ارمنستان به دنبال تغییر در توافق حراست مرزی با روسیه نیست

مشرق نیوز دوشنبه 07 آبان 1403 - 15:22
ارمنستان اعلام کرد قصد ایجاد هیچ گونه بازنگری و یا تغییر در توافق حراست مرزی با روسیه ندارد.

به گزارش مشرق، ارمنستان در موضع‌گیری اعلام کرده که هیچ بازنگری را در توافق با روسیه در مورد وضعیت نیروهای مرزی روسیه در خاک این کشور در دستورکار ندارد.

موضع‌گیری جدید ارمنستان پس از آن انجام شد که ایروان در اوایل ماه جاری اعلام کرد که یک ایست بازرسی را در مرز با ایران تا زمان آغاز سال آتی میلادی ایجاد خواهد کرد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تاریخ هشتم اکتبر سال جاری از حصول یک توافق خبر دادند که بر پایه آن نیروهای مرزبانی روسیه از ایست بازرسی واقع در منطقه مرزی مشترک میان ایران و ارمنستان در آگاراک تا تاریخ یک ژانویه سال ۲۰۲۵ عقب‌نشینی خواهند کرد.

بر اساس این توافق، نیروهای مرزی ارمنستانی همچنین در کنار همتایان روسی خود در عملیات حراست از مرزهای مشترک ارمنستان با ایران و ترکیه مشارکت خواهند داشت. هنوز سطح و مقیاس این مشارکت مشخص نشده است.

به مدت چندین دهه، مرزهای ارمنستان با ترکیه و ایران توسط نیروهای روسی حراست شده است. این مساله پس از حصول یک توافق میان ارمنستان و روسیه در سال ۱۹۹۲ و پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی محقق شده است.

در ماه مِی گذشته، رهبران ارمنستان و روسیه هم چنین توافق کردند که نیروهای روسی از مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز عقب نشینی کنند. محلی که نیروهای نظامی روسیه در پی جنگ سال ۲۰۲۰ ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ در آن مستقر شده بودند.

در عین حال، این نکته نیز در آن زمان ذکر شده که مرزبانان روسی در جوار مرزهای ارمنستان با ایران و ترکیه نیز مستقر خواهند شد. اضافه بر این ها، پاشینیان و پوتین در مورد کاهش بخشی از نیروهای مرزبانی روسیه که در فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس مستقر هستند هم توافق کرده‌اند.

بند ششم توافق ارمنستان و روسیه در سال ۱۹۹۲ که به حضور نیروهای مرزبانی روسیه در مرزهای ارمنستان اشاره دارد، بیان می دارد که نیروهای مرزی دولت روسیه بر تردد مردم، وسایل نقلیه، محموله‌ها، کالاها و دیگر چیزها در گذرگاه های مرزی ارمنستان با ایران و ترکیه نظارت دارند.

دولت ارمنستان به تازگی و به صراحت نیز تاکید کرده که قصد ندارد تغییری را در توافق با روسیه در مورد وضعیت نیروهای مرزبانی روسیه در خاک ارمنستان ایجاد کند.

منبع: فارس

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.