یادداشت «بستن تنگه هرمز؛ چگونه؟» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را میخوانید:
*ایران از بستن تنگه هرمز عبور کرده دست ایران برای بستن دریایی و اقیانوسی بلندتر شده مرحله آخر بستن تنگه هرمز است.
*همین الان انواع گندم و نهاده دامی تجهیزات و مواد اولیه صنعتی و قطعات لوازم خانگی و خودرویی و صنعتی و معدنی کشور داره از این تنگه عبور میکنه وارد کشور میشه ایران خودش اولین کشور مشکل پیدا میکنه.
*شما فکر می کنید بستن هرمز برای غرب مثل سابق مهم است؟ شاید فقط برای چین حیانی باشد..بنظر میرسه تفکر نویسنده این مقاله همانند کسی است که تئوری شکست خورده زمستان سرد اروپا را مطرح کرد.
*آنچه قابل تقدیر و خوشحالی است همت همه عزیزان موافق و مخالف در ارایه نظری برای اعمال بازدارندگی و یا دفاع از کیان میهن است اما به نظر بنده خلیج فارس حیات خلوت میهن ماست موفقیت ما در گرو این است که تهدیدات رو فراتر و خارج از آب و خاک مان پاسخ بدهیم.اما چگونه؟ باید روشهایی برای تهدید پایتخت هایی کشور های متخاصم در حد وسیع اعمال کنیم. نشانه ها حاکی از این است که در آستانه این باز دارندگی هستیم . و تا رسیدن به این آستانه باید صبور باشیم البته در این مسیر نباید خودمون رو روبروی اجماع جهانی قرار بدهیم مگر با ایجاد اتحاد ثانویه و متناسب . ما باید پشت تخاصم روسیه و چین با غرب حرکت کنیم نه جلوتر. در عین حال تنها راه بازدارندگی اعمال روش قدرتمند تر از خودشونه.
*تنها بستن تنگه هرمز کافی نیست ایران با موشکهای دوربرد خود باید بتواند حتی کانال سوئز را نبز ببندد چون کافی هست چند کشتی بزرگ هنگام عبور از کانال سوئز مورد اثابت موشکها قرار گیرد وغرق شود وکاتال سوئز هم برای مدت طولانی بسته شود .
* با توجه به این همه تحریم واین همه دشمن و اینهمه مقاومت ملت ایران دیگه چیزی برای از دست دادن نداریم سوال اینجاست برای توازن قدرت چرا ما به سمت تهیه و تولید سلاح هسته ایی برای قدرت بازدادندگی نریم؟! وقتی دشمنان ما از این سلاح برخوردارند و وقتی ما از اینهمه محافظه کاری و مذاکرات و جلسات بین المللی و برجام چیزی بجز تحریم عایدمان نشده پس الزاما نیازه ما هم برای بازدارندگی دشمنان و دفاع از ملت دارای چنین سلاحی باشیم فقط بقصد دفاع و بازدارندگی.
*باید کریدور دریایی تعیین کنیم و اعلام کنیم هر کشتی که از قانون حمل و نقل در تنگه هرمز سرپبچی کند با موشک مورد هدف قرار خواهد گرفت.
*چین مراوداتش با کشورهای حوزه خلیج فارس صد برابر مراودات با ما هست و درصد بالایی از نفتش را از همین کشور ها تامین میکنه بستن تنگه قطعا یعنی اعلام جنگ به چین برای همین هم تا الان نبستین حتی در بدترین شرایط.
*بستن تنگه هرمز اشتباه استراتژیک هست. زیرا باعث می شود کشورهایی که به ظاهر با ما دوست هستند با ما دشمن شوند.مانند روسیه. چین. هند.ژاپن.کشورهای آمریکای لاتین..خلاصه کار اینکه تمام جهان بر علیه ما می شوند.
*بستن تنگه نشات دهنده قدرت ایران است ...از یمنی ها یاد بگیریم که چگونه باب المندب را در قبظه گرفتن ...با اینکه از ما ضعیف ترن ...در خلیج فارس فقط ایران است که حرف اول را میزند.
******
یادداشت «واقعا عقب نشینی کردیم؟!» با نظرات و واکنش همراهان «الف» مواجه شد:
*هرچند همه قوانین بین الملل در حال حاضر در جهت توجیه اسرائیل به کار گرفته میشه اما مطابق همون قوانین حق پاسخگویی برای ما محفوظه اگه درسی حسابی به این رژیم تروریستی ندیم بازهم به خاک ما تعدی می کنه منتهی خسارتی بسیار سنگین به ما تحمیل خواهد کرد.
