۹ راهکار کاربردی برای تهیه و رزرو ارزان بلیط پروازهای داخلی و خارجی

فرارو دوشنبه 07 آبان 1403 - 10:41

چه کسی می‌تواند ادعا کند که قیمت بلیط هواپیما برایش اهمیتی ندارد و حاضر است بلیط را با هر قیمتی خریداری کند؟ بیشتر ما هنگام خرید بلیط هواپیما، به دنبال مناسب‌ترین قیمت‌ها هستیم.

در این مطلب به بررسی تمام نکات از رزرو بلیط چارتری گرفته تا بهترین روزهای هفته برای رزرو خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کنند بلیط هواپیما را با کم‌ترین هزینه تهیه کنید. با ما همراه باشید تا این موارد را با هم تحلیل و بررسی کنیم.

راهکارهای کاربردی برای خرید بلیط ارزان

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که سفر کردن بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های ماهانه آن‌ها را کم می‌کند در نتیجه ترجیح می‌دهند سفر را از برنامه زندگی خود حذف می‌کنند؛ اما با کمی مدیریت مالی می‌توانید این نگرانی را کنار بگذارید و خرید بلیط پروازهای خارجی را به بخشی از برنامه منظم زندگی خود تبدیل کنید. تنها کافی است روش‌های هوشمندانه خرید بلیط پروازهای خارجی را یاد بگیرید. در اینجا 9 نکته مهم و کاربردی را برای رزرو بلیط هواپیما ارزان برایتان آوردیم.

وب‌سایت‌های مختلف را چک کنید

سرچ کردن در وب‌سایت‌های مختلف و مقایسه قیمت‌های رزرو بلیط هواپیما ارزان روشی مطمئن برای خرید بلیط است. این وب‌سایت‌ها، اطلاعات دقیقی در مورد قیمت‌های خطوط هوایی و آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها، مناسب‌ترین بلیط را پیدا کنید.

به جای بلیط سیستمی، رزرو بلیط چارتری را امتحان کنید

با رزرو بلیط چارتری می‌توانید قیمت کم‌تری برای هواپیما بپردازید. بلیط‌های چارتر که از طریق آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌شوند، معمولاً ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی هستند. بنابراین با خرید آن‌ها، هزینه‌های سفرتان چه برای پروازهای داخلی و چه خارجی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

رزرو بلیط چارتری

در این روش فقط باید از زمان سفرتان اطمینان داشته باشید؛ زیرا لغو بلیط‌های چارتر دشوار است و در بیشتر موارد، هزینه پرداختی به شما بازگردانده نخواهد شد. بنابراین تنها در صورتی به سراغ بلیط چارتر بروید که مطمئن باشید قصد کنسل کردن سفر را ندارید، چرا که در صورت لغو بلیط، هزینه شما به‌طور کامل از دست خواهد رفت.

گر چه برخی از آژانس‌های مسافرتی، قوانین متفاوتی برای لغو بلیط‌های چارتر دارند اما به‌طورکلی لغو این نوع بلیط‌ها با جریمه‌های بالایی همراه است. در مقابل، بلیط‌های سیستمی شرایط آسان‌تری برای کنسلی دارند و در صورت لغو به موقع، بخشی از هزینه به مسافر بازگردانده می‌شود.

در تعیین تاریخ سفرتان، عجله نکنید

برای پیدا کردن بلیط هواپیما با قیمت مناسب، انعطاف‌پذیری در تاریخ سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به این معنا که اگر تاریخ سفرتان را با «فصول کم سفر و روزهای وسط هفته» هماهنگ کنید، شانس پیدا کردن بلیط‌های ارزان‌تر بیشتر می‌شود. این زمان‌ها به دلیل تقاضای کم‌تر، معمولاً با کاهش قیمت همراه هستند. از سوی دیگر، اجتناب از تعطیلات و دوره‌های پرترافیک سفری می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های بلیط را کاهش دهد.

پیش از خرید بلیط، ایرلاین‌های مختلف را مقایسه کنید

در ایران، شرکت‌های هواپیمایی متعددی (چه داخلی و چه خارجی) فعال هستند که در مسیرهای مختلف، پرواز دارند. هر یک از این ایرلاین‌ها از نظر کیفیت ناوگان، خدمات، سابقه و برند با یکدیگر متفاوتند. برخی از ایرلاین‌های تازه تاسیس برای جذب بیشتر مسافران و معرفی بهتر برند خود، علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت، بلیط‌های ارزان‌تری هم عرضه می‌کنند.

بهتر است هنگام خرید بلیط هواپیما، خود را به یک ایرلاین محدود نکنید و گزینه‌های مختلف را بررسی کنید. بعضی ایرلاین‌ها، برای مسیرهایی که از شهرهای اصلی خود عبور می‌کنند، قیمت‌های پایین‌تری ارائه می‌دهند؛ به‌عنوان‌مثال ایرلاین ایرتور که دفتر اصلی آن در مشهد قرار دارد، بلیط‌های ارزان‌تری برای پروازهای منتهی به مشهد ارائه می‌دهد.

