گفتگو با تهیه کننده و کارگردان «حیات وحش منوجان»

صدا و سیما یکشنبه 20 آبان 1403 - 18:00

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این مجموعه ۶ قسمتی به بررسی تنوع زیستی این منطقه در جنوبی‌ترین نقطه کرمان می‌پردازد.

آقای خلیل زارعی تهیه کننده و کارگردان این مجموعه مستند با حضور در استودیوی شبکه خبر درباره نحوه تصویر برداری این مجموعه گفت: همه تصویر برداری‌های من در حیات وحش منو جان بود و کل کار این مستند در آنجا ساخته شد فقط تنها چیزی که به خانه آورده می‌شد تخم‌ها و لارو‌های این حشرات است و آن هم به این دلیل است که در مورد آنها تحقیقات کامل انجام شود.
زارعی ادامه داد: تمام تصویر‌ها را من خودم به واسطه شناخت کاملی که از حشرات دارم خودم تصویر برداری کردم و خودم تحقیقات زیادی روی حشرات انجام دادم و هیچ دوربینی کاشته نشده و شخصا خودم تصویر برداری کردم، چون حشرات در حال حرکت هستند باید پشت دوربین بود تا بتوان تصویر گرفت و همه این تصاویر هم فقط با یک دوربین ضبط شده است.
وی درباره زمان صرف شده برای تصویر برداری گفت: اگر سوژه انتخاب شده باشدحدود یک روز زمان می‌برد تا بتوان ۲ دقیقه تصویر گرفت که کار بسیار سختی است، چون حشرات بسیار ریز هستند و کل مجموعه‌ای که من می‌سازم درباره مورچه‌ها و ملخ‌ها و زنبور‌ها است که همه این حشرات ریز هستند.
تهیه کننده مستند حیات وحش منوجان درباره موضوعات این مستند گفت: از این ۶ قسمت یک قسمت درباره لارو حشره‌ای به نام شب پره است که با لارو و چوب‌های اطرافش برای خودش سازه‌ای می‌سازد و داخل آن رشد می‌کند و یک قسمت هم درباره تار‌های عنکبوت است و یک قسمت هم درباره مورچه‌ها است که بسیار جالب است و ما ­کل زندگی مورچه‌ها را تصویربرداری کردیم و یک قسمت هم راجع به یک نوع زنبور است و یک قسمت هم درباره ملخ‌های جنوب است و یک قسمت هم راجع به پرنده‌ای است به نام «کوری کلا» که در اینجا به آن چکاوک باغی می‌گویند.
زارعی درباره دشواری اینگونه مستند‌ها گفت: علاوه بر زمان زیادی که برای تصویر برداری صرف می‌شود و شده روز‌هایی را که ما رفتیم برای تصویر برداری ولی نتوانستیم حتی برای یک دقیقه تصویر بگیریم علاوه بر آن تحمل گرمای جنوب هم بسیار مشکل است همچنین بعضی از حشرات فصلی هستند و ممکن است در فصلی دیگر نباشند و ما باید حشره‌ای را انتخاب کنیم که همیشه باشد که اینها از جمله مشکلات این گونه مستند‌ها هستند.
وی درباره دخل و تصرف در نورپردازی و صدا گفت: معمولا من صدا‌ها را با گوشی موبایل ضبط می‌کنم در نورپردازی هم از برگه‌های A۴ یا شاخه و برگ‌ها برای سایه استفاده می‌کنم ولی رویداد اصلی مستند است و ساختگی نیست.
کارگردان مستند حیات وحش منوجان در ادامه گفت: تیم تولید ما متشکل از ۴ نفر است من و همسر و دختر و پسرم یعنی کاملا یک کار خانوادگی است پسرم کار‌های مربوط به تدوین را انجام می‌دهد، دخترم عکاسی می‌کند و همسرم هم که همیشه همراه من است و در خانه هم از حشرات نگهداری می‌کند.
زارعی ادامه داد: در این کار سرعت خیلی مهم است، چون شکارکردن سوژه‌ها در یک صدم ثانیه اتفاق می‌افتد یعنی شکار کردن زنبور که عنکبوت را شکار کرد در یک صدم ثانیه اتفاق می‌افتد بایدزنبور را در طبیعت به این بزرگی دنبال کرد تا بتوان جای شکار را پیدا کرد تا بتوان تصویر شکار کردنش را به تصویر کشید.
وی درباره تاثیر پذیری از مستند‌های خارجی گفت: من همه مستند‌ها را چه داخلی و چه خارجی با دقت نگاه می‌کنم، فیلم‌ها را به دقت نگاه می‌کنم، نحوه تصویر برداری‌ها و نحوه داستان سازی‌ها را و نگاه من به مستند‌ها به خصوص مستند‌های خارجی باعث شد که من یک مستند ساز شوم.
وی در پایان گفت: برنامه بعدی من باز هم تمرکز روی حیات وحش منو جان است؛ چون راجع به حشرات و دنیای مورچه‌ها در ایران کسی کار نمی‌کند و احتمال دارد که تمام ایران را بگردم تا راجع به کل حشرات ایران تصویر برداری کنم تا مردم از آنها شناخت کافی داشته باشند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.