واردات خودرو حتی با تعرفه ۱۰۰ درصد، قیمت خودرو‌های خارجی را کاهش می‌دهد

فرارو دوشنبه 07 آبان 1403 - 16:12

مهرداد گودرزوند چگینی، عنوان کرد: با افزایش تعرفه ۱۰۰ درصدی نهایتا قیمت خودرویی که مثلا در دبی یک میلیارد است دو برابر می‌شود و تا به ایران بیاید و به دست مصرف کننده برسد ۲ میلیارد تومان می‌شود، اما همان خودرو الان در داخل کشور ۵ میلیارد است.

به گزارش تجارت نیوز، وی درباره در نظر گرفتن تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: ببینید با افزایش این تعرفه نهایتا قیمت خودرویی که مثلا در دبی یک میلیارد است دو برابر می‌شود و تا به ایران بیاید و به دست مصرف کننده برسد نهایتا می‌شود ۲ میلیارد تومان، اما همان خودرو الان در داخل کشور ۵ میلیارد است. 

او در پاسخ به اینکه به هر حال این عدد باز هم چیزی نیست که بسیاری از مردم بتوانند و توانایی آن را داشته باشند که اینگونه خودرو‌ها را تهیه کنند، عنوان کرد: نسبت به اینکه در حال حاضر یک ماشین خارجی در بازار داخلی ۵ میلیارد است با اجرای این طرح در بودجه ۱۴۰۴ قطعا قیمت آن شکسته می‌شود و پایین می‌آید.

گودرزوند در ادامه افزود: الان تعداد کمی خودرو وارد شده است و روی یک خودرو معمولی خارجی نزدیک به ۳ میلیارد می‌گذارند قطعا اجرای این طرح در بودجه سال بعد تاثیر خیلی زیادی روی این اعداد و ارقام خواهد داشت. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رقابتی‌تر شدن واردات خودرو خارجی در بودجه بیان کرد: به هر حال افزایش واردات و تعداد بیشتر واردات خودرو خارجی خود به خود قیمت را می‌شکند و واردکننده مجبور می‌شود به خاطر رقابت قیمت را منطقی‌تر کند. 

او ادامه داد: وقتی شما بازاری دارید با تقاضای مشخص، عرضه کم موجب بالا رفتن قیمت می‌شود و این واردات قطعا تاثیر خود را خواهد گذاشت. 

این نماینده مجلس درباره انتقاد از تعرفه بالا و دسترسی تعداد کمتری به خودرو‌های خارجی، توضیح داد: ممکن است این تاثیر آنچه مورد نظر من یا شما است نباشد، اما به هر حال روند واردات باز می‌شود.

گودرزوند درباره نحوه واردات این خودرو‌ها و تاکید بر استفاده از ارز مورد تایید بانک مرکزی هم عنوان کرد: در قانون واردات خودرو یک منشا خارجی وجود دارد یعنی هر کسی می‌تواند خودرو وارد کند در صورتی که با ارز داخلی نباشد.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.