در مورد سفرهای خارجی نیز، انتخاب ایرلاین‌های خارجی می‌تواند به خرید بلیط ارزان کمک کند. ایرلاین‌هایی مانند ترکیش ایر، قطر ایرویز و فلای امیریتز از برخی شهرهای ایران به مقاصدی چون ترکیه، دبی و دوحه پرواز دارند. قیمت بلیط این شرکت‌ها همیشه گران‌تر از ایرلاین‌های داخلی نیست و گاهی اوقات می‌توان بلیط ارزان و باکیفیتی را هم پیدا کرد.

رزرو بلیط را در روزهای میانی هفته انجام دهید

برای خرید بلیط هواپیما با قیمت مناسب، بهتر است «روزهای میانی هفته«را انتخاب کنید. از خرید بلیط در روزهای ابتدایی یا پایانی هفته بپرهیزید؛ زیرا این زمان‌ها معمولاً پر ترافیک‌تر هستند و مسافران بیشتری در این بازه زمانی سفر می‌کنند. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه معمولاً خلوت‌تر هستند و بلیط‌ها با نرخ‌های ارزان‌تری عرضه می‌شوند.

خرید بلیط "لحظه آخری" را فراموش نکنید

در برخی مواقع با نزدیک شدن به زمان پرواز و باقی ماندن صندلی‌های خالی در هواپیما، قیمت بلیط‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این موضوع به‌ویژه در پروازهای «چارتر» رایج است و اگر دقت کنید، حتی ممکن است بتوانید بلیط مقصد مورد نظر خود را با قیمتی بسیار کم‌تر از معمول یا حتی تا نصف قیمت تهیه کنید.

با این حال خرید بلیط لحظه آخری نیازمند رعایت نکاتی است؛ شما باید آماده سفر باشید و به محض مشاهده بلیط با قیمت مناسب، سریعاً آن را رزرو کنید، همچنین لازم است که در زمان تعیین شده به فرودگاه بروید تا بتوانید از این فرصت بهره ببرید.

کلاس‌های پروازی مختلف را بررسی کنید

کلاس‌های پروازی در ایران شامل دو نوع «اکونومی و بیزینس» می‌شوند که تفاوت آن‌ها در کیفیت صندلی، خدمات پرواز و فضای بیشتر در بیزینس کلاس است. این تفاوت‌ها باعث شده که رزرو بیزینس کلاس برای بلیط ارزان مناسب نباشد.

فرودگاه‌های جایگزین را بررسی کنید

هنگام رزرو بلیط هواپیما، به فرودگاه‌های اصلی اکتفا نکنید و فرودگاه‌های کوچک‌تر یا نزدیک به مقصد را هم بررسی کنید. سفر به این فرودگاه‌ها می‌تواند قیمت بلیط شما را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. البته حتماً هزینه‌های حمل‌ونقل از فرودگاه جایگزین به مقصد نهایی را در نظر بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید و هزینه‌ها را به حداقل برسانید.

از دنبال کردن خبرنامه‌ها و صفحات اجتماعی خطوط هوایی غافل نشوید

با اشتراک در خبرنامه‌های خطوط هوایی و پیگیری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از جدیدترین تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه آگاه شوید. شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی معمولاً کدهای تبلیغاتی و تخفیف‌های خوبی برای مشتریان دائمی خود ارائه می‌دهند. با دنبال کردن این منابع می‌توانید بلیط‌های خود را با قیمت‌های مناسب‌تری بخرید و از مزایای ویژه‌ای بهره‌مند شوید.

نکات مهم برای خرید بلیط ارزان

با رعایت نکات زیر می‌توانید سفر خود را با حداقل هزینه ممکن برنامه‌ریزی کنید:

  1. پروازهای صبح زود معمولاً تعداد مسافران کم‌تری دارند؛ بنابراین می‌توانید بلیط‌های این پروازها را با قیمت‌های کم‌تری تهیه کنید.
  2. بهره‌گیری از موتورهای جستجوی معتبر برای بلیط هواپیما می‌تواند به شما کمک کند تا گزینه‌های بهتری پیدا کنید.
  3. خرید از برندهای شناخته شده برای رزرو آنلاین پرواز خوب است؛ اما به یاد داشته باشید که بسیاری از این برندها ممکن است هزینه‌هایی اضافی بابت «نام خود» از شما بگیرند.

هنگام خرید بلیط هواپیما، مواجهه با قیمت‌های متنوع امری طبیعی است اما باید توجه داشت که خرید ارزان‌ترین بلیط لزوماً به معنای تصمیم هوشمندانه و به‌صرفه نیست. عوامل متعددی به غیر از زمان خرید مانند شرکت هواپیمایی، تعداد توقف‌ها در پروازهای بین‌المللی و کلاس پروازی بر قیمت بلیط تأثیرگذارند. وقتی این عوامل را در کنار هم بررسی کنید، نگرانی چندانی در مورد مناسب بودن قیمت باقی نمی‌ماند و تصمیم‌های بهتری در این زمینه خواهید گرفت.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.