هوشمندسازی؛ دقیق‌ترین مبنای نظارت بر قیمت نان

صدا و سیما جمعه 25 آبان 1403 - 13:43
مدیر اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: مردم با مراجعه به سامانه نظر می‌توانند دقیق‌ترین نظارت در موضوع رعایت نرخ مصوب، کیفیت نان و رعایت وزن مصوب داشته باشند.

 

هوشمندسازی؛  دقیقترین مبنای نظارت بر قیمت نانبه گزارش خبرگزای صدا وسیما برنامه میز اقتصاد شبکه خبر موضوع چالش‌های بازار نان سنتی را  با حضور میهمانان برنامه آقای پیمان فلسفی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ؛ آقای مجتبی ماجد، مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت در خراسان شمالی و بجنورد  و آقای مهدی امیدوار، سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران  بررسی کرد. 

مقدمه مجری: موضوع برنامه امروز چالش‌های بازار نان است از حدود یک سال پیش تاکنون قیمت نان استان به استان تغییر کرد تهران بیست و دومین استانی بود که این افزایش قیمت‌ها را تجربه کرد و به تدریج نرخ‌های جدید نان در سراسر کشور جاری و ساری شدند، اما چالش هایی، چون گرانفروشی و کم فروشی که پیش از اصلاح قیمت‌ها شاهد آن بودیم پس از تغییرات قیمتی هم ادامه پیدا کردند. معاون اقتصادی استانداری تهران گفته ۵۰ نانوایی در تهران به دلیل تخلفات سهمیه آردشان قطع خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم گفته با وجود یارانه تخصیصی قیمت نان در بازار مدام در حال افزایش است و باید فکری برای آن بشود، در میز اقتصاد امروز پیگیری می‌کنیم که علت این چالش‌ها چیست آِیا قیمت‌های تعیین شده با بازار همخوانی ندارند یا نظارت‌ها کافی نیست یا دلایل دیگری هست که این مشکلات در بازار نان وجود دارد؟ 

سوال: مشکلاتی که در بازار نان بود دیدیم، پیش از تغییرات قیمتی همچنان وجود دارد علت چیست از نظر شما؟ 
ماجد: آن چیزی که در حوزه بازرسی در دستور کار ما قرار دارد به عنوان حوزه‌ای که مسئولیت نظارت بر بازار را اعم از نان برعهده دارد، با همکاری اتاق اصناف ایران، آن هست که بتوانیم به نحوی نظارت را انجام بدهیم که نظارت هایمان بازدارنده باشد و اثربخش باشد ولی در واقع الان من داشتم آمار را مطالعه می‌کردم، ما در طول سال جاری از ابتدای امسال تاکنون خدمت شما هستم، ما بیش از ۲۲۷ هزار مورد بازرسی فقط از واحد‌های نانوایی سراسر کشور انجام دادیم. 


سوال: ۲۲۷ هزار؟ 
ماجد: بله، بیش از ۲۲۷ هزار 


سوال: ما درکشور کلا ۹۰ هزار تا نانوایی داریم؟
ماجد: بله، حدود ۹۰ هزار فعال داریم در صنف نانوایی، از این مجموع تقریبا بالاتر از ۴۶ هزار فقره پرونده تخلفاتی تشکیل شده بابت تخلفاتی که در این صنف صورت گرفته و این پرونده‌ها ارجاع می‌شود به سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان تعزیرات حکومتی هم برابر رویه و آیین نامه‌ای که دارد حتما سعی می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این پرونده‌ها رسیدگی بکند و رای صادر بکند و رای را به اجرا بگذارد. این فرآیندی هست که در حوزه بازرسی و نظارت انجام می‌شود و به لحاظ اولویتی هم که کالای نان در سبد مصرف خانوار دارد ما بسته به شرایط تلاش می‌کنیم که بنا به استعداد نیروی انسانی و توانی که داریم تجهیزات و لجستیک سازمان‌های ادارات کل صمت استان‌ها و اتاق اصناف طرح‌های تشدید نظارت برگزار بکنیم. همین اواخر هم یک طرح تشدید نظارت بر صنف نانوایی ابلاغ کردیم که ادارات کل صمت با همکاری اتاق‌های اصناف سراسر کشور امکاناتشان را به کار بگیرند و فرآیند نظارت را بر نانوایی‌ها تشدید بکنند.

 
سوال: با توجه به این که الان این چالش‌ها ادامه دارد کم فروشی گرانفروشی و در این دو ماه هم که مراجعه کردیم به بازار حتی شاهد افزایش قیمت هم بودیم در خصوص نان البته قیمت‌های غیررسمی، آقای ملاخواه درگزارش گفتند که آن بازدارندگی لازم را ندارد، احکامی که داده می‌شود شما فکر می‌کنید که چرا تاثیرگذار نبود یا کمتر تاثیرگذار بوده این بازرسی‌ها و این شکل نظارت؟ 
ماجد: این که چرا بازرسی اثربخش هست یا نیست، این احتیاج به مطالعات بیشتری دارد، خودتان هم در گزارش گفتید دستگاه‌های زیادی متولی بحث نان هستند ما یک کارگروه ملی ساماندهی گندم و آرد و نان داریم که در استانداری تشکیل می‌شود، در سطح ملی هم در وزارت کشور تشکیل می‌شود اصلا این بحث‌ها به شکل تخصصی آنجا مطرح می‌شود، منتها به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت میدانی و این که در گزارشها هم، حاکی از این است که بالاخره مصرف کننده از وضعیت نان رضایتی ندارد علیرغم این که دستگاه نظارتی مثل ما و اتاق اصناف تمام تلاش خود را به کار گرفته که روی بازار نظارت انجام بدهد به نظر می‌رسد که شاید خیلی حالت سلبی در بازار نان جواب ندهد شاید اصلا باید به فکر سیاست‌های ایجابی باشیم در حوزه بازار نان.


