کف قیمت دلار و بهای طلا و سکه کجاست؟

فرارو یکشنبه 06 آبان 1403 - 23:21
قیمت دلار می‌تواند ظرف یک‌چشم برهم‌زدن تا ۶۴ هزار و ۳۵۰ تومان عقب رانده شود. در صورت همراهی بازار جهانی، قیمت طلا سقف آمال و آرزویش را جایی پایین‌تر از محدوده چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان استوار کند و سکه امامی برای حفظ کانال ۵۰ میلیون تومان خواهد جنگید
فرارو - قیمت طلا امروز یکشنبه ۶ آبان، کار را از روی سکوی چهار میلیون و ۳۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد. یادگاری از روز اعجاب‌آمیز شنبه پنج آبان که در آن با وجود حمله اسرائیل به ایران، بازار‌های مالی روند نزولی در پیش گرفتند.
 
به گزارش فرارو؛ طلا روز شنبه انگیزه زیادی برای حرکت در مسیر صعودی داشت. ازیک‌طرف اونس گران شده بود و از طرف دیگر قیمت دلار با اصرار برای رکوردشکنی تازه نقشه می‌کشید. وقتی سکوت بامداد شنبه با حمله اسرائیل به ایران و فعالیت سامانه پدافندی شکسته شد، شرایط برای شیطنت قیمت‌ها مهیا بود. در چنین مواقعی بازار‌های مالی دچار شوک می‌شوند و رفتار‌های غیرمنطقی ازشان سر می‌زند، اما داستان قیمت طلا و نرخ ارز در روز شنبه ۵ آبان به شکلی غیرمنتظره رقم خورد. خیلی از مردم وقتی به رذالت دشمن پی بردند که ساعتشان زنگ خورد، از خواب بیدار شدند و با کمک شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های آنلاین و شبکه‌های اطلاع‌رسانی فهمیدند چه رخ‌داده است.
 

کاهش قیمت طلا بعد حمله اسرائیل

قیمت طلا روز پنجشنبه ۳ آبان، تا چهار میلیون و ۵۹۷ هزار تومان پیش رفت. برای توصیف این وضعیت از کلمه رکوردشکنی استفاده می‌کنیم و تقصیر را گردن جو روانی حاکم بر بازار‌های مالی می‌اندازیم. آن زمان حمله به ایران تازه در حد حرف بود.
 
رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق ۲، زخم‌خورده و آسیب‌دیده مدام رجز می‌خواند و مدعی بود مراکز هسته‌ای و تاسیسات نفتی، را هدف قرار می‌دهد. رکوردشکنی قیمت طلا، دلار و انواع سکه طلا در آن برهه بیشتر از تهدیدات نظامی نشات می‌گرفت.
 
پس از حمله اسرائیل به ایران، شگفتی رقم خورد و قیمت طلا روز شنبه ۵ آبان، همراه دلار و سکه پایین آمد. کارشناسان مانند مردم عادی متعجب هستند و می‌گویند از منظر اقتصادی کاهش قیمت طلا و ارز را می‌توان به خلاصی از شر جو روانی حاکم بر جامعه و انتظارات تورمی مرتبط دانست.
 

روند کاهش قیمت طلا و ارز بعد حمله اسرائیل

قیمت طلا، روز شنبه ۵ آبان از قله چهار میلیون و ۵۹۷ هزار تومان دور شد و با افت ۲۰۰ هزار تومانی در هر گرم، حدود پنج درصد ارزان شد. کف و سقف قیمت طلا در آن روز را به ترتیب چهار میلیون و ۳۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان و چهار میلیون و ۶۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان عنوان کرده اند.
 
قیمت طلا در روز شنبه ۵ آبان، تنها نبود. دلار و سکه هم دنبال‌کنندگان را غافلگیر کردند. قیمت دلار پس از فتح قله ۶۷ هزار و ۹۵۰ تومان، در حالی که به خاطر جو روانی ناشی از حمله نظامی فرصت داشت گستاخانه رفتار کند، مسیر کاملا معکوس را طی کرد و تقریبا دو هزار و ۴۰۰ تومان ارزان شد.
 
