نوسان درهم امارات در کانال جدید؛ قیمت لیر و دینار صعودی شد/ سهم ناچیز ایران از بازار این کشور

اقتصادنیوز یکشنبه 06 آبان 1403 - 22:02
اقتصادنیوز: بازار ارز امروز شاهد نوسان مثبت قیمت‌ها بود و قیمت لیر ترکیه هم در پایان فعالیت معامله گران ارزی در بازار تهران با افزایش قیمت 10 تومانی که تجربه کرد؛ 1930 تومان نرخ گذاری شد.

به گزارش اقتصادنیوز، عمان، کشور سلطان نشین حاشیه دریای عمان اگر چه در میان مقاصد صادرات ایران قرار دارد، اما سهم کالاهای ایرانی از بازار این کشور چندان چشمگیر نیست و ایران از واردات عمان سهم اندکی دارد. براساس آنچه در گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران آمده است، عامل اصلی سهم اندک ایران از واردات عمان، رقابت شدید در این بازار است؛ رقابتی که در آن صادرکنندگان ایرانی در دو جنبه در حال رقابت هستند. اول، با تامین کنندگان اصلی (تولیدکنندگان) محصولات غذایی که عمدتا بر برترین کشورهای جهان متمرکز است. دوم، رقابت مربوط به توان رقابت پذیری کشور در سایر قسمت‌های زنجیره ارزش محصولات غذایی است که از جمله آن می‌توان به ارائه خدمات بازاریابی اشاره کرد.

بازاری که کشورهایی مانند امارات متحده عربی و برندهای جهانی به عنوان رقبای اصلی ایران در آن مشغول هستند و دستیابی به سهم بازار قابل توجه بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده صادراتی حاصل از تمرکز بر چنین فعالیت‌هایی غیرممکن خواهد بود.

مقایسه وضعیت صادرات و واردات بین ایران و عمان نشان می‌دهد که ایران می‌تواند تامین‌کنندهای موثر برای بسیاری از محصولات غذایی عمان باشد؛ اما در حال حاضر، سهم کمی از واردات عمان را به خود اختصاص داده است. در گروه‌های کالایی زیر مجموعه محصولات غذایی، محصولاتی مانند «سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی» و «میوه‌های خوراکی»، «پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند» هستند، هر چند ناچیز، نسبت به سایر گروه‌های صنایع غذایی عملکرد بهتری در صادرات به عمان داشته‌اند. این ارقام نشان‌ دهنده فرصتهای توسعه صادراتی ایران در بخش مواد غذایی است. با این حال، برای بهره‌برداری بهتر از این فرصت‌ها، لازم است بخشهایی که ایران در آنها مزیت رقابتی دارد شناسایی شوند و پتانسیل صادراتی به عمان در این حوزه‌ها به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ایران در صادرات محصولاتی همچون «شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل طبیعی و ...» به عمان دارای مزیت قابل توجهی است و صادرات محصولات لبنی ایران به این کشور به مرز 900 میلیون دلار رسیده است.

روند صادرات ایران به عمان نشان می دهد، در سال ١٤٠٢ ارزشی بیش از نیم میلیون دلار داشته است. از مهمترین نکات قابل تامل در این بررسی می‌توان به نوع محصولاتی که به عمان صادر می‌شود اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهند که تقریبا ٨٠ درصد صادرات ایران به عمان فرآوری نشده است. یعنی ایران در حوزه محصولات فرآوری‌ شده که عموما حاشیه سود و ارزش‌ افزوده بالایی دارند از واردات عمان سهمی ندارد. حال که مروری بر آخرین وضعیت مبادلات تجاری ایران و عمان داشته‌ایم، سری هم به بازار ارز تهران بزنیم و از آخرین قیمت ارز رسمی این کشور آگاه شویم.

نرخ ریال عمان امروز در بازار امروز 6 آبان 1403

امروز قیمت ریال عمان در بازار ارز نوسان مثبت هزار هزار و 580 تومانی را تجربه کرد تا نسبت پایان معاملات روز گذشته، 173190 تومان خرید و فروش شود.

قیمت لاری گرجستان امروز

امروز قیمت لاری گرجستان در بازار ارز تهران در مقایسه با آنچه در روز گذشته تجربه کرده بود؛ مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و با ثبت نوسان صعودی 220 تومانی، 24510 تومان قیمت گذاری و خرید و فروش شد.

لاری گرجستان

نرخ امروز درام ارمنستان

دیگر مقصد اروپایی دور دنیای امروز، ارمنستان است که مانند گرجستان یکی از پرطرفدارترین کشورها در میان ایران محسوب می‌شود. قیمت درام واحد پول رسمی این کشور که همواره نوسان محدودی را تجربه کرده و می کند؛ در معاملات امروز بازار ارز تهران نوسان دو تومانی داشت و 172 تومان نرخ گذاری شد.

قیمت امروز لیر ترکیه

امروز قیمت لیر ترکیه هم در پایان فعالیت معامله گران ارزی در بازار تهران با افزایش قیمت 10 تومانی که تجربه کرد؛ 1930 تومان نرخ گذاری شد.

آخرین قیمت منات آذربایجان

منات آذربایجان، چهارمین کشور عضو قاره سبز هم امروز مسیری مشابه سایر ارزهای مرور شده را در پیش گرفت و 39080 تومان عرضه و فروخته شد. هر منات امروز افزایش 380 تومانی داشته است.

منات آذربایجان

نرخ امروز درهم امارات در بازار

بازار ارز تهران معاملات امروز را در حالی سپری کرد و به پایان رساند که نسبت به روز گذشته، 18142 تومان خرید و فروش شد تا پس از مدت ها معامله گران شاهد نوسان این اسکناس در کانال جدید باشند. هر درهم عصر امروز نوسان مثبت 190 تومانی را تجربه کرده است.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق که به مانند درام ارمنستان یکی از کم نوسان ترین ارزهای موجود در بازار تهران است هم امروز را با نوسان مثبت یک تومانی در محدوده رنج سپری کرد و در حالی بسته شد که 50 تومان قیمت خورد.

ریال عمان

قیمت بات تایلند امروز

نوبت به شرق آسیا رسیده است، نقطه ای که در آن قیمت بات تایلند هم در برابر جو حاکم بر بازار تسلیم بود و 1973 تومان نرخ گذاری شد. هر بات امروز 18 تومان نوسان قیمت مثبت داشت.

قیمت امروز رینگیت مالزی

در نهایت قیمت رینگیت مالزی هم امروز به 15320 تومان رسید تا نسبت به آنچه روز گذشته تجربه کرده است،‌ 140 تومان افزایش داشته باشد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.