افشای تخلفات مالی و اخلاقی در یک هیات ورزشی

مشرق نیوز دوشنبه 07 آبان 1403 - 10:07
تخلفات گسترده‌ای که از سوی رئیس هیات نجات غریق استان تهران صورت گرفته، نه تنها صدای خانواده ها را در آورد، بلکه پای مراجع قضایی را به پرونده رسیدگی به این موارد «اخلاقی و مالی» باز کرده است.

به گزارش مشرق، فدراسیون نجات غریق و غواصی با رویکرد و نگاه ویژه به هیات های استانی، همواره در تلاش برای کمک به سر و سامان گرفتن یا بهبود وضعیت آنها بوده است تا اینگونه بازوان اجرایی خود در سراسر کشور را توانمندتر کند.

در این میان اما عملکرد یکی از هیات های استانی و برخی اقدامات خلاف شرع، عرف و قانون در این هیات، باعث شده تا فدراسیون نگاهی متفاوت به آن داشته باشد، به گونه ای که نه تنها بعد از گذشت چندماه از دوره سرپرستی، مانع برگزاری مجمع انتخاباتی‌اش شده است بلکه از طریق وزارت ورزش پیگیر جدی تخلفات صورت گرفته در آن هم خست.

موضوع مربوط به هیات نجات غریق و غواصی استان تهران می شود؛ هیاتی که زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان استان تهران فعالیت می کند و باید بازوی اجرایی فدراسیون باشد اما نه تنها تعامل با فدراسیون ندارد بلکه به واسطه ارتباط سرپرستش با مدیرکل ورزش و جوانان تهران، مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

تخلفات مالی و اخلاقی که منجر به برکناری رییس هیات تهران شد

موضوع از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد؛ زمانی که «تخلفات مالی و اخلاقی» رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان تهران صدای برخی خانواده ها و فدراسیون را درآورد و به همین دلیل در جلسه ای با حضور دهقانی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایت وزارت ورزش و جوانان، «علی پورمقبلان» از ریاست این هیات برکنار شد.

پورمقبلان در شرایطی از ریاست هیات نجات غریق و غواصی استان تهران عزل شد که گزارش های مردمی و همچنین بررسی برخی نهادها تخلفات مالی و اخلاقی صورت گرفته در این هیات را مسجل کرده بود و وزارت ورزش هم با آگاهی از این تخلفات تصمیم به برکناری وی گرفت.

سرپرست صدای فدراسیون را درآورد

به دنبال برکناری ریاست هیات نجات غریق و غواصی استان تهران، «مهدی سادات حسینی» به عنوان سرپرست انتخاب شد. این انتصاب با نظر مستقیم اداره کل ورزش و جوانان انجام شد. در واقع از آنجایی که هیات نجات غریق و غواصی زیر مجموعه اداره ورزش و جوانان استان تهران است، علی جوادی مدیرکل این اداره یکی از نیروهای خود را به عنوان سرپرست انتخاب و معرفی کرد تا شاید شرایط این هیات نسبت به گذشته تغییر کند اما نه تنها شرایط بهتر نشد بلکه صدای فدراسیون نجات غریق و غواصی هم از ادامه نابسامانی ها و شبهات درآمد تاحدی که مهدی حیدری رئیس این فدراسیون در نامه ای به دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایت وزارت ورزش گلایه های خود را مطرح کرد و در عین حال مانع از اجرای برنامه های اداره کل ورزش و جوانان استان تهران برای هیات نجات غریق و غواصی این استان شد.

ممانعت فدراسیون از تشکیل مجمع انتخاباتی

نارضایتی فدراسیون نجات غریق و غواصی از شرایط هیات استان تهران که حتی در دوره سرپرستی مهدی سادات حسینی هم تغییر وضعیت نداد، به اندازه ای بود که مهدی حیدری مانع از برگزاری مجمع انتخاباتی این هیات شد. این در حالی است که اداره کل ورزش و جوانان استان تهران ۱۹ تیر را برای برگزاری مجمع انتخاباتی هیات نجات غریق و غواصی این استان تعیین کرده بود اما ریاست فدراسیون به بهانه فصل گرما و ازدحام علاقمندان به ورزش های آبی و صیانت از جان هموطنان، از انجام مقدمات فرآیند ثبت نام ممانعت نمود.