کف قیمت دلار و بهای طلا و سکه کجاست؟حالا مثل روز روشن شده که چرا باید هشدار مکرر کارشناسان درباره پرهیز از ریسک جنون‌آمیز بازار طلا و ارز را جدی بگیریم
 
سکه امامی روز شنبه پس از خوابیدن صدای تیر و ترقه، مجبور شد مواضعش در جایگاه ۵۴ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان را ترک کند و تا ۵۰ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان عقب برود. نیم سکه بهار آزادی از ۲۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان برگشت به ۲۷ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و ربع سکه را عوض ۱۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، در خانه ۱۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان ملاقات کردیم. همین‌قدر عجیب و غیرمنتظره!
 

چرا طلا و دلار ذلیل شدند؟

حالا دیگر مثل روز روشن شده که طلا و دلار در بازار آزاد تا چه اندازه ذلیل هستند و چرا مردم عادی باید هشدار مکرر کارشناسان درباره پرهیز از این ریسک جنون‌آمیز مداوم را جدی بگیرند. سری قبل ترامپ، اعلام کرد با برجام فلان خواهد کرد و قیمت طلا و ارز در ایران جلو، جلو به پیشواز دیوانگی‌های او رفتند. 
 
حمله اسرائیل به ایران با خباثت انجام شد. لابد در اتاق فکرشان نشسته‌اند و پیش خودشان گفته‌اند حمله را تا اوج‌گرفتن فشار روانی به تعویق می‌اندازیم. آنچه درباره‌اش با اغراق‌آمیز حرف می‌زدند بامداد شنبه ۵ آبان، بالاخره عملی شد. در نتیجه خبط دشمن چهار سرباز غیور وطن، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، اما بازار‌های مالی از شر حس گس بلاتکلیفی و این هراس پوچ که قرار است چه اتفاقی رخ دهد خلاص شدند.
 

جایگاه جدید طلا و دلار کجاست؟

قیمت طلا روز یکشنبه ۶ آبان، همراه با نرخ دلار دوباره خود را به دست شیطنت‌های ریز و درشت سپرده‌اند. دلالان دنبال اصلاح قیمت هستند و به قول معروف حاضر هستند به هر چیزی چنگ بیندازند بلکه خطری منافعشان را تهدید نکند.
 
قیمت طلای ۱۸ عیار، با قلدری بر این بار باور است که شایستگی حضور در کانال چهار میلیون و ۴۵۵ هزار تومان را دارد. دلار بازار آزاد با صعود به پله ۶۶ هزار و ۴۰۰ هزار تومان همین هدف را دنبال می‌کند قیمت سکه امامی هم که دنباله‌رو دلار و طلاست، دوباره تا ۵۱ میلیون و ۵۶۰ هزار پیش‌روی کرده منتها اگر خوب گوش دهید ممکن است صدای زنگ هشدار را بشنوید.
 
قیمت دلار در صورت برتری نیرو‌های کاهشی، می‌تواند ظرف یک‌چشم برهم‌زدن تا ۶۴ هزار و ۳۵۰ تومان عقب رانده شود. در صورت همراهی بازار جهانی، قیمت طلا هم مجبور است سقف آمال و آرزویش را جایی پایین‌تر از محدوده چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان استوار کند و سکه امامی برای حفظ کانال ۵۰ میلیون تومان خواهد جنگید. این سناریو‌ها خوشبینانه به نظر می‌رسد ولی سرمایه‌گذاران واقع‌بین حرفه‌ای ممکن نیست حتی در حد احتمال آنها را نادیده بگیرند. تکلیف من و شمای تازه‌کار که فقط از سر کنجکاوی پیگیر اخباریم، مثل روز روشن است.
 

مقایسه قیمت دلار، طلا و سکه قبل و بعد حمله اسرائیل به ایران

 

قیمت 3 آبان

قیمت 5 آبان

قیمت 6 آبان

دلار

67 هزار و 950 تومان

65 هزار و 530 تومان

66 هزار و 410 تومان

طلای 18 عیار

چهار میلیون و 597 هزار تومان

چهار میلیون و 376 هزار و 800 تومان

چهار میلیون و 455 هزار تومان

سکه امامی

54 میلیون و 435 هزار تومان

50 میلیون و 665 هزار تومان

51 میلیون و 560 هزار تومان

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.