سوال: این تعدد دستگاه‌های مختلف هم که اشاره کردید تاثیر دارد؟ 
ماجد: بله قطعا همین است. منتها عرض کردم آنچه که در حیطه سازمان حمایت و اتاق اصناف وجود دارد این است که بتوانند به نحوی نظارت و بازرسی انجام بدهند که بتوانند نظارت و بازرسی را هدفمند بکنند و ما به همین دلیل سامانه یکپارچه مدت بازرسی و نظارت را در اختیار اتاق اصناف قرار دادیم که بتوانند به شکل نظام مندتری بازرسی شان را انجام بدهند. 


سوال: ولی قبول دارید که این بازرسی‌ها تا الان خیلی تاثیر آنچنانی نگذاشته در بازار؟ 
ماجد: عرض کردم بالاخره وضعیت میدان حاکی از همین است. 

سوال: و می‌فرمایید بخاطر تعدد این دستگاه‌ها است؟ 
ماجد: شاید به همین علت باشد، عرض کردم در همان کارگروه هم قابل بحث است آنها به شکل تخصصی اصلا این موارد را به بحث می‌گذارند و کنترل می‌کنند. 


سوال: آقای فلسفی شما علت را در چه می‌بینید این شرایطی که در بازار نان است و تداوم دارد؟ 
فلسفی: استحضار دارید نان مهم‌ترین ماده غذایی است که در کشور ما به مصرف می‌رسد، سرانه مصرف این محصول ارزشمند چیزی در حدود ۱۹۴ کیلوگرم در سال است یعنی هر فرد ایرانی حدود ۱۹۴ کیلوگرم نان مصرف می‌کند و این از نظر میزان مصرف در سطح جهان مثلا ما را در رتبه هفتم کشور‌های پرمصرف نان قرار می‌دهد و البته نسبت به متوسط جهانی هم خیلی بالاست؛ حدود دو سه برابر بیشتر از متوسط جهانی ما نان مصرف می‌کنیم، همین نشان می‌دهد که واقعا این محصول بایستی در تمام طول زنجیره یعنی از زمان تولید گندم روی آن نظارت صورت بگیرد تا زمان مصرف، حالا این وسط فرآوری و تولید یا تبدیل گندم به آرد هم وجود دارد بعد آرد باید به نان تبدیل بشود چند مرحله فرآوری روی محصول گندم، صورت می‌گیرد به این ترتیب دستگاه‌های مختلفی دخالت دارند در فرآیند نظارت تولید تا مصرف، به نظر ما به عنوان مجلس شورای اسلامی اگر هر دستگاهی وظیفه خودش را به درستی انجام بدهد در قانون هم این دستگاه‌ها دقیقا تکالیف قانونی شان مشخص شده مصوباتی وجود دارد در قالب همین کارگروه ملی که اشاره شد، ساماندهی گندم، آرد و نان و یا شورای آرد و نان کشور.

 
سوال: یعنی می‌فرمایید دستگاه‌ها وظیفه شان را درست انجام نمی‌دهند؟ 
فلسفی: دقیقا، هر دستگاه وظیفه اش را اگر درست انجام بدهد از سازمان ملی استاندارد گرفته ما تکلیف قانونی داریم برای تولید نان تا وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اصناف و خود واحد‌های تولیدی، وزارت کشور 


سوال: ما از وزارت کشور دعوت کردیم در برنامه حضور داشته باشند ولی حضور پیدا نکردند. 
فلسفی: یک مقدار تکالیفش بیشتر، شاید نظارتی و امنیتی باشد برای این که نظارت بکند بر کل قضایا که مشکل خاصی از نظر توزیع و مصرف و این‌ها ولی هر دستگاهی به هرحال تکلیف قانونی خودش را اگر درست انجام بدهد من فکر می‌کنم آن تداخل نظارتی هم ایجاد نشود، چون هر کس مسئول یک کاری است. 


سوال: یعنی الان درست انجام نمی‌دهند؟ 
فلسفی: من فکر می‌کنم بله به درستی و کامل دستگاه‌ها تکالیف قانونی خودشان را انجام نمی‌دهند. 


سوال: یعنی کجاست مشکل الان کدام دستگاه وظیفه اش را درست انجام نمی‌دهد؟ 
فلسفی: اگر ما بخواهیم روی قیمت متمرکز بشویم من فکر می‌کنم خیلی وقت‌ها قیمت محصولی مثل نان که دارد از یارانه بهره مند می‌شود، یعنی کیفیت فدای قیمت می‌شود در حالی که این دو تا به هم نباید ارتباط داشته باشد اگر نان به عنوان یک محصول غذایی پرمصرف در سبد غذایی ایرانیان قرار دارد دولت هم باید تمهیدات لازم را برای این که نان با کیفیت و با کمیت مناسب با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار بدهد بیاندیشند ولی الان ... 


