بدون رنک در گروه مرگ؛ فینال ۹۲ کیلو در انتظار خوش‌شانس‌ترین کشتی‌گیر مسابقات!

تابناک دوشنبه 07 آبان 1403 - 14:46

بدون رنک در گروه مرگ؛ فینال ۹۲ کیلو در انتظار خوش‌شانس‌ترین کشتی‌گیر مسابقات!

سرنوشت وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد پس از اشتباه اتحادیه جهانی کشتی و با قرار گرفتن سه مدعی اصلی این وزن، بسیار پیچیده شده است و احتمالاً باید در انتظار دو شبهه فینال باشیم.

به گزارش سرویس ورزشی تابناک، اتحادیه جهانی کشتی روز گذشته اشتباه عجیبی کرد، سیستمی بود یا دستی؛ رد پای کسی و یا قدرتی در میان بود یا نه، اما عنوان شد که رنکینگ‌های سال ۲۰۲۳ در سیدبندی کشتی‎‌گیران لحاظ نشده تا چند ساعت بعد از قرعه‌کشی، بار دیگر هر ۸ وزن کشتی فرنگی و آزاد مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی دوباره قرعه‌کشی شدند.

هرچند عدم رویارویی نخودی و باروز، به عنوان فینالیست‌های ۷۹ کیلوگرم در دو مسابقه جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اسلو و بلگراد، که این بار دور از هم قرار گرفته و مجبور نیستند فینال زودهنگام این رقابت‌ها را مقابل هم برگزار کنند، اتفاق خوب تکرار قرعه‌کشی در تیرانا بود، اما علاوه بر اینکه هر ۳ مدعی اصلی وزن ۹۲ کیلوگرم در یک گروه قرار گرفتند، مصاف عبدالرشید سعدالله‌یف روس و دیوید تیلور آمریکایی هم به مبارزه اول موکول شد.

چیزی که نه آمریکایی‌ها و نه روس‌ها دوست داشتند در آلبانی اتفاق بیافتد. برنده آنها در نیمه‌نهایی با کامران قاسم‌پور رودررو خواهد شد اگر نماینده ایران بتواند تا این مرحله حریفانش را پشت سر بگذارد که البته روی کاغذ این اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر سعدالله‌اف، تیلور و قاسم‌پور که دو نفر اول به ترتیب دو و یک نشان طلای المپیک را در کنار چندین مدال طلای جهانی در کارنامه دارند و نفر سوم هم سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قهرمان ۹۲ کیلوگرم جهان شده است، کشتی‌گیر آذربایجان آباکاروف که مدال جهانی وزن پایین‎‌تر را در کارنامه دارد هم در این گروه قرار گرفته است.

هر چه به سمت دیگر جدول نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد باتیربک تساکولوف نایب‌قهرمان پیشین وزن ۹۷ کیلوگرم جهان از اسلواکی شاید نسبت به بقیه شانس بیشتری برای فینالیست شدن داشته باشد که البته هرگز حریف عنوان‌داری را پیش‌روی خود نمی‌بیند.

در واقع کشتی‌گیری که از سمت دیگر جدول به فینال ۹۲ کیلوگرم می‌رسد را باید خوش‌شانس‌ترین کشتی‌گیر این رقابت‌ها و یا به تعبیری خوش‌اقبال‌ترین قهرمان سال کشتی جهان دانست که در شرایطی که از جمع ۳ قهرمان مدعی و عنوان‌دار شرکت‌کننده در وزن ۹۲ کیلوگرم که به طور حتم یکی از آنها فینالیست شده و یکی به شانس مجدد خواهد رفت و یکی هم از دور رقابت‌ها بدون مدال خارج خواهد شد، روی کاغذ اکنون نایب‌قهرمان جهان است، با فرض بر اینکه فینال را به مدعی سمت دیگر جدول خواهد باخت.

اما چرا سه قهرمان نامدار کشتی جهان در یک گروه قرار گرفتند؟ موضوع به رنکینگِ نداشته آنها برمی‌گشت. همانطور که لوپز کوبایی به دلیل غیبت در سه مسابقه جهانی ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و همچنین عدم شرکت در مسابقات رنک‌دار اتحادیه، بدون رنک به المپیک آمد و از قبل معلوم بود که هرکجای جدول ممکن است با امین میرزازاده قهرمان سال گذشته سنگین‌وزن جهان برخورد کند، در آلبانی هم هیچ‌کدام از سه کشتی‌گیر ایران، روسیه و آمریکا رنک نداشتند و همین شانس کشتی‌گیران رنک‌دار را در سمت دیگر جدول برای سهولت رسیدن به فینال بیشتر کرد.

کامران قاسم‌پور جهانی ۲۰۲۳ را از دست داد و بعد از آن هم هرچند در تورنمنت رنک‌دار زاگرب کشتی گرفت، اما در ۹۷ کیلوگرم بود و در ادامه در مسابقات رنکینگ‌دار بوداپست نیز حضور نداشت که البته اگر هم داشت قرار بود با حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم در رقابت بود.

تیلور و سعدالله‌اف هم طبیعتاً به دلیل حضور از دو وزن پایین و بالا، در ۹۲ کیلوگرم رنک نداشتند تا بدترین حالت ممکن برای ستاره‌های کشتی جهان اتفاق بیافتد؛ تانک روسی و جادوگر در راند اول با هم مبارزه خواهند کرد، اگر برنده آنها در نیمه‌نهایی به کامران قاسم‌پور ببازد، بازنده کشتی اول از دور رقابت‌ها حذف خواهد شد و بازنده قاسم‌پور هم شانس کسب نشان برنز را به دست می‌آورد.

اما اگر برنده کشتی سعدالله‌اف و تیلور، در نیمه‌نهایی کامران قاسم‌پور را ببرد، بازنده کشتی اول به گروه شانس مجدد می‌رود و برای کسب مدال برنز باید با کامران قاسم‌پور مبارزه کند که طبیعتاً یکی مدال می‌گیرد و دیگری بدون مدال مسابقات را ترک می‌کند. برنده هم احتمالاً در فینال به مدال طلا خواهد رسید.

تا روز چهارشنبه باید صبر کرد و دید کدام احتمال، در ۹۲ کیلوگرم که قطعاً گروه مرگ مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی است به وقوع خواهد پیوست.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.