حفظ امنیت عابرین یا جلوبندی خودروها؟/ آرام برانید؛ کرمانشاه بزرگراه ندارد!

رکنا جمعه 11 آبان 1403 - 10:11
رکنا: رییس پلیس راهور استان کرمانشاه گفت: سال گذشته، ۹۸ عابر در معابر شهر کرمانشاه بر اثر حوادث ترافیکی فوت شدند که حدودا ۸۰ نفر آنان مرد و متاهل بوده اند.
حفظ امنیت عابرین یا جلوبندی خودروها؟/ آرام برانید؛ کرمانشاه بزرگراه ندارد!

به گزارش رکنا از کرمانشاه، چند وقتی می‌شود که تعدادی سرعت کاه آسفالتی در راستای کاهش سرعت در بلوارهای امام خمینی (ره) و راه کربلا که مردم کرمانشاه آنان را بنام بزرگراه یا کمربندی غربی می‌شناسند با درخواست پلیس راهور و مصوبه شورای ترافیک ازسوی شهرداری نصب شده است.

پس از نصب این سرعت کاها، برخی از افراد و فعالان مجازی شروع به سر و صدا کردند که آی برسید جلوبندی خودروها نابود شده است و این سرعت گیر ها کارشناسی نیست. این افراد درحالی نصب سرعت کاها را کارشناسی نمی‌دانند که مشخص نیست صحبت خود آنان بر اساس کدام نظریه کارشناسی است، هرچند که پلیس نظر دیگری در این باره دارد.

سرهنگ حیدری رییس پلیس راهور استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا اظهار کرد: سال گذشته، ۹۸ عابر در معابر شهر کرمانشاه بر اثر حوادث ترافیکی فوت شدند که حدودا ۸۰ نفر آنان مرد و متاهل بوده اند.

وی افزود: اگر هر یک از این ۸۰ نفر فقط یک فرزند داشته باشند، یعنی ۸۰ کودک یتیم شده اند و اگر شرکت های بیمه ای میلیارد ها تومان خسارت نیز پرداخت کنند، خلأ عاطفی که برای فرزند در غم از دست دادن پدر ایجاد می شود، قابل جبران نیست.

رییس پلیس راهور استان کرمانشاه تصریح کرد: همه عزیزان ساکن کرمانشاه شاهد واژگونی های متعدد در بلوارهای امام خمینی (ره) و راه کربلا در سال های قبل بوده اند، از واژگونی های خسارتی که خودرو دیگر قابل بازسازی نبوده تا واژگونی با چند کشته و مجروح، اما در سال جاری واژگونی های دو کمربندی بدلیل هوشمند سازی و نصب سرعت کاه، روند کاهشی داشته که برابر آمار ۷ ماهه سال جاری، حدود ۶۵ درصد کاهش یافته است.

حیدری ادامه داد: بزرگراه و کمربندی، تعریف قانونی دارد و عملاً بلوار‌های امام خمینی (ره) و راه کربلا که تا چندی پیش بنام بزرگراه و کمربندی غربی شناخته می‌شود، بدلیل گسترش شهر، ایجاد شهرک های متعدد و همچنین ورودی و خروجی ها، از حالت بزرگراه خارج و به بلوار تبدیل شده که نصب سرعت کاه در بلوارها، تعریف شده است.

وی افزود: در این دو بلوار، جهت جلوگیری از تردد عابران پیاده، نرده و چندین پل عابر پیاده نصب شده است، دوربین های هوشمند نصب شده است، پلیس بزرگراه مستقر شد اما متأسفانه برخی از افراد بی توجه به قانون، با سرعت غیرمجاز باعث ایجاد تصادف و حتی مرگ عابرین پیاده شده اند که در نهایت جلسه شورای ترافیک تشکیل و مقرر شد در این دو بلوار سرعت کاه نصب گردد که از زمان نصب تاکنون، آمار فوتی از ۹۸ نفر، به صفر رسیده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه در پاسخ به انتقادات صورت گرفته درخصوص نصب این سرعت کاه ها گفت: سوال این است که جان مردم با ارزش است یا جلوبندی خودرو؟ وقتی برخی از افراد بی توجه به قانون و سرعت مجاز، با حداکثر سرعت حرکت می‌کنند و باعث فوت شهروندان می‌شوند، پلیس و دیگر نهادهای مربوطه همچون شهرداری در راستای حفظ امنیت و جان شهروندان، به وظیفه خود عمل می کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات، بانک اطلاعات رانندگان پرخطر نیز تشکیل و اطلاعات رانندگان هنجار شکن ذخیره و حتی تحویل دستگاه قضایی شده است تا برای آنها پیامک های آموزشی و هشداری ارسال شود.

وی افزود: در ایمنی و انضباط ترافیک، ۳۲ دستگاه نقش کلیدی دارند و شاید دیدگاه تعدادی از این نهادها و یا افراد، صرفا به سمت رویکرد سلبی و برخوردی پلیس باشد اما واقعیت این است که در علم ترافیک، اعمال قانون و برخورد با افراد ناهنجار، جزو آخرین اقدامات باید باشد اما متاسفانه در کشور ما سایر آیتم ها را نادیده و فقط به برخورد سلبی توجه می‌شود که تاثیر نیز ندارد؛ در شش ماه اول سال جاری بالغ بر یک میلیون تخلف اعمال قانون شده است اما چرا تاثیر قطعی در ایمنی و انضباط ترافیک ندارد؟ لذا بایستی دنبال حل ریشه ای این موضوعات بود.

به گزارش رکنا، اکنون اکثریت شهروندان کرمانشاهی می‌دانند که در این دو بلوار سرعت کاه نصب شده است، لذا باید با سرعت مجاز و قانونی حرکت کنند تا باعث ایجاد خطر نشوند.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.