سوال: کوتاهی کجاست؟ کدام دستگاه می‌فرمایید که کوتاهی کرده که الان مشکلات در بازار وجود دارد؟ 
فلسفی: من اگر بخواهم دستگاه خاصی را الان نام ببرم، این شیوه نظارت که فرمودند با توجه به این که بالاخره تعداد نانوایی‌ها زیاد است ما بر اساس آماری که داریم، آماری که من دارم چیزی در حدود دوازده میلیون و صد هزار تراکنش خرید نان در روز هست و خرید نان صورت می‌گیرد این طرح هوشمند سازی هم برای این بوده که نظارت بر کل فرآیند به درستی انجام بشود، عزیزان ادعا می‌کنند و می‌گویند که با اجرای این طرح هوشمندسازی ما تمام فرآیند را در مراحل مختلف می‌توانیم چک کنیم، کنترل کنیم و نظارت بکنیم، این نظارت‌هایی که جناب آقای ماجد اشاره فرمودند که خوب است بیشتر توضیح بدهند می‌خواهم ببینم نظارت‌های فیزیکی هست؟ نظارت حضوری صورت می‌گیرد؟ چه تعداد نیروی انسانی برای حضور در نانوایی‌ها و واحد‌های خبازی کشور پیش بینی شده؟ 


سوال: و اصلا بر اساس داده‌های آن هوشمندسازی یارانه آرد و نان آن سامانه هست یا خیر؟ این‌ها را از آقای ماجد بپرسیم. 
فلسفی: واقعا تطابق دارد این شرایط با هم؟ 


سوال: الان این سوال مشخص این است که این نظارت که انجام می‌شود بر اساس داده‌های سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان است یا خیر؟ به این داده‌ها شما دسترسی دارید؟ 
ماجد: داده‌های سامانه هوشمندسازی آرد و نان یا فکر کنم نانینو، این را ما یک سامانه‌ای داریم به اسم سیمبا به اختصار سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی ما داریم تلاش می‌کنیم که یک دسترسی سرویسی از آن سامانه بگیریم برای سامانه سیمبا، چون ابزار کار خصوصا بازرسی ما. 


سوال: یعنی الان دسترسی ندارید؟ 
ماجد: نه خیر الان نداریم منتها تلاش داریم می‌کنیم با همکاری وزارت اقتصاد که ما این تبادل سیستمی اطلاعات را بگیریم. 

سوال: الان بیش از سی ماه است که این سامانه راه اندازی شده است اصلا برای همین هم راه اندازی شده است. 
ماجد: در حقیقت اطلاعاتی که آنجا گردآوری می‌شود و منطق اطلاعات آن به کار حوزه بازرسی نمی‌آید، آنها بر اساس یک منطقی تلاش می‌کنند که تراکنش غیرمتعارف نانوا را متوجه بشوند و حالا از همین طریق قطع سهمیه صورت بدهند، منطق این کار بازرس صنعت، معدن یا بازرس اتاق اصناف نمی‌آید که بخواهد در مراجعه به نانوایی. 


سوال: نانوایی که تراکنش غیرمتعارف دارد یعنی یا گرانفروشی دارد یا کم فروشی، بازرس شما چرا نباید بیاید که متوجه بشوید که این جا مشکلی هست 
ماجد: وقتی بازرس مراجعه می‌کند که متوجه نمی‌شود این تراکنش غیرمتعارف در سامانه است.

سوال: ولی از سامانه می‌تواند متوجه بشود. 
ماجد: سامانه در اختیار ما نیست. 

سوال: یعنی دسترسی به آن ندارید. 
ماجد: عرض کردم اگر به سیمبا تبادل سیستمی اطلاعات را بدهند بازرس هم وقتی که مراجعه کرد مثلا می‌تواند هدفمند مراجعه بکند به آن واحدی مراجعه کند که دارد تراکنش غیرعادی نشان می‌دهد این هم بازرسی ما هدفمندتر خواهد شد. 


سوال: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. برویم بجنورد آقای امیدوار آنجا هستند، آقای امیدوار شما علت این نابسامانی که الان در بازار نان هست را چه می‌دانید؟ 
امیدوار: (ارتباط برقرار نشد)


سوال: آقای ماجد می‌گویند که دسترسی ندارند هنوز به این سامانه 
فلسفی: این هم واقعا یک اشکال است، ما دستگاه‌های مختلف مان بعضا از این اقدامات خوب انجام می‌دهند، یعنی همین سامانه هوشمندسازی برای این است که بتوانیم ما کل فرآیند را چک بکنیم، به صورت هوشمند به روز به هنگام با فناوری روز، ولی چرا یک دستگاهی که مثلا متولی این موضوع است می‌آید این سامانه را طراحی می‌کند ولی اجازه دسترسی به دستگاه‌هایی که مرتبط هستند نمی‌دهد، در گزارش ما اصناف هم گفتند ما دسترسی به این سامانه نداریم، یعنی هر کسی اطلاعات را ظاهرا برای خودش می‌خواهد نگه دارد و استفاده بخشی کند. 


