دستمزد کارگران تنها کفاف ۸ روز از ماه را می‌دهد

رکنا دوشنبه 07 آبان 1403 - 22:51
فرامرز توفیقی، فعال کارگری، اعلام کرد که مبلغ سبد معیشت کارگران بیش از ۲۷ میلیون تومان است، در حالی که حقوق فعلی آنان تنها ۱۱ میلیون تومان است. این وضعیت به معنای آن است که حقوق کارگران تنها برای ۸.۵ روز از ماه کافی بوده و برای تأمین معیشت در ۲۱.۵ روز دیگر، آنها ناچار به انجام مشاغل جانبی و ترک تحصیل فرزندانشان هستند. توفیقی همچنین از عدم برگزاری جلسات شورای عالی کار و بی‌توجهی وزیر کار به مسائل مربوط به دستمزدها انتقاد کرد.
دستمزد کارگران تنها کفاف ۸ روز از ماه را می‌دهد

به گزارش رکنا: «مبلغ سبد معیشت بیش از ۲۷ میلیون تومان است، در حالی که حقوق کارگران تنها ۱۱ میلیون تومان است. این بدان معناست که حقوق کارگران تنها برای ۸.۵ روز از ماه کافی است و برای تامین معیشت در ۲۱.۵ روز دیگر، مجبور به دستفروشی، کار در تاکسی‌های اینترنتی، زندگی در مناطق حاشیه‌ای و ترک تحصیل فرزندان خود می‌شوند.»

فرامرز توفیقی، فعال کارگری، آخرین وضعیت تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۴ را توضیح داد.

توفیقی با انتقاد از وزیر کار دولت چهاردهم اظهار داشت: «معمولاً وقتی دولت‌ها لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌دهند، بحث درباره دستمزد کارگران آغاز می‌شود. اما وزیر کار هنوز معاون روابط کار خود را معرفی نکرده تا نمایندگان کارگری بتوانند وارد این بحث شوند.»

او ادامه داد: «یکی از مطالبات اصلی جامعه کارگری، تعیین معاونت روابط کار است که متاسفانه باعث ایجاد مشکلاتی در تعیین دستمزد‌ها شده است. این معاونت موجب تصویب اعداد و ارقام غیرمنطقی برای دستمزد کارگران در دو سال اخیر و نقض ماده ۴۱ قانون کار شده است.»

این فعال کارگری تصریح کرد: «در حال حاضر، هیچ خبری از روابط کار در وزارت کار نیست و نه معاون قبلی و نه معاوین جدید فعالیت می‌کنند. به نظر می‌رسد وزیر کار هیچ نگرانی‌ای در این زمینه ندارد.»

او افزود: «طبق قانون، هر ماه باید یک جلسه شورای عالی کار تشکیل شود، اما در سه ماه گذشته از آغاز فعالیت دولت چهاردهم، حتی یک جلسه شورای عالی کار نیز برگزار نشده است.»

توفیقی در توضیح ماده ۴۱ قانون کار گفت: «طبق این ماده، دستمزد کارگران باید با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم تعیین شود. بر اساس آمار مرکز آمار ایران، سبد معیشت بیش از ۲۷ میلیون تومان است، اما حقوق کارگران فقط ۱۱ میلیون تومان است. به این ترتیب، حقوق کارگران تنها برای ۸.۵ روز از ماه کافی است و برای باقی‌مانده ماه، آنها مجبور به انجام کارهای جانبی هستند.»

او در پایان تأکید کرد: «نمایندگان کارگران خواستار اجرای ماده ۴۱ قانون کار، احیای تشکل‌های کارگری، به‌روزرسانی شورای عالی کار و حضور نمایندگان واقعی در این شورا هستند که متأسفانه هیچ‌یک از این خواسته‌ها در این سه ماه محقق نشده است.»

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.