به گزارش خبرآنلاینو به نقل از اکو البرز؛ "مسعود محمدی " رئیس شورای شهر کرج درنشست خبری که با حضور اعضای شورای شهر کرج و خبرنگاران برگزار شد، افزود: شهروندان فردیس را جدا از کرج نمی دانیم و تلاش ها بر این است تا ضمن انتزاع شهرداری ها ، یکپارچگی خدمت بین۲ شهر کرج و فردیس باقی بماند.
وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع ، کمیته تخصصی چهار نفره تشکیل شده ضمن آنکه اداره کل بازرسی و دادگستری استان البرز نیز در این زمینه دخیل هستند.
محمدی خاطرنشان کرد: در هشتمین نشست بررسی موضوع انتزاع فردیس از کرج به جمع بندی خوبی رسیدیم و تمام تلاش ها بر این است که حقی از شهر فردیس ضایع نشود و با این دیدگاه که مردم فردیس را مانند شهروندان کرج دوست داریم، موضوع انتزاع را پیش خواهیم برد.
رییس شورای اسلامی شهر کرج گفت : در بحث حمل و نقل و خدمات رسانی به شهروندان کرج و فردیس باید یکپارچه عمل کنیم.
محمدی افزود: پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه جاری شورای اسلامی شهر کرج به جمع بندی نهایی برسد و هیچ مجادله ای در این زمینه وجود ندارد.
وی بیان کرد: پیشنهاد نهایی شورای اسلامی شهر کرج در این زمینه آماده است و با راهبری بازرسی و دادگستری البرز ما می توانیم در آینده نزدیک مشکل انتزاع فردیس از کرج تمام کنیم.
شهر۵۰۰ هزار نفری فردیس سال ۹۲ از کرج منفک شد اما عدم تفکیک اراضی ، امکانات و نیروی انسانی از مهمترین مشکلاتی است که در این سالها بارها مورد کنکاش قرار گرفته است.
برای بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه باید دید که فایده آن در مقابل هزینه چقدر بوده است
"محمد اسدیان" درباره انتقاداتی که نسبت به پروژه BRT وجود دارد؛ گفت: میزان جابجایی در خیابان شهید بهشتی کرج در هر ساعت ۱۸ هزار نفر است و طبق شاخصهای فنی زمانی که میزان جابجایی در یک مسیر در یک ساعت بالاتر از ۱۸ هزار نفر باشد باید به سمت شیوههای حمل و نقل انبوه مانند BRT رفت.
وی افزود: این پروژه بر این اساس در خیابان شهید بهشتی کرج اجرا شد. برای بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه باید دید که فایده آن در مقابل هزینه چقدر بوده است.
اسدیان در ادامه به موضوع سرمایهگذاری در کلانشهر کرج هم اشاره و اعلام کرد: دوره اینکه یک سرمایهگذار به تنهایی در این شهر سرمایهگذاری کند تمام شده است و به دلیل بی ثباتیهای اقتصادی کمتر سرمایهگذاری حاضر میشود ریسک آن را بپذیرد بنابراین در چنین شرایطی در شورای شهر ششم موضوع تأمین مالی جمعی را مطرح کردیم و میتوانیم بگوییم اولین کلانشهری هستیم که به سمت جمعآوری سرمایه خرد رفتهایم.
وی در ادامه به عملکرد مرکز پژوهشهای شورای شهر کرج اشاره و اعلام کرد: طی این مدت ۸۳ گزارش بر روی سایت مرکز پژوهشها قرار گرفته که همه این گزارشها توسط مرکز انجام شده است. این مرکز حلقه اول و بازوی تعقل و تفکر مدیریت شهری است و اجرای طرحها حلقه بعدی است که کار زیادی در بخش اجرا انجام نشده است.
کاشت ذرت علوفهایی در مرکز کلانشهر
"سیدمرتضی اعتصامی" در این نشست گفت: وضعیت کنونی کرج میراث ناترازی ۱۰۰ ساله در بارگذاری جمعیت است که باعث شده امروز ۱۹ برابر توان اکولوژیک کرج در این شهر بارگذاری شود.