سوال: ارتباط ما برقرار شده، سوالم را تکرار کنم، علت این چالش‌هایی که در بازار نان هست را شما چه می‌دانید آقای امیدوار؟ 
امیدوار: من اول در ابتدا تشکر می‌کنم به واسطه این که برنامه شما باعث شد که خیلی از آحاد مردم از مشکلات حوزه نان متوجه بشوند، من در برنامه قبلی هم عرض کردم خدمت شما، مشکل نان به هیچ عنوان با نظارت بیشتر جریمه بیشتر حل نخواهد شد، الان از اول آذرماه سامانه نانینو بدون این که حتی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در جریان باشند، آمدند درصد کمک دولت را اگر به نانوایی نوع یک ۴۰ درصد داده می‌شد به نانوایی نوع دو ۳۰ درصد داده شد چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دادند اگر قرار بوده آن طرف بعد از چند سال به ما نرخی را بدهند، با افزایش ۲۵ درصد ولی از آن طرف دیگر بیایند کمک دولت را قطع بکنند، به نظر من این تخلف است و الان باید دوستان در حوزه وزارت اقتصاد و سامانه نانینو باید بیایند جوابگو باشند، زمانی که دولت آمد مشکلات حوزه نانوا را احصا کرد و گفت من به شما، کمک دولت می‌دهم شرایطی را نگذاشت که اگر من فردا به شما قیمت دادم پس بیایم از کمک دولت شما قطع می‌کنم، الان دوستان هیچ افزایش قیمتی نداشتند علاوه بر این که ما آن ۲۵ درصد را بار‌ها و بار‌ها در جلسات آنالیز قیمت ما را قبول نکردند، قیمت دستوری و به زور یک درصدی را افزایش دادند همان را هم تحت عنوان کمک دولت از ما حذف کردند. پس بنابراین هیچ افزایش قیمتی ما در حوزه نان نداشتیم، یک خواهش دیگر دارم، ببینید یک سامانه‌ای تشکیل شده به نام سامانه نانینو در وزارت اقتصاد که من فکر می‌کنم با درایتی که آقای دکتر همتی وزیر محترم اقتصاد دارند وزارت اقتصاد باید بچسبد به اقتصادش، این که یک سامانه‌ای را طراحی کردند که ببینیم ما فقط مثلا چقدر نانوایی نان را می‌فروشد یا چقدر مثلا مردم نان را تهیه می‌کنند که از راه‌های دیگر هم امکان داشت، یک کارنامه‌ای را در سامانه نانینو طراحی کردند من نانوا یک روز می‌بینم درصد کارمزدم آ ریال است فردا می‌بینم کم شده، نه دستورالعملی است نه شرایطی است آقا به من بفرمایید این تخلف را انجام دادید، این کار را کردید و سهمیه ات قطع شده و یا کارمزد شما کم شده، به هیچ عنوان دارم قید می‌کنم به هیچ عنوان اطلاعاتی به نانوای ما داده نمی‌شود که شما بر چه اصولی دارید کار می‌کنید، خدا شاهد است ما فکر می‌کنیم در آینده نانوا باید هم ریاضیدان باشد هم اقتصاددان، چه نه فرمول محاسبه این‌ها را ما متوجه می‌شویم دارند چه کار می‌کنند و این که این به نظر من کم لطفی است از آن طرف. 


سوال: شما دسترسی دارید به این سامانه به داده‌های این سامانه در اتاق اصناف ایران شما دسترسی دارید؟ 
امیدوار: نه خیر، به هیچ عنوان، نانوای ما به هیچ عنوان متوجه نمی‌شود که امروز چه تخلفی انجام داده، چرا این درصد کم شده و من چه کاری را باید انجام بدهم که دیگر تخلف به حساب نیاید، هیچ کدامیک از این‌ها در سامانه تعریف نشده، بنابراین اولین اعتراض ما همانطور که در برنامه قبلی هم عرض کردم، زمانی که نه در حوزه نان بلکه در تمام حوزه‌های بازار اگر ما مجبور بکنیم واحد صنفی را بر اساس قیمت نامتعارف و دستوری بفروشد، قطعا خیلی‌ها رعایت نمی‌کنند. این است که ما ۲۵ درصد افزایش قیمت بدهیم و یک منتی بگذاریم و از آن طرف بیاییم کارمزد نانوا را قطع بکنیم این اصلا افزایش قیمت نیست، همانطور که در برنامه قبلی گفتم هشت درصد قیمت یک قرص نان مربوط به آرد است آن ۹۲ درصد دیگر را چطور دولت دارد برای ما تامین می‌کند، دولت اگر قرار بود به ما کارمزد نان را پرداخت بکند هیچ شرایطی نگذاشت من نانوا بر اساس کارمزد.

 

