بیماری های ناشی از عوارض چای

تابناک دوشنبه 07 آبان 1403 - 14:36

بیماری های ناشی از عوارض چای

آیا می ‌دانستید که نوشیدن چای به برخی مشکلات سلامتی منجر خواهد شد؟ اگر چه چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است مشکلاتی مانند بی ‌خوابی، سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و حتی کم‌ خونی ایجاد کند؛ پس آیا نوشیدن چای به همان اندازه که فکر می‌کردید بی‌ضرر است؟ در این مقاله، به بررسی بیماری‌هایی که می‌توانند ناشی از نوشیدن چای باشند، خواهیم پرداخت.

تاثیر چای بر کم ‌خونی

مصرف چای سیاه و سبز می‌تواند کم‌خونی را در افراد با کمبود آهن تشدید کند. توصیه می‌شود که از یک ساعت قبل تا دو ساعت بعد از غذا، به ویژه ناهار، از نوشیدن چای پرهیز کنید تا جذب آهن بهتر شود.

چای و دیابت

کافئین موجود در چای سیاه بر قند خون تاثیرگذار خواهد بود. اگر دیابت دارید، بیش از دو فنجان در روز چای مصرف نکنید.

خطر تشنج با چای

چای سیاه و سبز حاوی کافئین است و مصرف زیاد آن ممکن است باعث تشنج شود یا اثربخشی دارو های ضد تشنج را کاهش دهد. اگر سابقه تشنج دارید، از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید.

ضربان قلب و کافئین

کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است باعث نامنظمی ضربان قلب در برخی افراد شود. اگر به بیماری ‌های قلبی مبتلا هستید، بهتر است مصرف کافئین خود را کاهش دهید تا از این مشکلات جلوگیری کنید.

تاثیرات بر روی مادران باردار

اگر باردار یا شیرده هستید، بهتر است مصرف چای سیاه و سبز را به حداکثر ۲ فنجان در روز محدود کنید. این مقدار تقریباً ۲۰۰ میلی ‌گرم کافئین به بدن شما می ‌رساند. مصرف بیش از این حد ممکن است برای دوران بارداری ایمن نباشد و خطراتی مانند سقط جنین، افزایش احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و وزن پایین نوزاد در هنگام تولد را افزایش دهد.

اثرات بر مادران شیرده

مادران شیرده نیز باید مراقب باشند. نوشیدن بیش از سه فنجان چای سیاه و سبز در روز می‌تواند باعث تحریک‌پذیری کودک و افزایش حرکات روده او شود؛ بنابراین مدیریت میزان مصرف چای در این دوران بسیار مهم است تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

کافئین و اضطراب

کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است میزان اضطراب را افزایش دهد. اگر به اضطراب دچار هستید ، شاید بهتر باشد میزان مصرف چای خود را کنترل کنید تا از افزایش علائم جلوگیری شود.

اثرات کافئین بر گلوکوم

مصرف چای سیاه و سبز باعث افزایش فشار داخل چشم شده که این تغییرات به سرعت و طی ۳۰ دقیقه رخ داده و تا حداقل ۹۰ دقیقه ادامه پیدا خواهد کرد.

تاثیر کافئین بر مثانه بیش ‌فعال

کافئین می‌تواند خطر ابتلا به مثانه بیش ‌فعال را افزایش دهد. مصرف چای سیاه با داشتن کافئین بالا، علائم را در افرادی که مثانه بیش ‌فعال دارند، تشدید می کند.

کم‌ کاری تیروئید و فلوراید

نوشیدن سه لیوان چای سبز و سیاه در روز، فلوراید مورد نیاز روزانه بدن را تامین می ‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد فلوراید (بیش از ۳ لیوان چای) ممکن است باعث کم‌کاری تیروئید شود. بر اساس اعلام پایگاه اطلاع ‌رسانی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مضرات مصرف زیاد چای سیاه به دلیل داشتن کافئین، شامل چای سبز نیز می ‌شود.

اثرات کافئین بر لخته شدن خون

کافئین موجود در چای سیاه منجر به کند شدن فرآیند لخته شدن خون خواهد شد. اگرچه این مسئله هنوز به طور قطعی در افراد نشان داده نشده است، اما در صورت وجود مشکلات خون ریزی، بهتر است کافئین را با احتیاط مصرف کنید.

تاثیر چای بر فشار خون

مصرف کافئین موجود در چای سیاه می‌تواند در افرادی که فشار خون بالا دارند، باعث افزایش فشار خون شود. اما افرادی که به طور منظم چای می ‌نوشند، کمتر دچار این مشکل می ‌شوند.

اثر کافئین بر سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

مصرف زیاد چای سیاه و سبز به دلیل کافئین موجود در آن می‌تواند علائم IBS را تشدید کند. این علائم شامل اسهال، درد و ناراحتی مزمن شکمی، نفخ و تغییرات در عادات روده ‌ای است. هر چند این وضعیت معمولاً به مشکلات جدی و دائمی منجر نمی ‌شود، اما کیفیت زندگی روزانه را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی مثل ریفلاکس معده را تشدید می کند.

تاثیر کافئین بر پوکی استخوان

کافئین میزان کلسیم موجود در ادرار را افزایش می ‌دهد که به تضعیف استخوان‌ ها منجر خواهد شد. توصیه می‌ شود که بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز (تقریباً ۲-۳ فنجان چای سیاه) مصرف نکنید. مصرف مکمل‌ های کلسیم می ‌تواند به جبران تلفات کلسیم کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.