به گزارش ایسنا، خودروی آپترا طوری طراحی شده است که یک وسیله نقلیه الکتریکی کاملا خورشیدی(sEV) باشد. این شرکت ادعا میکند که ۴۰ مایل بُرد اضافی در روز خواهد داشت در حالی که نیازی به اتصال به برق برای شارژ مجدد ندارد زیرا انرژی را از خورشید به باتریهای داخلی خود میرساند. گزینههایی برای اندازههای مختلف باتری وجود دارد. یکی از آنها با شارژ کامل تا ۱۰۰۰ مایل(۱۶۰۰ کیلومتر) برد دارد. اگر باید بیش از ۴۰ مایل در روز رانندگی کنید یا آب و هوا به شما اجازه داشتن همیشگی نور خورشید را نمیدهد، میتوان آن را به برق وصل کرد تا بسته باتری شارژ شود.
به نقل از نیواطلس، در ماه ژانویه سال گذشته، آپترا از نسخه «Launch Edition» رونمایی کرد که دارای تقریبا ۷۰۰ وات سلول خورشیدی بر روی بدنه کامپوزیت بود و دارای برد ۴۰۰ مایلی با یک بار شارژ تا بسته باتری لیتیوم یونی ۴۲ کیلووات ساعتی بود. صفحات خورشیدی یکپارچه، البته تا زمانی که در معرض نور خورشید هستند، به شارژ مداوم باتریها ادامه میدهند.
برای مقایسه بهتر است بدانید که خودروی تسلا مدل S، مجهز به بسته باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی با برد تخمینی ۴۰۵ مایل است. ادعا میشود که صفر تا ۱۰۰ این خودرو، چهار ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۶۲ کیلومتر در ساعت.
چگونه آپترا از تنها ۷۰۰ وات انرژی خورشیدی، ۴۰ مایل بُرد اضافی فراهم میکند؟ طراحی سبک وزن و ضریب کشش فوق العاده کارآمد آن باعث این دستاورد شده است. نسخه ۲۵ کیلوواتی آن تنها ۱۸۰۰ پوند(۸۱۶ کیلوگرم) است که آن را در رده وزنی خودروهای کوچک هوشمند قرار میدهد. حتی گزینه باتری بزرگ ۱۰۰ کیلوواتی با برد ۱۰۰۰ مایل(۱۶۰۰ کیلومتر) تنها ۲۲۰۰ پوند(۹۹۸ کیلوگرم) وزن دارد.
آپترا دارای بدنه کامپوزیتی شش تکه فیبر کربنی است و طراحی منحصربهفرد و سه چرخ آن باعث میشود تا حد امکان از انرژی کمتری در هنگام رانندگی استفاده شود.
پس از تکمیل تمام آزمایشات، هدف آپترا تولید ۴۰ وسیله نقلیه در روز از کارخانه مونتاژ نهایی خود در کالیفرنیا خواهد بود.
انتهای پیام