سوال: آقای امیدوار باز خدمت شما خواهیم بود، با آقای محمدرسول نظافتی صحبت بکنیم درباره صحبت‌هایی که آقای امیدوار داشتند ایشان مدیر اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان هستند، ارتباط تلفنی داریم با ایشان ... الان آقای امیدوار عنوان کردند که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده قیمت نان، از آن طرف کمک هزینه‌ها قطع شده برای نانوایان این به این معناست که اصلا تغییر قیمتی نبوده، انگار افزایش قیمتی نبوده و موضوع دیگر این که داده‌ها و اطلاعات شما نه در اختیار سازمان حمایت است و نه در اختیار اتاق اصناف این داده‌ها را نگه داشتید که چه کار بکنید؟ 
نظافتی: بنده در توضیح فرمایش شما سوال را و چالشی که دوستان مطرح کردند بنده در ابتدا روی موضوع کمک هزینه عرض کنم خدمت شما، ببینید نکته‌ای که وجود دارد در موضوع کمک هزینه از بعد از این که فرآیند ترمیم اقتصاد نانوایان در قالب تصمیمات قیمتی که بروز آن موضوع افزایش نرخ نان بود در کل کشور بالغ شد و به یک حد قابل قبولی رسید، پیرو مصوبات ستاد تنظیم بازار مبنای تخصیص کمک هزینه به نانوایان، کمک هزینه امتیاز عملکردی شان بود، امتیاز عملکردی بر مبنای سوابق عملکردی که از ابتدای طرح هوشمندسازی در موضوع فروش نان داشتند محاسبه می‌شد، قاعدتا شاخص‌هایی مثل گرانفروشی، کم فروشی، ثبت تراکنش غیرواقعی و مواردی از این دست در این امتیاز تاثیرگذار بود و این امتیاز در موضوع کمک هزینه نانوایان اعمال شد، نکته‌ای که وجود دارد به دوستان همواره بیان می‌کنند به نظر بنده تحلیل دقیقی نیست چرا که ما بیش از ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد نانوایان کشور امتیاز قابل قبولی را دارند و میزان کمک هزینه‌ای که دریافت می‌کنند قاعدتا همان معادل میزانی است که ما سابقا دریافت می‌کردند ولی یک عده قلیلی از نانوایان که بنده در دوره‌های گذشته هم که در میز اقتصادی و یا گفتگوی ویژه خدمت شما رسیده بودیم و خدمت مردم توضیح دادیم، عرض کردم ما حدود سی درصد نانوایان کشور اغلب تجربه کاهش دسترسی به آرد یارانه‌ای در این دوره هم همان میزان تجربه کاهش کمک هزینه مابه ازای عملکردشان داشتند یعنی ما به تراکنش‌هایی که در قالب گرانفروشی یا عدم رعایت نرخ مصوب، عدم رعایت وزن مصوب در سامانه طرح هوشمندسازی ثبت می‌کنند قاعدتا کمک هزینه تعلق نمی‌گیرد آرد یارانه تعلق نمی‌گیرد پس این موضوع اول که دوستان اطرافیان شان را تلقی می‌کنند که همه نانوایان کشور هستند بنده این جا به صراحتا عرض می‌کنم که عمده نانوایان کشور قاعدتا همواره دوستان ما، مردم عزیز ما این را شاهد بودند که عمده نانوایان کشور همواره  دوستان ما مردم عزیز ما این را شاهد بودند که عمده نانوایان کشور همواره رفتار درستکارانه و متعهدانه در موضوع تأمین پایدار نان داشتند. علیرغم این که چالش‌های فراوانی در مسیر این کسب و کار همواره وجود داشت. دولت هم همیشه اهتمام ویژه‌ای در موضوع اقتصادشان داشته؛ همین کمک هزینه هم نشأت گرفته از این موضوع است. موضوع دوم در موضوع دسترسی‌ها، طرح هوشمندسازی بر اساس سوابق عملکردی واحد‌های خبازی کارنامه‌های عملکردی را در سطوح مختلف برای نانوایان کشور دارد، یعنی ما در سطح یک واحد خبازی و در سطح وضعیت کلی شهرستان‌ها، در سطح وضعیت کلی استان‌ها؛ قاعدتاً سطوح مختلف داده‌ای را آماده کردیم و از ابتدای طرح هوشمندسازی، یعنی از زمانی که فرایند شفاف سازی و استقرار دستگاه‌های کارت‌خوان در کشور به پایان رسید، دسترسی‌های داده‌ای را برای تمامی سطوح که در این حوزه سیاست‌گذار، تصمیم‌گیر، مجری و ناظر هستند تعریف کردیم و در اختیار آنها قرار دادیم. قاعدتاً با توجه به این که ادبیات طرح هوشمندسازی یا عبارت‌هایی از این دست هنوز در فضای حکمرانی کشور ما جایگاه ویژه‌ای پیدا نکرده، قاعدتاً بهره‌مندی و استفاده از این داده‌ها توسط دستگاه‌های مجری و ناظر و دستگاه‌های نظارتی کم بوده ولی برایند تخصیص.


سؤال: الان ۳۰ ماه از طرح گذشته، این زمان کمی نیست برای این که جا بیفتد؛ حداقل آنهایی که نظارت مستقیم دارند بر بازار مثل اتاق اصناف و سازمان حمایت دسترسی داشته باشند به این داده‌ها؟ 
نظافتی: ما دسترسی‌های داده‌ای را در اختیار سازمان حمایت خاصتاً قرار دادیم. قاعدتاً معاونین سازمان مرتب با ما در تماس هستند و در سطوح استانی ما این دسترسی را در اختیار دوستان قرار دادیم.


سؤال: الان می‌گویند در اختیارشان نیست؟
نظافتی: می‌توانند از دوستان‌شان در استان بپرسند، ممکن است مراجعه نشده باشد. 


سؤال: بالأخره در اختیارشان است یا نه؟ این دسترسی‌ها را شما دارید یا نه؟
نظافتی: در سطوح استانی ما همه این دسترسی‌ها را برای مدیران استانی در موضوع اداره کل‌های صمت استان‌ها در اختیار دوستان قرار دادیم. قاعدتاً خیلی از مراجعاتی که از سوی نانوایان کشور و نانوایان استان به این ادارات کل دارند، قاعدتاً بر مبنای این دسترسی‌ها پاسخگو هستند.


سؤال: بگذارید یک توضیحی آقای ماجد بدهند، ببینیم دسترسی استانی دارند؟
ماجد: منطق هر سامانه‌ای؛ بر اساس الگوریتم‌هایی است که همان سامانه بر اساس آن پایه‌گذاری شده، ما از همکاران خواسته بودیم که یک تبادل اطلاعات سیستمی برقرار کنند با سامانه سیمبا که در اختیار حوزه بازرسی است، هنوز متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. 
نظافتی: اینجا دو بحث داریم؛ بحث اول دسترسی‌های داده‌ای است. دسترسی‌های داده‌ای سؤال من این است که آیا در اختیار مدیران استانی‌شان قرار دارد یا ندارد؟ خودم شخصاً موضوع را پیگیری کردم، مطلع هستم؛ چون ما اطلاعات تمامی مدیران استانی ادارات کل صمت که در این موضوع فعال هستند را از طریق معاونت سازمان حمایت به ما دادند، ما دسترسی‌های لازم را برای آنها تعریف کردیم و به آنها برگرداندیم و مؤید عرض بنده هم تغییرات آن است، چون مرتب تغییرات افرادی که در استان‌ها تعویض می‌شوند یا.
ماجد: دسترسی داده‌ای آقای نظافتی؟
نظافتی: حالا این که نیازمندی شما در موضوع داده؛ نیازمندی خاصی است، شاید داده نتواند به آن میزان دسترسی‌ها، نیازهایشان را مرتفع کند، این بحث دیگری است که قاعدتاً ما پذیرا هستیم. 
ماجد: داده‌ای که در اختیار شماست و به استان‌های ما دادید مورد نیاز حوزه بازرسی نیست. 