*حمله مستقیم فرق داره الان اسرائیل حمله مستقیم کرده ما هم باید مستقیم حمله کنیم وگرنه اسرائیل هم به تروریست های داخلی و خارجی خط میده که در ایران عملیات انجام بدن.
*قرار است احتمالا دوباره به ایران حمله کند،باید با حمله پیش دستانه بازدارندگی ایجاد کنیم.
*رفتن به سمت و جایگاه کشورهای کره شمالی و افغانستان و لیبی و سوریه و سودان و یمن و عراق هنر نيست.
*برای دور ماندن از جنگ هر چه زودتر با امریکا مذاکره کنید و برای حمله نکردن به اسراییل امتیاز بگیرید!
*هیچگاه جنگ راه حل نبوده، نیست و نخواهد بود. مواضع تندروها هر چه که باشد محترم است اما سرنوشت یک کشور با جمعیت بالای هشتاد میلیون نفری را نمی شود به خاطر جلب رضایت نظر یک دسته یا گروه یا جناح خاص دستخوش حوادث از قبل پیش بینی نشده و غیرمترقبه قرار داد. به سهم خود از الف به واسطه استفاده بیش از حد معمول نظرات تندروها در بسته ویژه خبری الف به شدت متاسفم و امید اینکه از مطالب معتدل و منطقی تر مانند همین مطلب بالا چه به صورت جداگانه و چه در قالب بسته ویژه خبری بیش از پیش استفاده گردد. دست اندرکاران بسته ویژه خبری الف نمی توانند برای همیشه فضای این بسته را مطابق میل و سلیقه رسانه های معروف به اصولگرا(و در واقع تندرو) بیارایند چرا که اینجا برنامه باضافه یک شبکه سه سیما همانند برنامه پخش شده در شامگاه روز دوشنبه هفتم آبان(با حضور جناب آقای دکتر محمدجواد لاریجانی) نیست که در قالب سئوال مثلاً نظرسنجی به دنبال نظرسازی و نتیجه گیری مطابق میل و خواست خودشان است که پاسخ های رسیده را هم به عنوان نظر مخاطبان رسانه ملی قلمداد می کنند! زهی خیال باطل!
*ایران حتما باید پاسخ بده ولی این لزوما پاسخ مستقیم نیست بهتره با کمک بیشتر به حزب الله یا محور مقاومت ضربات سخت تر و دقیق تری به اسرائيل زده بشه از جمله به سران رژیم اسرائيل یا پایگاهای هواپیما های نظامی و مراکز تولید سلاح و ادوات نظامی که هم هزینه کمتر و اتفاقا تاثیر خیلی بیشتری داره.
*اگر پاسخ ندهیم بی شک نتانیاهو گستاخ تر می شود و دوباره حمله میکنه و اون وقت مجبوریم با شدت و قدرت بیشتری اسرائیل را در هم بکوبیم.
*عقب نشینی نکردیم در حال رفع ضعف های پدافند هوایی شناسایی شد و بعدش حمله پشیمان کننده صورت میگیره.
*با این رویه که شماها در پیش گرفتید بدون شک هر روز دلار گران تر خواهد شد!
******
مخاطبین «الف»، نظرات خود را ذیل یادداشت «مصائب بنزینی پزشکیان!» بیان کردند که تعدادی از آنها را میخوانید:
*آثار روانی افزایش قیمت بنزین از همین امروز در بازار واقعی تاثیر میکند و باعث بهم ریختگی بازار و تورم و گرانی بیشتر میشود.
*با عرض تاسف برای دولت با اعلام بودجه ۱۴۰۴ وضعیت اقتصادی کشور را در حالی که آثار تورمی جنگ احتمالی هم میرود بشدت بهم ریختید.
