آقای مهران سالاریه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با اعلام این خبر افزود: امسال طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با سال گذشته تفاوت اساسی دارد، به گونه ایی که قبلا در طرحهای جایگزینی، مالک خودرو در توافق با مراکز اسقاط، ارزش خودرو را تعیین میکرد، اما هم اکنون فقط لاشه خودرو برای مرکز اسقاط باقی میماند که درصدد این هستیم که بخشی را هم به مالک خودرو برگردانیم به نحوی که ارزش گواهی اسقاط خودرو مستقیم به خودروساز ارائه و از مبلغ خودروی دریافتی کسر میشود.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه ایی که با شرکتهای خودروساز خصوصا ایران خودرو و سایپا امضا شده، از هر گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان ناشی از تولید گواهی، کسر میشود.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با بیان اینکه خودروهای فرسوده بر اساس سال تولید دسته بندی و مشمول دریافت گواهی اسقاط میشوند، گفت: خودروهایی که ۲۰ تا ۲۵ سال از زمان تولید آنها گذشته، سه گواهی اسقاط از آنها تولید میشود (هر گواهی ۳۵ میلیون تومان محاسبه میشود) به عبارتی ۱۰۵ میلیون تومان، ارزش یک خودرویی است که ۲۰ تا ۲۵ سال دارد و در طرح بدون جایگزین شرکت میکند البته در طرح نقدی رقمی در حدود ۸۸ تا ۹۵ میلیون تومان به مالک خودرو فرسوده (دارای ۳ گواهی اسقاط) پرداخت میشود.
وی اضافه کرد: اگر خودرویی دو گواهی اسقاط تولید کند ۷۰ میلیون تومان ارزش دارد و خودرویی که بیش از ۳۰ سال از زمان تولید آن گذشته یک گواهی اسقاط معادل ۳۵ میلیون تومان دریافت میکند و بقیه مبلغ را باید خریدار تامین کند.
سالاریه به منفعت مالکان خودرو از طرحهای جایگزینی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد میکنیم متقاضیان در این طرحها شرکت کنند؛ البته با توجه به اینکه این طرحهای جایگزینی متقاضی زیادی دارد و برای دریافت خودرو نیز قرعه کشی انجام میشود.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی پیگیر ۲۰ درصد سهم طرح جایگزینی از تولید خودرو توسط خودروسازان است؛ گفت: ما هم به عنوان نماینده دولت رصد میکنیم که خودروسازان حتما ۲۰ درصد تولید خود را برای این طرح لحاظ کنند که بخشی به جایگزینی تاکسیهای فرسوده و بخشی هم به خودروهای سواری اختصاص دارد و خوشبختانه در نیمه دوم سال، طرح جایگزینی خودروهای شخصی هم شدت و سرعت گرفت؛ امیدواریم بتوانیم این طرح را هم به ۲۰ درصدی که خودروسازان تکلیف دارند برسانیم.
سالاریه با بیان اینکه تکلیف خودروسازان به قوت خود باقی است گفت: خودروسازان باید در این حوزه فعالانه عمل و ثبت نام را شروع کنند، ما هم هماهنگیهای لازم را با مراکز اسقاط برای پذیرش متقاضیان خودروهای فرسوده انجام میدهیم و انتظار میرود با توجه به تمهیدات صورت گرفته، خودروسازان حتی متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را در اولویت نسبت به دیگر متقاضیان قرار دهند.
وی با اشاره به حاشیه بازار مناسب ایران خودرو افزود: متقاضیان زیادی در فراخوان شهریور ماه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شرکت کردند که تخصیص ۲۰ درصد به خودروهای فرسوده در عرضه این شرکت کاملا رعایت شد.
سالاریه اضافه کرد: در طرح اخیر جایگزینی ایران خودرو، ۳۵۰ هزار متقاضی شرکت کردند، از این تعداد ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر مشمول طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در قرعه کشی انتخاب شدند، در مرحله نخست ۶ هزار و ۱۴۰ نفر در ایران خودرو معرفی و فراخوان شدند تا مراکز اسقاط مورد نظر خود را انتخاب کنند و مراحل اسقاط را انجام دهند.
وی با اشاره به پذیرش ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی در ایرانخودرو و ۳ هزار نفر متقاضی در سایپا گفت: از میان پذیرفتهشدگان برای ۹ هزار و ۵۲۵ نفر پیامک مراجعه به مرکز اسقاط ارسال شده است که این افراد باید ضمن مراجعه به درگاه ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل به نشانی nnhk.ir و انتخاب مرکز اسقاط موردنظر خود، نسبت به مراجعه به مرکز اسقاط مربوطه و پذیرش در آن اقدام کنند.
رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: از میان پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی که پیامک دریافت کردهاند، هشت هزار و ۵۲۲ نفر به سامانه ستاد نوسازی مراجعه و چهار هزار و ۴۵۰ نفر مرکز اسقاط خود را انتخاب کردهاند و تنها یک هزار و ۷۰۰ نفر به مرکز اسقاط مراجعه و پذیرش شدهاند و چهار هزار و ۷۲ نفر هنوز مرکز اسقاط مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند.
به گفته رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل در صورتی که پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی که پیامک مراجعه دریافت کردهاند تا ۲۰ آبان ماه در مراکز اسقاط پذیرش نشوند اولویت آنها حذف و از لیست انتظار، متقاضیان جدید جایگزین میشوند و هیچ اعتراضی هم در این خصوص وارد نخواهد بود.
به گفته رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، متقاضیانی که هنوز پیامک مراجعه دریافت نکردهاند باید منتظر پیامک خودروسازان باشند.