سؤال: پس دسترسی دادند؛ به دستشان نرسیده؟
ماجد: این که دسترسی بدهند؛ من یک پنلی ببینم ولی از آن پنل که سر در نیاورم که به درد من نمی‌خورد.
نظافتی: من دو بحث را عرض کردم؛ بحث دوم ما این است که آیا داده‌ها کمک می‌کند به بازرسی؟ چون تخصص ما در طرح هوشمندسازی؛ موضوع بازرسی و نظارت نیست. زیرساخت هوشمندسازی؛ زیرساخت داده‌ای است. ارتباط بین سازمان حمایت و طرح هوشمندسازی؛ ارتباط دوستانه و همکارانه‌ای بوده، این موضوع هم در همان مسیر قابل پیگیری است که نیازمندی‌های شفاف خودتان را بیان کنید، قطعاً همکاران ما در طرح هوشمندسازی در کمترین زمان در هر سطحی که سازمان حمایت این را مطالبه کند، قاعدتاً دسترسی داده‌ای لازم در اختیارشان قرار گرفته است. 
ماجد: عرض من هم ناظر به همین موضوع بود؛ یعنی ما سرویسی می‌خواهیم که بتوانیم از آن در حوزه بازرسی استفاده کنیم.
نظافتی: موضوع من؛ ماهیت دسترسی دادن بود، ما در طرح هوشمندسازی می‌توانم به راحتی این عبارت را به کار ببرم؛ ما هیچ خساستی در اختیار قرار دادن داده در سطوح استانی و ملی نداریم. کلاً داده‌های طرح هوشمندسازی در اختیار مدیران است.


سؤال: الان در حوزه نظارت چه کمکی کرده این طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان؟
نظافتی: دو مسیر را در موضوع نظارت در هوشمندسازی می‌تواند کمک کند، موضوع اول؛ زیرساخت‌های داده‌ای برای هوشمندی نظارت است. ما سامانه نظارت هوشمند را در طرح هوشمندسازی توسعه دادیم و در اختیار دستگاه نظارتی قرار دادیم. حالا این که بهره‌مندی از این زیرساخت برای موضوع نظارت در دستگاه اتفاق افتاد؛ این موضوع علی حده‌ای است که باید اصلاً روی آن بحث کنیم که چرا از این زیرساخت استفاده نشده است؟


سؤال: ولی اتاق اصناف هم الان می‌گویند که دسترسی ندارند؟
نظافتی: موضوع دوم که طرح هوشمندسازی چه کمکی به نظارت می‌تواند کند؟ مردم قاعدتاً می‌توانند دقیق‌ترین مبنای نظارت در موضوع رعایت نرخ مصوب، کیفیت نان و رعایت وزن مصوب باشند. زیرساخت سامانه نظر به نشانی nazar.ir قاعدتاً فراهم شده، مردم هر لحظه از شبانه‌روز می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند، پس از فرایند احراز هویت، می‌توانند تراکنش‌های خرید نان خود را ببینند، مابه‌ازای آن، تجربه خریدشان را در سامانه ثبت کنند. آن نظر مردم پس از پالایش و راستی آزمایی و صحت سنجی؛ مبنای عملکرد نانوایان قرار می‌گیرد. 


سؤال: ۳۰ ماه گذشته است؟ در خصوص این که می‌فرمایید اسرع وقت؛ ۳۰ ماه از اجرای طرح گذشته است؟
نظافتی: درخواستی نیامده، به محض این که درخواستی در این موضوع به سمت ما بیاید، ما قاعدتاً در طرح هوشمندسازی این درخواست را در اسرع وقت انجام می‌دهیم و در اختیار دوستان قرار می‌دهیم. 


سؤال: در خصوص جلوگیری از انحراف عرضه آرد چه کمکی کرده طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تا الان؟
نظافتی: در موضوع عملکرد طرح هوشمندسازی و دستاوردها، در موضوع آرد یارانه‌ای کشور، روند رشد سه درصدی را هر دوره در موضوع آرد یارانه‌ای شاهد بودیم، ولی در سال ۱۴۰۱ که طرح هوشمندسازی متولد شد و در کشور پیاده‌سازی و اجرا شد؛ ما از سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، نه تنها آن روند رشد سه درصد را نداشتیم، بلکه در سال ۱۴۰۱ میزانی کاهش هم در خصوص (کیفیت بد صدا) یارانه‌ای در کشور داشتیم، مجموع این میزانی که قرار بود ما مصرف آرد یارانه‌ای داشته باشیم، ولی محقق نشد، اگر مجموع تناژ آردی را عرض کنم؛ طرح هوشمندسازی؛ چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن آرد یارانه‌ای را در یک عمر حدود ۳۰ ماهه یعنی انتهای شهریور ۱۴۰۳ در کشور رقم زده و عدد ریالی آن را هم اگر عرض کنم؛ عددی معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان را طرح هوشمندسازی؛ نیاز دولت به تأمین منابع برای تأمین نان ارزان مردم، کاهش داده است. 


