سهم مهندسان کشاورزی در سود تولیدات

صدا و سیما یکشنبه 06 آبان 1403 - 21:56

سهم مهندسان کشاورزی در سود تولیدات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الله علیمحمدی روز یکشنبه در نشست مشترک همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین اظهار کرد: ما باید این فرهنگ را عوض کنیم و هنگامی که کسی سود می‌برد، باید مهندسان کشاورزی را نیز شریک کند.
وی اضافه کرد: کارشناسان و مهندسان کشاورزی روشی را برای صادرات کیوی در مازندران عملیاتی کردند، در نهایت این محصول با قیمت ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان صادر شد، اما چیزی عاید کارشناس نظام مهندسی نشد.
علیمحمدی بیان کرد: اگر قرار است که مجوز صادرات داده شود و بار فنی موضوع روی کارشناس نظام مهندسی باشد، چرا کارشناس نباید به خاطر دانش و علوم به کار برده شده در سود صادرات سهیم باشد؟ وظیفه نظام مهندسی کشاورزی تولید خدمات فنی و مهندسی است، در صدور مجوز‌ها صفر تا ۱۰۰ موضوع توسط کارشناسان انجام می‌شود، اما در نهایت هیچ توجهی به این دانش و علوم نمی‌شود.
این مسوول با بیان اینکه ابلاغ تعرفه بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است، ادامه داد: الان نرخ تعرفه یک هفته است که روی دفتر وزیر قرار دارد و منتظر تایید آن هستیم، به دلیل اتفاقاتی که چند سال گذشته به ضرر کارشناسان نظام مهندسی تمام شد، اگر آقای نوری وزیر جهاد کشاورزی نبود، می‌خواستم از دستگاه قضایی شکایت کنم.
علیمحمدی در خصوص تعارض منافع در بدنه کارشناسی بیان کرد: کارشناس امور دام که باید نظارت کند، حق صدور مجوز ندارد، چون تعارض منافع ایجاد می‌کند و این مهم باید در بدنه سازمان رعایت شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در خصوص واگذاری امورات دولتی به بخش خصوصی بیان کرد: در قالب واگذاری مراکز دولتی باید تمام فرآیند‌ها مثل حواله و سوخت و تمامی امورات به این مراکز داده شود تا کشاورز بعد از ساعت پنج بعدازظهر به مرکز خدمات وابسته نباشد و بتواند کار‌های خودش را انجام دهد.
علیمحمدی تصریح کرد: باید کاری کنیم که کشاورز یا متقاضی به مرکز خدمات ورود نکند و تمامی خدمات در دهستان و نزدیکی مزرعه به کشاورزان و بهره برداران ارایه شود.
وی با انتقاد از اینکه قانون تاسیس نظام مهندسی باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: قانون تاسیس نظام مهندسی کشاورزی جوابگوی امورات ما نیست و باید این قانون اصلاح شود، به هر حال روند کار‌ها باید به شکلی پیش برود که دانش مزد محوری در بدنه نهادینه شود.
علیمحمدی یادآور شد: متاسفانه برای استفاده از دانش به عنوان حلقه مفقوده هیچ کاری صورت نگرفته است، از صفر تا ۱۰۰ تولید همه چیز قیمت دارد، به جز علم و دانش که کسی به آن توجهی نمی‌کند، درحالی که باید از ظرفیت کارمندان بازنشسته جهاد کشاورزی برای پیشبرد توسعه بخش بهره برد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: اگر نظام مهندسی کشاورزی نبود، دولت چگونه می‌توانست کمک کرده و اشتغال ایجاد کند؟ با این حال امروز بعد از ۲۳ سال فعایت، ماموریت ما این شده که نظام مهندسی کشاورزی چه چیزی می‌خواهد تا انجام دهیم و هنوز در ابتدای مسیر مانده‌ایم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.