کشف لاشه توله پلنگ در پارک ملی ساریگل

فرارو دوشنبه 07 آبان 1403 - 13:42

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سیل اخیر سبب تلف شدن یک قلاده توله پلنگ در پارک ملی ساریگل اسفراین شد.

به گزارش ایرنا، روح‌الله لایق روز دوشنبه اظهار کرد: همیاران محیط زیست، لاشه این توله پلنگ را در دره "دهنه اجاق" مرز شرقی پارک ملی ساریگل مشاهده و آن را به اداره حفاظت محیط زیست گزارش کردند.

به گفته وی؛ سن این توله پلنگ یک تا ۲ ماه است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پارک ملی ساریگل یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور است و بر اساس نتیجه مطالعات یکی از محققان، این منطقه یکی از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های پلنگ است.

کشف لاشه توله پلنگ در این استان

وی اظهار کرد: بیشتر کوه‌های استان زیستگاه پلنگ است، اما پارک ملی ساریگل در اسفراین، از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است.

۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور در در خراسان شمالی زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم بعنوان زیستگاه پلنگ با گستره ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می‌کند.

کشف لاشه توله پلنگ در این استان

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.