البته اصرار علی جوادی برای برگزاری مجمع به اندازه ای بود که طی مکاتبه با احمد نامنی مدیرکل امور مشترک فدراسیون ها ضمن اطلاع رسانی این موضوع، خواستار ارائه دستور لازم برای همکاری فدراسیون در برگزاری مجمع شد. همین موضوع از طرف نامنی به حیدری اعلام و بر انجام اقدامات لازم برابر مقررات و قوانین تاکید شد اما رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی در واکنش به این درخواست نامنی، مجدد بر تخلفات صورت گرفته در هیات استان تهران و لزوم تاخیر در برگزاری انتخابات تاکید کرد.

دستور وزارت ورزش برای ورود دادگستری به پرونده هیات تهران

از آنجا که مهدی حیدری رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی، وزارت ورزش را در جریان تخلفات صورت گرفته در هیات نجات غریق و غواصی استان تهران قرار داده بود، این وزارتخانه در ادامه ورود گسترده تری به پرونده تخلفات این هیات داشت طوریکه رضا زندی مدیر حقوقی و املاک وزارت ورزش بر اساس نامه دریافتی از دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایت خواستار پیگیری پرونده تخلفات هیات تهران از طریق کارشناس رسمی دادگستری شد.

عدم همکاری برای رسیدگی به تخلفات

در همین راستا کارشناس رسمی دادگستری تعیین و وی برای پیگیری تخلفات و رسیدگی به آنها در محل هیات نجات غریق و غواصی استان تهران مستقر شد اما مهدی سادات حسینی که همچنان به عنوان سرپرست در این هیات حضور داشت مانع از انجام ماموریت وی شد. در و اقع همکاری لازم از طرف حسینی با کارشناس دادگستری برای در اختیار گذاشتن اطلاعات و اسناد و مدارک لازم صورت نگرفت.

ادعای سرپرست هیات؛ تخلفات ربطی به فدراسیون و وزارت ندارد!

در این میان مهدی سادات حسینی که اتفاقا علی جوادی مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان تهران نسبت به سرپرستی او به عنوان یکی از افراد امین این اداره تاکید داشت، در پاسخ به پیگیری های کارشناس رسمی دادگستری اعلام کرده بود که موضوع تخلفات هیات تهران ارتباطی به فدراسیون و حتی مدیرکل دفتر حقوقی و املاک وزارت ورزش ندارد. وی با تاکید بر اینکه خود کارشناس حقوقی است، اعلام کرده بود که تنها مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه، مدیریت اداره کل ورزش و جوانان استان تهران یعنی علی جوادی است و فقط نسبت به وی پاسخگو خواهد بود. همین تحت حمایت بودن اتهاماتی را متوجه مدیرکل تهران کرده که مشخص نیست به چه دلیل از سرپرست حمایت می کند.

درخواست فدراسیون برای تعیین سرپرستی واجد الشرایط

دوره سرپرستی مهدی سادات حسینی که ۲۰ اردیبهشت متصدی هیات نجات غریق و غواصی استان تهران شد ۱۷ مرداد به پایان رسید با این حال اداره کل ورزش و جوانان استان تهران نسبت به انتخاب سرپرست جدید اقدامی نداشت در حالیکه ضعف عملکرد هیات، عدم پاسخپویی به مراجعین، عدم پاسخگویی به مکاتبات متعدد فدراسیون، عدم همکاری جهت پیگیری تخلفات هیات و ممانعت از پیگیری توسط مراجع رسمی و قانونی در دوره سرپرستی مهدی سادات حسینی، موجب انتقادات گسترده فدراسیون نجات غریق و غواصی شده بود.

