جبران خسارت کاربران راننده پس از رسیدن به مبدأ در سفرهای لغو شده

عصر ایران دوشنبه 07 آبان 1403 - 14:26
در موقعیت‌هایی که لغو سفر مشمول هزینه شود، ابتدا پیام هشداری با ذکر مبلغ هزینه‌ لغو به کاربر مسافر نمایش داده می‌شود تا در صورت پذیرش این موضوع لغو سفر را انجام دهد. اسنپ در این موارد بلافاصله پس از لغو به وسیله یک سیستم هوشمند موقعیتی که در آن سفر لغو شده، مسیر پیش روی کاربر راننده و مدت زمان طی‌شده از قبول درخواست سفر را بررسی می‌کند و کاربر مسافر را به وسیله یک پیامک از وضعیت هزینه لغو سفر خود مطلع می‌سازد.
شرایط مربوط به هزینه‌ لغو سفر در اسنپ به‌روزرسانی شد. در حال حاضر، پس از رسیدن کاربر راننده به مبدأ و گذشت ۵ دقیقه از زمان قبول درخواست سفر، در صورتی‌که کاربر مسافر سفر را لغو کند، یا تا ۵ دقیقه بعد از رسیدن کاربر راننده در مبدأ حاضر نشود و کاربر راننده مجبور به لغو سفر شود، کاربر مسافر موظف به پرداخت هزینه لغو سفر به کاربر راننده خواهد شد. این مبلغ در ازای زمان صرف‌شده و هزینه سوخت است و بدون کسر کمیسیون به حساب کاربر راننده واریز می‌شود.
 
از زمستان ۱۴۰۰، اسنپ برای کاهش لغو غیرضروری سفر راهکارهایی برای هر دو گروه کاربران راننده و مسافر در نظر گرفت تا از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کند. کاربران راننده اسنپ مجاز به لغو سفر بیش از حد تعیین‌شده در طول ۲۴ ساعت نیستند و در صورت لغو غیرموجه بیش از تعداد معین با محدودیت‌هایی در پذیرش درخواست سفر مواجه می‌شوند. در سفرهایی که از سوی کاربر مسافر لغو می‌شوند، برای جبران خسارت کاربر راننده و متعادل ماندن نسبت عرضه و تقاضا هزینه‌ای تعیین شده که مسافر موظف به پرداخت آن است. این هزینه به صورت مستقیم و بدون دریافت کمیسیون به حساب کاربر راننده واریز می‌شود. 
 
بر اساس آمارهای اسنپ، روزانه حدود ۷۰ هزار سفر اسنپی پس از رسیدن کاربر راننده به مبدأ توسط کاربر مسافر لغو می‌شوند. به طور میانگین کاربران راننده در اسنپ ۳ دقیقه بعد از پذیرش درخواست سفر به مبدأ می‌رسند. با در نظر گرفتن ۷۰ هزار لغو سفر در روز می‌توان گفت زمان تلف‌شده کاربران راننده در روز چیزی حدود ۳هزار و ۵۰۰ ساعت و معادل ۱۴۵ روز است.
 
این زمان در کنار هزینه سوخت رسیدن به مبدأ و همین‌طور جاماندن از چرخه ارسال درخواست‌های سفر موجب هدر رفتن بخشی از سرمایه شغلی کاربران راننده و همینطور برهم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود. اسنپ با ایجاد تغییراتی در شرایط لغو سفر تلاش می‌کند با کاهش لغو‌ غیرضروری، پس از رسیدن کاربر راننده به مبدأ، در چرخه سفرها تعادل برقرار کند. 

چه سفرهایی شامل هزینه‌ی لغو سفر می‌شود؟

با قابلیت «هزینه لغو سفر»، به کاربران راننده‌ای که خود را به مبدأ رسانده‌اند و سفرشان مشمول لغو غیرضروری شده است هزینه‌ای بابت جبران خسارت پرداخت می‌شود. این هزینه مستقیما و بدون کسر کمیسیون به حساب کاربران راننده واریز خواهد شد. در مرحله دوم این طرح، هزینه لغو سفر شامل مواردی می‌شود که کاربر راننده به مبدأ سفر رسیده و ۵ دقیقه‌ از قبول شدن درخواست سفر کاربر مسافر گذشته، اما سفر به دلیل لغو غیرضروری از سوی کاربر مسافر یا حاضر نشدن او در مبدا انجام نشده است.

تشخیص لغو غیرضروری سفر و ثبت درخواست تجدیدنظر

در موقعیت‌هایی که لغو سفر مشمول هزینه شود، ابتدا پیام هشداری با ذکر مبلغ هزینه‌ لغو به کاربر مسافر نمایش داده می‌شود تا در صورت پذیرش این موضوع لغو سفر را انجام دهد. اسنپ در این موارد بلافاصله پس از لغو به وسیله یک سیستم هوشمند موقعیتی که در آن سفر لغو شده، مسیر پیش روی کاربر راننده و مدت زمان طی‌شده از قبول درخواست سفر را بررسی می‌کند و کاربر مسافر را به وسیله یک پیامک از وضعیت هزینه لغو سفر خود مطلع می‌سازد.
 
گاهی ممکن است کاربر مسافر به دلیل شرایط اضطراری ناچار به لغو سفر شود. از همین رو، اسنپ امکانی را برای بررسی دقیق دلایل لغو سفر در نظر گرفته است. برای دستیابی به این امکان، به منوی اسنپ مراجعه کنید، به بخش «ارتباط با پشتیبانی» بروید و از دسته‌بندی مالی، گزینه‌ «اعتراض به هزینه‌ لغو سفر» را انتخاب کنید و با ثبت سفر مربوطه جزئیات دلایل لغو خود را شرح دهید. پشتیبانی اسنپ پس از بررسی نتیجه را در منوی ارتباط با پشتیبانی در بخش «بررسی‌شده» به شما اعلام خواهد کرد.

نحوه پرداخت و مبلغ هزینه لغو سفر در اسنپ

هزینه لغو سفر به عنوان بدهی در حساب کاربری مسافر ثبت می‌شود و به صورت خودکار از موجودی او کسر نمی‌شود. جزئیات مربوط به لغو سفر، مبلغ و تاریخ آن در بخش «پرداخت‌های معوقه» در منوی اپلیکیشن اسنپ ثبت می‌شود. این هزینه در شهرهای مختلف متفاوت و بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که به طور کامل و بدون کسر کمیسیون به حساب کاربر راننده واریز می‌شود. هر کاربر مسافر تا ۳ مرتبه فرصت دارد هزینه‌های معوقه لغو سفر خود را پرداخت کند. اگر کاربر مسافری برای بار چهارم مشمول هزینه لغو سفر شود، تا زمان پرداخت بدهی قادر به ادامه استفاده از اپلیکیشن نخواهد بود.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.