۱۳ هزار کلاس درس در استان تهران/ ۱۰ نقطه بحرانی در کمبود کلاس درس در تهران

رکنا دوشنبه 07 آبان 1403 - 10:45
رکنا:مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در این استان و نیاز به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این مشکل، اعلام کرد که بانک‌ها در سه سال اخیر هیچ‌گونه مشارکتی در پروژه‌های مدرسه‌سازی نداشته‌اند.
 ۱۳ هزار کلاس درس در  استان تهران/  ۱۰ نقطه  بحرانی در کمبود کلاس درس در تهران

به  گزارش رکنا،عباس زارع؛ مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران درباره کمبود 13 هزار کلاس درس در این استان گفت: سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز 5.16 متر مربع است، در حالی که باید به 5.28 متر مربع برسد. برای تأمین این فضا به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: شهرهای قدس، شهریار، بهارستان، قرچک و ملارد پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی را دارند و در میان 19 منطقه تهران، مناطق 17، 15، 18، 19 و 9 با کمبود شدید مدرسه مواجه هستند. این امر باعث افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید

استان تهران 13000 کلاس درس کم دارد

زارع ادامه داد: تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها به کمبود معلم نیز مربوط است. حتی اگر کلاس‌ها افزایش یابند، ممکن است آموزش و پرورش معلم کافی نداشته باشد، بنابراین کلاس‌ها به بیش از 35 دانش‌آموز می‌رسند.

ساخت 73 مدرسه در 6 ماهه 1403

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران یادآور شد: از نیمه دوم سال 1401 تاکنون، 277 مدرسه و سه هزار کلاس درس به مساحت 386 هزار متر مربع به مدارس استان اضافه شده است. سرانه فضای آموزشی از 3.8 متر مربع به 5.16 متر مربع افزایش یافته و در 6 ماه نخست امسال، حدود 73 مدرسه و 800 کلاس درس ساخته شده است.

زارع با اشاره به تحویل روزانه 5 کلاس و 500 متر مربع فضای آموزشی از اول فروردین تا پایان شهریور، گفت: پیمانکاران در حال انجام کار هستند و پس از تأمین منابع مالی، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

وی تأکید کرد: حل مشکل کمبود مدرسه در تهران نیازمند عزم جدی است. وظیفه ما ساخت مدرسه است و برای این کار باید اعتبار مالی در اختیار داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

تأمین هزینه‌های مدارس دولتی هم بر دوش مردم افتاد!

درآمدی از مولدسازی کسب نکردیم

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران ادامه داد: راهکار مؤثر برای تهران، مولدسازی است. وزارت آموزش و پرورش باید املاک خالی و مازاد خود را تغییر کاربری دهد و با فروش آن‌ها، به ساخت مدارس جدید بپردازد. اگرچه مولدسازی در قانون وجود دارد، اما تا به امروز درآمد مالی از این محل در تهران محقق نشده است. با فروش املاک مازاد، یک ملک از دست می‌رود اما 100 مدرسه احیا می‌شود و می‌توان مدارس جدید ساخت و مدارس موجود را مقاوم‌سازی کرد.

برای کمبود مدرسه چه باید کرد؟

زارع درباره اقدامات لازم برای حل مشکل کمبود مدرسه گفت: پیگیری ردیف خاص بودجه برای تهران ضروری است. باید اعتباراتی به نام "متوازن دو" که در اختیار نمایندگان مجلس است برای مدرسه‌سازی اختصاص یابد. همچنین فرمانداری باید از محل درآمد ارزش افزوده، اعتبار تخصیص دهد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران بیان کرد: بیشترین دفاتر کارخانه‌ها در تهران قرار دارد و در سال‌های گذشته، مالیات آن‌ها به ساخت مدارس اختصاص می‌یافت. سهم تهران از درآمدهای نفتی برای ساخت مدرسه تنها 27 میلیارد تومان است که با توجه به کمبودها، بسیار اندک است.

مسئولیت اجتماعی کارخانه‌ها برای مدرسه‌سازی

وی به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و کارخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در استان تهران ظرفیت بالایی برای ساخت مدارس از محل مسئولیت اجتماعی وجود دارد. به عنوان مثال، در پاکدشت، به رغم فعالیت در صنعت گل و گیاه، هنوز هنرستان کشاورزی از سوی فعالان عرصه گل و گیاه ساخته نشده است. فرمانداری باید پیگیری کند و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به سمت ساخت مدارس جدید سوق دهد.

زارع درباره پروژه‌های مسکن مهر افزود: وزارت مسکن باید ساخت مدرسه در این پروژه‌ها را پیگیری کند. سازندگان باید در مناطقی با بیش از 200 واحد مسکونی، یک مدرسه بسازند و شهرداری تا زمان ساخت، پایان کار را صادر نکند.

کمک‌های محدود بنیاد برکت و علوی

وی درباره همکاری بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام برای ساخت مدرسه در استان تهران گفت: بنیاد برکت و علوی به ما کمک می‌کنند، اما این کمک‌ها اصلاً کافی نیست. هزینه ساخت یک مدرسه با 15 کلاس 30 میلیارد تومان است و کمک سه یا چهار میلیارد تومانی کارساز نیست.

بانک‌ها دیگر مدرسه نمی‌سازند

زارع همچنین اشاره کرد که در گذشته بانک‌ها در ساخت مدارس مشارکت داشتند، اما در سه سال اخیر هیچ بانکی در این زمینه همکاری نکرده است. شهرداری نیز باید در بافت‌های فرسوده به اصلاح مدارس فرسوده و مقاوم‌سازی مدارس کمک کند.

30 درصد پول ساخت مدارس توسط خیران تأمین می‌شود

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به هزینه بالای ساخت مدارس جدید گفت: می‌توان از مقاوم‌سازی استفاده کرد. به عنوان مثال، مدرسه دو طبقه را که نیازمند مقاوم‌سازی است، اصلاح کرده و پس از آن به شیوه صحیح، البته با رعایت نکات لازم در طراحی، یک طبقه سازه سبک بر روی آن اضافه کرد. این روند باعث می‌شود با هزینه و زمان کمتر کمبود مدرسه را جبران کرد.

وی درباره کمک خیران در ساخت مدارس عنوان کرد: 70 درصد پروژه‌های آموزشی با مشارکت خیران ساخته می‌شود اما به لحاظ اعتبارات مالی، 30 درصد اعتبار مورد نیاز توسط خیران تأمین می‌شود.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.