تکثیر دام‌های بومی در معرض انقراض با فناوری تولید جنین در کشور

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 07 آبان 1403 - 14:39
تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان یکی از شرکت‌های وابسته به پژوهشگاه ابن سینا، مؤسسه تحقیقات علوم دامی و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی با هدف تکثیر و حفظ نژادهای بومی در معرض انقراض کشور به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی نادری، مدیرعامل این شرکت فناور در این باره گفت: هدف اصلی ما از این تفاهم‌نامه شناسایی و افزایش جمعیت نژادهای گاو بومی در معرض انقراض است. بر اساس این تفاهم‌نامه، ابتدا مؤسسه تحقیقات علوم دامی نژادهای بومی مذکور را شناسایی کرده و پس از تأیید مرکز اصلاح نژاد دام کشور، قادر خواهیم بود از این نژادها جنین تولید کرده و جمعیت پایه آنها را تقویت کنیم.

وی با اشاره به مزایای نژادهای بومی نسبت به نژادهای خارجی، گفت: نژادهای بومی بعضاً نسبت به برخی بیماری‌ها مقاوم‌ترند و برخی از آنها مانند نژاد سیستانی می‌توانند از علوفه‌های کم ارزش زیست بوم خود مانند خارشتر که برای سایر نژادها قابل مصرف نیست، استفاده کنند. همچنین بعضی از این نژادهای بومی نسبت به شرایط زیست‌محیطی خود اعم از گرما و رطوبت بالا، بادهای موسمی، گرد و خاک و سرمای شدید بسیار مقاوم‌تر هستند.

دکتر نادری در ادامه در خصوص نژادهای خارجی اظهار کرد: نژادهای تجاری که امروزه با شاخص‌های خوب تولیدی در کشورهای مختلف مشاهده می‌شوند، نیز همین نژادهای بومی آن کشورها بوده‌اند که طی یک برنامه اصلاح نژادی، توانمندی‌های ژنتیکی و فنوتیپی آنها ارتقاء یافته و هم‌اکنون با مقبولیت بالا از سوی دامداران در آن کشور و نیز سایر کشورها مواجه شده‌اند. 

وی یادآور شد: بدین ترتیب بسیار شایسته است تا ابتدا با افزایش جمعیت گاوهای بومی کشور با استفاده از فناوری‌های نوین تولید مثلی، زمینه را برای اقدامات اصلاح نژادی آنها فراهم کرده و سپس در وهله بعد، با ارتقای پتانسیل ژنتیکی آنها طی چند نسل، ضمن حفظ خصوصیات مطلوب نژادهای بومی، به بهبود صفات تولیدی و تولید مثلی آنها روی آورد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این پروژه قرار است از پاییز امسال برای اولین بار در کشور در زمینه حفظ و ارتقای گاوهای بومی از نژادهای مختلف به مرحله اجرا برسد. ما امیدواریم با انجام این گونه پروژه‌ها و ارتقای توانمندی دام‌های بومی کشور، ضمن جلوگیری از انقراض آنها، زمینه جهت افزایش پتانسیل ژنتیکی و خوداتکایی به آنها در کشور بیشتر شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.