وی افزود: به همین دلیل اجرای هر پروژهای یک سری آسیبها هم به دنبال دارد که این اهمیت بهینهسازی و حفظ منابع زیستی را میطلبد.
وی ادامه داد: در همین راستا هر پروژه عمرانی باید به تأیید کمیسیون محیط زیست شورای شهر برسد و تمامی پروژهها صلاح محیط زیستی دارند.
اعتصامی با اشاره به آزادسازی بخشهایی از رودخانه کرج و اجرای پروژه پارکرود در این بخشها، گفت: این آزادسازی بزرگترین موهبت شورای ششم با حمایت دستگاه قضا بود. تا قبل از این آزادسازیها و اجرای پروژه پارکرود، شهر کرج سهمی از رودخانه کرج نداشت. این مناطق قبل از آزادسازی به پناهگاهی برای معتادان تبدیل شده بود.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری به فضاهایی از شهر کرج که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه موسسه علوم دامی در عرصه شهر کرج ذرت علوفهای میکارد. در حالی که کرج برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه است. از آب چاه برای چنین کشتهای پرآببری استفاده میکنند.
جلوگیری از استخدامهای بیضابطه در مدیریت شهری کرج
"فاطمه منعمی" در نشست خبری که در پارک ایران کوچک کرج برگزار شد گفت: شهرداری کرج در حوزه ضوابط استخدام چندین نوع قرارداد اعم از رسمی و قراردادی، کارگری و کارمندی و شرکتی و حجمی دارد که این تنوع با حقوقهای متفاوت، میتواند شهرداری را به مخاطره بیندازد.
منعمی با بیان اینکه شورای شهر میتواند فقط در حوزه نیروهای شرکتی ورود کند؛ افزود: شهرداری در این حوزه اگر قصد جذب نیرو دارد باید با ارائه لایحه از شورای شهر اجازه بگیرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: جذب نیرو در ادوار گذشته بیضابطه بوده و شورای شهر ششم از این وضعیت جلوگیری کرده است. در این مدت فقط ۲۰۰ نفر در سازمان اتوبوسرانی و ۴۲ نفر در سازمان آرامستانها جذب شدهاند.
کاهش ۴۰ دقیقه ایی زمان مسافر بری با پروژه BRT
"محمد مهاجری" با بیان اینکه این دوره شورای شهر کرج حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار داد، گفت: پروژه BRT، سفر ۴۰ تا ۵۰ دقیقهای داخل شهر کرج را به ۱۵ دقیقه کاهش داده است.
وی با بیان اینکه هر اتوبوس در این مسیر ۴۰ تا ۵۰ نفر را جابجا میکند؛ افزود: استفاده از اتوبوسهای برقی در این پروژه کاهش آلودگی هوا و هزینه سفر برای شهروندان را در پی داشته است.
مهاجری درباره اجرای پروژه پارکرود در حاشیه رودخانه کرج هم گفت: تا قبل از اجرای این پروژه، این قست از رودخانه کرج که در محدوده شهری قرار گرفته در تصرف دیگران بود و مردم سهمی از آن نداشتند. علاوه بر این به محل تجمع معتادان هم تبدیل شده بود اما با اجرای پروژه پارکرود این محدوده پاکسازی و در اختیار مردم قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در شورای ششم به قطار شهری هم اهمیت زیادی دادیم و با پیگیری و حمایت مالی و معنوی سعی در پیشبرد آن داشتیم. ایستگاه شهید سلطانی یکی از مهمترین نقاط این پروژه است که تا قبل از این دوره شورا هیچ پیشرفتی نداشت ولی الان تکمیل شده است.
مهاجری تصریح کرد: قطار شهری کرج اکنون با کمبود قطار مواجه است که برای رفع آن مواردی چون خرید قطار از چین، خرید قطار ملی، اجاره کردن قطار تا زمان خرید قطار و همچنین استفاده از قطارهای دست دوم مطرح است.