوم به کاهش قیمت است. این جهشی که پیدا کرده است کمرنگ شده و بعد تبدیل به ریزش می شود. کجای دنیا وقتی به یک کشوری حمله می شود، قیمت دلار و طلا در آن کاهشی می شود؟ به این دلیل است که خیلی توهمی و به واسطه انتظار تورمی که ایجاد شده بود، قیمت رشد کرده است و در حال حاضر آن انتظار تورمی تخلیه شده است. در روزهای آینده باید دید جمهوری اسلامی چه پاسخی به حمله اسرائیل می دهد و آیاد تلاش برای صلح میان حماس و اسرائیل است و به جایی می رسد؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد حباب سکه حدود ۲۰ درصد تخلیه خواهد شد.

کدخبر: 339138 سارا سمیع شمس

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.