به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نمایش فعالیتهای جمعی نوجوانان علاقمند به حوزه هنر و رسانه موضوع این برنامه است.
خانم هانیه سمندری کارگردان این برنامه با حضور در استودیو شبکه خبر در خصوص تفاوت این برنامه با برنامههای قبلی شبکه امید یا دیگر شبکهها در خصوص نوجوانان گفت: ویژگی بارز باشگاه امید این است که تحریریه باشگاه امید گروهی از نوجوانان اعضای باشگاه امید هستند، باشگاه امید فارغ از این که یک برنامه تلویزیونی باشد، یک تشکل دانش آموزی است که چندین سال از فعالیت آن میگذرد و دانش آموزان نوجوان علاقمند به حوزه هنر و رسانه در این تشکل فعال هستند، بچههایی هستند که در فضای المپیادهای سواد رسانهای، جشنوارههای دانش آموزی فیلم موفق بودند، عضو این تشکل شدند و الان در قالب یک تحریریه دانش آموزی روزهای پنجشنبه در محل استودیو برنامه حضور پیدا میکنند و تمامی محتوای برنامه در بخشهای مختلف توسط این نوجوانان به همراهی راهبرهایی که برای تحریریه وجود دارد و کمک میکند به آنها که محتوا را بهتر کنند تهیه میشود و حتی آیتم سازی و بخشی از تولیدات آیتمی برنامه هم که در یک قابهای اختصاصی در برنامه نمایش داده میشود هم اختصاص به کار خود نوجوانان دارد.
سمندری در خصوص تولید محتوای نوجوانان گفت: برنامه در بخشهای مختلف و متنوعی تولید شده و به حوزههای مختلف نیازهای مختلف نوجوانان میپردازد، بخش آموزش مهارت داریم در بخش محصولات فرهنگی معرفی کتاب و فیلم و پادکستهای جذاب برای نوجوانان داریم بخش سواد رسانهای داریم که اخبار و ترندهای روز را در آن بررسی میکنیم و برای همه این بخشها میزهای متنوع داریم که بچهها بر اساس علایق شخصی خودشان گروه بندی شدند و طی جلساتی که در روزهای پنجشنبه برگزار میشود خودشان طرح بحث میکنند که مثلا این هفته چه مسئله و موضوعی در برنامه مطرح شود و به چه چیزی پرداخته شود خودشان برایش سناریو میدهند، متن مجریها را و پلاتو مجریها را بچهها طراحی میکنند و آیتم بخش اختصاصی خودشان را طراحی و تولید میکنند و ما در این بخش حتما به آنها کمک میکنیم ولی کلیت محتوا را بچهها خودشان انجام میدهند.
وی درباره مشارکت مخاطبان برنامه در باشگاه امید هم گفت: ما دوست داشتیم که تحریریهای به وسعت همه نوجوانان ایرانی داشته باشیم، تعدادی از بچهها که میتوانند در فضای حضوری برنامه در پنجشنبهها حضور داشته باشندجزء تحریریه رسمی برنامه هستند ولی ما با طراحی پاتوق مجازی باشگاه امید نگاه ما این بود که همه مخاطبان برنامه بتوانند وارد تحریریه شوند به این صورت که برنامه یک پلتفرم سامانه است و یک آدرس اینترنتی دارد و بعد از این که وارد شدند و حساب کاربری تشکیل دادند. در بخش تحریریه همه میزهای برنامه در آنجا حضور دارد و بچهها میتوانند با مشارکت خودشان و انجام دادن کنشها در محتوای برنامه مشارکت کنند، مثلا ما امروز یک کتابی را معرفی میکنیم و بچهها میتوانند نظر خودشان را بسته به این که کنش هفته چه باشد نظر خودشان را راجع به آن کتاب در قالب یک فایل صوتی بارگزاری کنند و در قسمت بعدی برنامه آن فایل صوتی به نام خودشان در آنتن زنده برنامه نمایش داده میشود و در حقیقت نگاه ما این بود که بتوانیم انتهای هر کلاکت بگوییم مثلا ۶۰۰ نفر از نوجوانان در طراحی محتوای این قسمت برنامه مشارکت داشتند حالا چه به صورت حضوری در تحریریه نوجوان و چه به صورت مجازی در پاتوق مجازی برنامه مشارکت کردند و این را هم باید بگویم که از تمام استانهای کشور در پاتوق مجازی کاربر داریم و کنشها بسیار فعال است.
کارگردان برنامه باشگاه امید ادامه داد: یک بخشی داریم به نام «خاک صحنه» که یک جور نمایش است و در این بخش نگاه ما این بود که خود نوجوانها در آیتمی دیده شوند و خاک صحنه را برای این طراحی کردیم که کسانی که استعداد اجرای نمایشی دارند به هر شکلی در همین پاتوق مجازی در بخش خاک صحنه در تحریریه ویدئوهای خودشان را ارسال میکنند ویدئوها بررسی میشود و آنهایی که اجرایشان کیفیت مناسب را داشته باشد از آنها دعوت میشود که در آنتن زنده باشگاه امید اجرا کنند.
وی درباره دیگر بخشهای این باشگاه گفت: بخشی داریم به نام «وقتهای تلف نشده» که حوزه محصولات فرهنگی را مد نظر قرار میدهد معرفی کتاب، معرفی فیلم، پادکست برای پر کردن اوقات بچهها که وقتشان تلف نشود هم نگاه معرفی و هم نگاه نقد و بررسی دارد بخش «کار خودته» که آموزشهای مهارتی است و هر هفته مجری نوجوان ما به یکی از مشاغل سر میزند و یک مهارتی را آموزش میدهند و نگاه ما این است که مهارتهایی که معمولا به نوجوان آموزش داده نمیشود ولی خیلی به کار میآید مثلا عوض کردن پوشال کولر، کمکهای اولیه و تعمیرات که در خلال آموزش مهارت با آن شغل هم آشنا میشوند.
سمندری درباره بحث کنکور در این برنامه گفت: مخاطب برنامه ما بیشتر بچههای متوسطه اول هستند در بحث متوسطه دوم شاید بچههای دهمی مخاطب برنامه ما باشند ما برای بچههای کنکوری بخشی را اختصاصا طراحی کردیم به نام «کنکوری ها» روزمرگیهای خودشان را در قالب ویدئوهای کوتاه بچهها تصویربرداری میکنند و میفرستند ما بیشتر به جنس دغدغههای بچههای کنکوری میپردازیم تا جنس انتخاب رشته و اینها در فضای برنامه ما نیست.
وی در پایان گفت: قرار است بخش مسابقه برخط به زودی به این برنامه اضافه شود ما یک مسابقه طراحی کردیم در همان قالب پاتوق مجازی به صورت برخط بچهها میتوانند در آن شرکت کنند فارغ از آن لینکهای مسابقهای دیگری هم داریم که طراحی کردیم و ان شاالله در چند هفته آینده به برنامه اضافه میشود.