در همین راستا ریاست این فدراسیون اواخر مهر طی مکاتبه با علی جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، ضمن اشاره به این کاستی ها و همچنین انتقاد از عدم برگزاری نشستی مشترک برای حل و فصل موضوعات، خواستار معرفی فردی واجد الشرایط برای سرپرستی هیات نجات غریق و غواصی استان تهران شد.

درخواست حیدری از اسبقیان: واحدهای نظارتی ورود کنند

مهدی حیدری همزمان مکاتبه ای هم با سیدمحمد شروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش داشت و ضمن شرح ماجرا و آنچه هیات نجات غریق و غواصی را در ماه های اخیر درگیر خود کرده است، وی را به صورت دقیق در جریان این پرونده قرار داد.

در این مکاتبه با تاکید بر تمکین سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان تهران از فدراسیون به عنوان رییس مجمع هیات های استانی و همچنین ممانعت او در روند بررسی تخلفات هیات که شبهات زیادی ایجاد کرده است، حیدری از اسبقیان خواست تا دستور لازم در خصوص پیگیری تخلفات گسترده هیات تهران و همچنین بررسی اسناد و مدارک موجود در هیات را از طریق واحدهای نظارتی وزارت ورزش صادر کند.

سرپرستی که بدون انتخابات رییس شد!

دوره سرپرستی مهدی سادات حسینی در هیات نجات غریق و غواصی استان تهران سه ماه پیش به پایان رسید (۱۷ مرداد) اما به خاطر عدم رضایت فدراسیون از عملکرد وی ابلاغ تمدید سرپرستی برای او صادر نشد، ضمن اینکه با وجود مکاتبه رسمی فدراسیون با مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران مبنی بر انتخاب فردی واجد الشرایط به عنوان سرپرست جدید، اقدامی هم در این زمینه انجام نشد.

این در حالی است که اخیرا سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان تهران در اقدامی عجیب و غیرقانونی اقدام به «جعل عنوان» کرده و تمام مکاتبات خود را تحت عنوان «رییس هیات» ارسال می کند.

این موضوع هم از دید فدراسیون نجات غریق و غواصی پنهان نمانده طوریکه در مکاتبه با مدیرکل حقوقی و املاک وزارت ورزش، خواستار بررسی حقوقی آن و پیگیری در کمیته تخلفات اداری جهت برخورد با فرد متخلف شده است.

پلمپ امور مالی و خزانه داری هیات نجات غریق و غواصی استان تهران

درحالیکه مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران همچنان نسبت به انجام اقدامات قانونی لازم برای رسیدگی به پرونده تخلفات مالی و اخلاقی هیات نجات غریق و غواصی استان تهران بی اعتنا است و حتی پیگیری های تلفنی و مکاتبات فدراسیون نجات غریق و غواصی در این زمینه هم واکنشی نداشته است، این فدراسیون به صورت جدی پیگیر پرونده به منظور شفاف سازی در آن است به خصوص که عدم همکاری سرپرست هیات با کارشناس رسمی دادگستری شبهه سندسازی، اصلاح پرونده های مالی و ... را ایجاد کرده است.

در همین راستا ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی طی مکاتبه با سرپرست مرکز حراست وزارت ورزش خواستار پلمپ امور مالی و خزانه داری هیات تهران شده است تا تحقیقات لازم از سوی کارشناس رسمی دادگستری با حجضور نمایندگان واحدهای نظارتی وزارت ورزش به عمل آید.

در شرایطی که حسین طلا مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی اعلام کرده است که کارمندان این شرکت باید به محل کار خود برگردند، مشخص نیست چرا سادات حسینی که کارمند شرکت توسعه است در پایان دوره سرپرستی خود که چند ماه هم از آن گذشته است، به محل کار سابق خود برنمی گردد.

منبع: مهر

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.