*در اینکه قیمت بنزین در ایران غیر منطقی و اسفبار پایینه و این امر باعث مصرف بی رویه و قاچاق شده هیچ شکی نیست ولی : 1- ما خودرو ها را بطور غیر منطقی و ظالمانه گران می فروشیم و پول بنزین 50 سال آینده مصرفی خودرو خارجی را به عنوان گمرک و مالیات از خریدار اخذ می کنیم 2- خودرو های داخلی پر مصرف هستند مثلا نیسان آبی بسته به وزن باری که حمل می کند در صد کیلومتر 15 تا 25 لیتر بنزین مصرف می کند و سواری ها مصرف بنزینشان اسفبار است 3- ما زیر ساخت حمل و نقل عمومی مناسب نداریم و اگر بنزین را گران کنیم و مردم از خودرو شخصی استفاده نکنند قطعا درمانده می شوند از نظر من باید : 1- بطور فوری و فوتی زیر ساخت حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم طوری که در تمام محلات در سترس باشد 2- واردات خودرو کم مصرف و ایمن را آزاد کنیم و شرط فروش را اسقاط خودرو های فرسوده بالای 20 سال بگذاریم 3- بطور پلکانی قیمت را ابتدا برای ماشین های لوکس و سپس بقیه افزایش دهیم 4 - از قاچاق کلان و ساماندهی شده با قاطعیت جلوگیری کنیم 5 - کم کم ادارات وموسسات و وزارتخانه ها را از تهران خارج کنیم تا با کاهش تردد و ترافیک مصرف کاهش پیدا کند مثلا وزارت نفت و شرکتهای تابعه به جنوب و وزارت کشاورزی به استان مرکزی و بنادر و کشتیرانی به سواحل و صنعت و معدن به کرمان و .... انتقال پیدا کنند چرا که با وجود اینترنت و استقرار دولت الکترونیک نیازی به حضور فیزیکی افراد در مرکز نیست.
*در مدت 2 ماه قیمت نان و اب و شیر و لبنیات و سکه و دلار گران شد حالا نوبت بنزین است ! چرا افزایش سالانه حقوق ها فقط 20 درصد است ؟!
*اون موقع که می گفتیم ایشون بنزین رو گرون می کنه می گفتن تهمت انتخاباتیه.
*در اینکه بنزین به نسبت کشورهای همسایه بسیار ارزان است و باعث مصرف بی رویه و قاچاق شده اصلا شکی نیست ما به عنوان انسانهای عاقل و فهمیده باید این موضوع را بپذیریم ولی انقدر حقوقها پایینه و حمل و نقل عمومی ناقص و نا کارمده و خودرو ها گران و پر مصرفه که کاری نمی شه کرد من نمی دونم مسئولان ما اگر برای چند موضوعی که بالا گفتم یعنی حمل و نقل عمومی و گرانی و پر مصرف بودن خودرو و حقوق های کم و بی ارزش و گرانی و تورم و جلوگیری از قاچاق کاری انجام نداده اند و برنامه ای نداشته اند پس مشغول چه کاری بوده اند ؟؟!! آقایان شما چکار می کنید در این مملکت که هیچ معضلی حل نمی شه ؟؟!!
*به نظر من باید دو تن از موافقان و دو تن از مخالفان افزایش قیمت بنزین در یک مناظره تلویزیونی به بحث بپردازند تا اولا موضوع کاملا برای مردم جا بیفتد و ثانیا در صورت توافق بر افزایش قیمت بنزین مردم به طور منطقی و علمی قانع بشوند من خودم عقیده شخصی ام این است که بنزین کالایی است که قیمت کنونی ان پایین است با توجه به مصرف بی رویه و موضوعات مرتبط با ان لازم است تا برای اصلاح قیمت ان مردم به طور کامل در جریان قرار گیرند ضمن این که باید عواقب و پیامدهای ان کاملا کنترل شود که اتفاقاتی مانند حوادث تلخ در دولت دوازدهم رخ ندهد.
*وقتی منابع درآمدی کشور بسیار محدود است دولت یامجبور به اصلاحات اقتصادی است یا باید سیاست خارجی تغییر کند ،معجزه نمی توان کرد!هر دولتی بیاید فرق نمی کند ،این دولت حاضر به کمک برای تغییر سیاست خارجی است ولی به تنهایی نمیتواند باید بقیه همراهی کنند.
*پزشکیان کلا بر خلاف شعار و حرف هایش در انتخابات عمل می کند، آیا تضمینی برای این وعده ها وجود دارد؟
*یک پیشنهاد عملیاتی برای افزایش قیمت بنزین: سال اول قیمت بنزین ۳هزار تومانی را ۵ هزار تومان کنید اما قیمت بنزین ۱۵۰۰ را تغییر ندهید سال بعد ۵ را به ۸ و سهمیه بنزین را ۵ لیتر کاهش دهید سال سوم ۸ را به ۱۲ و سهمیه بنزین را ۵ لیتر کاهش دهید بعد از ۱۲ سال قیمت مناسب و سهمیه حذف می شود به کسانی که خودرو ندارند یارانه بنزین بدهید.