ماجرای روغن‌های خوراکی با ادعای درمانی/ واکنش سازمان غذا و دارو

خبرگزاری مهر دوشنبه 21 آبان 1403 - 07:09
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به تبلیغات روغن‌های خوراکی با ادعای کاهنده فشار و چربی خون، توضیحاتی داد.

عبدالعظیم بهفر، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ادعاهای مطرح شده در تبلیغات روغن‌های خوراکی در خصوص کاهش فشارخون و چربی خون نیازمند بررسی و تأیید علمی است.

وی افزود سازمان غذا و دارو از نزدیک بر اینگونه تبلیغات نظارت دارد و با هر گونه ادعای نادرست که ممکن است مصرف‌کنندگان را گمراه کند، برخورد می‌کند.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با اشاره به تبلیغات روغن‌های خوراکی که با ادعاهای خاصی همچون «کاهنده فشار خون» و «کاهنده چربی خون» در رسانه‌ها معرفی می‌شوند، اظهار داشت: سازمان غذا و دارو همواره نظارت دقیقی بر تبلیغات محصولات غذایی دارد. تبلیغاتی که حاوی ادعاهای تغذیه‌ای و درمانی باشند، باید مستندات علمی قوی ارائه دهند و مورد تأیید سازمان قرار گیرند.

وی افزود: روغن‌های خوراکی می‌توانند حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین‌های مختلف باشند که به سلامت عمومی کمک می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که بتوانند به طور مستقیم و مستقل فشارخون یا چربی خون را کاهش دهند. چنین ادعاهایی باید با شواهد علمی و مطالعات آزمایشگاهی پشتیبانی شوند.

بهفر در ادامه تأکید کرد: سازمان غذا و دارو به منظور حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، بررسی دقیقی از صحت اینگونه ادعاها به عمل می‌آورد و در صورت تأیید نشدن، مجوز تبلیغات این ویژگی‌ها صادر نمی‌شود. همچنین در صورتی که تبلیغات نادرست و گمراه‌کننده‌ای مشاهده شود، سازمان با شرکت‌های متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.

وی در پایان از مصرف‌کنندگان خواست به تبلیغات گمراه کننده توجه نکنند و در انتخاب محصولات غذایی به ویژه روغن‌های خوراکی، دقت لازم را به خرج دهند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.