سؤال: آقای فلسفی این موضوعی که الان مطرح می‌شود؛ همین که در این ۳۰ ماه دسترسی‌ها داده نشده؛ آن چیزی که مورد نیاز دستگاه‌های نظارتی است، آن داده‌هایی که مورد نیازشان است، به آن شکلی که مورد نیازشان است در اختیارشان قرار نگرفته، از همان موضوعی که آقای ماجد به آن اشاره کردند؛ این تعدد دستگاه‌ها و این که یک نهاد یا شخصی که بالای سر باشد و بخواهد این موضوع را پیش ببرد، از نبود این قضیه سرمنشأ نمی‌گیرد؟
 فلسفی: از همین مباحث دوستان می‌شود نتیجه گرفت که ارتباط بین دستگاه‌ها بسیار ضعیف است؛ یعنی آقای ماجد الان اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند از این که یک چنین سامانه‌ای در اختیارشان هست یا در اختیار استان‌ها هست یا خیر. از آن طرف بالأخره هوشمندسازی برای این انجام می‌گیرد که ما بتوانیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم که با توضیحاتی که آقای نظافتی به عمل آوردند، نشان می‌دهد که این سامانه در رصد و پایش میزان مصرف، کاهش میزان مصرف، تخلفاتی که در این زمینه می‌تواند صورت بگیرد و یا بحث کاهش بار مالی برای دولت، نسبتاً موفق بوده است. حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر مصرف سالیانه؛ این عددی که گفتند چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن، چیزی در حدود مصرف ۵۰ میلیون نفر است، ولی به هر حال ما باید بتوانیم کل فرایند را رصد و پایش کنیم. الان مشکل مردم این است که نان را با قیمت مصوب دریافت نمی‌کنند و نمی‌شود متوجه شد اصلاً این نانوایی این نان را با چه استانداردی در اختیار مردم قرار می‌دهد. ارزش آن نانی که در اختیار بنده مصرف کننده قرار می‌گیرد، همان چیزی است که می‌پردازیم. تازه همین سامانه حتماً شما هم با آن مواجه شدید که همین سامانه هم دچار اشکالاتی است؛ باگ‌هایی داشته است. 


سؤال: راهکار چه بوده؟
فلسفی: بعضی نانوایی‌ها مثلاً تعداد نان‌ها را با این سامانه می‌توانند بالا و پایین و آمار را دستکاری کنند به شیوه‌های مختلف. باید یک فکری کنیم. هزینه‌های زیادی برای این سامانه‌ها تدارک دیده می‌شود، راهکار هم به نظرم این است که اولاً بایستی دسترسی کامل به همه داده شود، یعنی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، اصناف کشور و حتی مردم. حالا اشاره کردند که سامانه نظر؛ به صورت مردمی می‌توانند مردم نظر بدهند، ولی خیلی از مردم اولاً اطلاع ندارند، بعد هم تا رسیدگی شود به این فرایندها، یک مقدار طول می‌کشد و من فکر می‌کنم اولاً سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده خودش را مورد بازنگری قرار دهد. من یک سؤالی از آقای ماجد داشتم که آیا این نظارت‌ها حضوری صورت می‌گیرد؟ این ۱۲۰ نظارتی که اشاره فرمودند که تبدیل شده به ۲۲۷‌هزار پرونده تخلف، آیا به صورت حضوری انجام می‌گیرد یا سامانه دارند برای این قضیه؟ گزارش‌های مردمی منجر به این موضوع شده است، این را توضیح دهند، ما یک مقدار بهتر می‌توانیم در مجلس هم برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

ماجد: نظارت ما در شرایط فعلی؛ یک سری از روش‌ها، متکی به شکایت‌هایی است که از طریق شهروندان به سامانه ۱۲۴ واصل می‌شود یا بستر اینترنت ۱۲۴.ir شکایت‌هایی واصل می‌شود و متکی بر همین شکایات، شکایت بررسی می‌شود و منجر به تشکیل پرونده می‌شود. یک بخشی هم بازرسی نوبه‌ای و حضوری است. منتها ابزار کاری که ما تلاش کردیم که بازرسی‌ها را هوشمند کنیم؛ همان سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی است.
فلسفی: شما در سازمان‌تان چه تعداد بازرسی دارید؟
ماجد: سازمان ما یک سازمان ستادی است؛ ابزار کار ما ادارات کل صمت سراسر کشور هستند. آنها هم بنا به عده و عُده خود، بازرسی ندارند که صرفاً برود کار نانوایی انجام دهد. نان هم شامل عموم کالایی است که باید نظارت کنند. 
فلسفی: صنف چه می‌کند در ارتباط با این قضیه؟
ماجد: اتاق اصناف بنا به تصریحی که قانون نظام صنفی دارد؛ بند شین ماده ۳۷ که وظیفه نظارت بر اشخاص صنفی را دارد؛ آنها هم مکلف هستند که به اشخاص صنفی نظارت انجام دهند. 
فلسفی: من فکر می‌کنم اصلاً ما ناظر یا بازرس مؤثری نداریم. یعنی یکی از گیر‌های کار ما این است. الان می‌فرمایند؛ درست هم می‌گویند؛ سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده باید بر تمام محصولات مختلفی که به مصرف می‌رسد یا تولید می‌رسد، نظارت کند. اما بخش بازرسی ما که ایشان مسئول آن هستند، بالأخره باید یک ساز و کاری برای بازرسی داشته باشند. اگر واقعاً بازرس حضوری نداریم، بازرس هوشمند هم نداریم، پس چه بازرسی‌ای صورت می‌گیرد و وضعیت نان و محصولات دیگر؛ این را باید واقعاً یک فکری کنیم، تدارکی ببینیم، اگر نیاز به اعتبار دارد که بعید می‌دانم، ما استخدام که نمی‌توانیم بکنیم این همه آدم؛ به عنوان بازرس. 


