دیپلماسی ایران تاثیر زیادی بر ابعاد عملیات اسرائیل گذاشت

فرارو یکشنبه 06 آبان 1403 - 22:01

فرارو- سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشور طی سه هفته گذشته و پس از عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی، سفر‌های فشرده‌ای به کشور‌های منطقه از اردن تا مصر و حاشیه خلیج فارس داشت. با توجه به شرایط ویژه منطقه و تهدید‌های مکرر اسرائیل، این سفر‌ها اهمیتی دوچندان داشت.

به گزارش فرارو، پس از انجام حمله محدود اسرائیل به اهدافی نظامی در سه استان تهران، خوزستان و ایلام بخشی از تحلیلگران توجه ویژه‌ای به تاثیر دیپلماسی ایران بر نوع واکنش رژیم تل‌آویو نشان دادند. آنها معتقد بودند که در کنار آمادگی نظامی ایران برای مقابله با تهدید، انتقال پیام به صورت مستقیم و غیرمستقیم به طرف مقابل نیز در کاهش شدت این عملیات که پاسخ سخت ایران را به برمی‌انگیخت، تاثیر گذاشته است. این مساله را در گفتگو با حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر سیاسی مورد بررسی قرار دادیم.

دیپلماسی ایران تاثیر زیادی بر عملیات اسرائیل گذاشتکنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از تاثیر دیپلماسی فعال ایران بر واکنش اسرائیل چیست، به فرارو گفت: «قطعاً سفر‌های وزیر خارجه جناب دکتر عراقچی به کشور‌های منطقه و اعلام مواضع جمهوری اسلامی در مقابل رژیم و هشدار درباره عکس العملی که ممکن است داشته باشیم، تاثیر بسیار زیادی بر نحوه رفتار رژیم صهیونیستی گذاشت. در جریان عملیات وعده صادق ۱ هم من شاهد بودم شهید امیرعبداللهیان با همین فشردگی سفر‌های بسیاری به کشور‌های منطقه داشتند و دیپلماسی فعالی را پیگیری می‌کردند.»

وی افزود: «در نتیجه همین انتقال پیام و آمادگی ایران بود که اسرائیل این طور واکنش نشان داد. آنها می‌گفتند ما مراکز هسته‌ای، نفتی و حیاتی ایران را می‌زنیم، اما آمدند لب مرز موشک‌ها را شلیک و بعد فرار کردند. این نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه فضایشان را در اختیار اسرائیل نگذاشتند. پس از پایان این عملیات، موج محکومیت از سوی کشور‌های مختلف منطقه، دولت‌های عربی و حتی کشوری مثل سوئیس به راه افتاد که آن هم نتیجه همین دیپلماسی فعال و پیوند میان دیپلماسی و میدان است. به نظرم ایران باید همین روش را در اقدامات بعدی نیز دنبال کند، چون اثرات بسیار مثبتی بر عملکرد میدانی ما دارد.»

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها وقتی دیدند ایران مصمم است که اقدام اسرائیل را پاسخ سختی بدهد، فشار آوردند که صهیونیست‌ها عملیات‌شان تنها محدود به مراکز نظامی باشد و به مراکز جمعیتی و حساس را حمله نکنند.»

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.