سؤال: اگر هوشمند شود؛ فکر می‌کنم اصلاً این هوشمندسازی انجام و برقرار شود...؟
فلسفی: بخش عمده‌ای از اینها به نظرم باید سامانه‌هایی طراحی شود که دسترسی مردمی خیلی راحت‌تر باشد. 

سؤال: الان هست، اتصالات مثل این که مشکل دارد؟
فلسفی: با گوشی‌های خود بتوانند گزارش دهند.

سؤال: الان سامانه نظر هست؟
فلسفی: نظر هست ولی باز این یک مکانیزم و فرایندی دارد، خیلی‌ها نمی‌دانند. 

سؤال: این که این هماهنگی بین دستگاه‌ها لازم نیست واقعاً الان یک فکری برای آن شود؟
فلسفی: چرا حتماً حالا همان شورای ساماندهی آرد و نان که وجود دارد؛ این کارگروه‌هایی که وجود دارد برای چیست؟

سؤال: متشکل از همین دستگاه‌هاست، اینها بالأخره بالادست نمی‌خواهد؟
فلسفی:‌ ای کاش نماینده وزارت کشور هم حضور داشت اینجا ببینیم در آن کارگروه آرد و نان چه می‌کنند؟

مجری: ما دعوت کردیم و نیامدند.
فلسفی: این هم جزو ایرادات‌هاست و من گلایه دارم از عدم حضور نماینده وزارت کشور، اینجا بیایند، بالأخره بخشی از مسائل بین‌دستگاهی در این برنامه شما حل می‌شود، آقایان باید قبلش بنشینند مسائل را حل کنند و بعد بیایند در برنامه باهم مبادله نظر کنند. ولی اینجا ظاهراً بعضی دوستان نمی‌آیند. 

سؤال: یک دستگاه و شخص بالادست فکر نمی‌کنید نیاز است برای ایجاد این هماهنگی در حوزه نان؟
فلسفی: ما خیلی دستگاه‌های بالادست داریم؛ بالأخره همین شوراها، استانداری در هر استانی دستگاه بالادستی است.

سؤال: برای این که دستگاه‌ها را باهم هماهنگ کند؟
فلسفی: کارگروه درست کردند برای همین. کارگروه سامان‌دهی گندم، آرد و نان؛ یعنی تمام متولیان این موضوع از تولیدکننده گندم جهاد کشاورزی، تولید‌کننده آردش؛ صمت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، حتی مسائل بهداشتی ناظر بر نانوایی‌ها و نان توسط وزارت بهداشت و درمان، استاندارد و اصناف حتماً در این کارگروه حضور دارند. اتحادیه خبازی‌ها و نانوایی‌ها حتماً حضور دارند؛ ولی چرا این هماهنگی‌ها نمی‌شود باید سؤال کنیم از دست‌اندرکاران اجرایی.

سؤال: از نظر شما چرا نمی‌شود؟
فلسفی: همین عدم هماهنگی بین دستگاهی به نظرم یکی از مسائل مهمی است که ما با آن مواجه هستیم. از آن طرف هم عدم نظارت بر واحد‌های صنفی، شیوه‌های تولید. 
سؤال: نظارت هوشمند البته؟
فلسفی: ما بررسی کردیم؛ بعضی از دستگاه‌ها دچار ترک فعل شدند، یعنی ما در مرکز پژوهش‌های مجلس؛ این بررسی‌ها را به طور کامل به عمل آوردیم در مقاطع مختلف در ارتباط با مقوله استانداردسازی، کیفیت نان که گفتم به هیچ وجه هم نباید به قیمت آن اثر بگذارد. اگر دولت یارانه می‌دهد به نان؛ به عنوان یک قوت غالب در کشور، باید تدابیری بیندیشد که نان با کیفیت و نان با آرد کامل در اختیار مردم قرار بگیرد. سبوس‌گیری بایستی منطقی باشد، جنین گندم نباید جدا شود از گندم، آرد کامل باید در اختیار مردم قرار بگیرد، این همه یارانه می‌دهیم برای نان؛ برای این که نان مناسب در اختیار مردم قرار بدهیم.

سؤال: مجازاتی که در نظر گرفته می‌شود به نظرتان بازدارنده است؟
فلسفی: بعضی دستگاه‌ها ترک فعل داشتند، بایستی پاسخگو باشند نسبت به این قضیه.

سؤال: کدام دستگاه‌ها هستند؟
فلسفی: الان احساس می‌کنم هر مجموعه‌ای را اگر بخواهیم روی آن دست بگذاریم در این کارگروه آرد و نان؛ یک جا‌هایی از کارش می‌لنگد.

سؤال: کدام مثلاً؟
فلسفی: دچار اشکال است، عرض کردم وزارت صمت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان استاندارد که البته شنیدم طی یک سال گذشته روی استاندارد ۱۰۳ بازنگری کردند برای این که آرد کامل در اختیار قرار بگیرد، اما بالأخره استانداردسازی باید در زمان مناسب، سریع‌تر، ما هر چه زودتر فرایند تولید نان را در کشورمان استاندارد کنیم و نظارت بر هم کمیت، هم کیفیت، و هم قیمت را تقویت کنیم، یک سرمایه‌گذاری است؛ این به هیچ وجه هزینه نیست.

سؤال: بازدارندگی دارد در نظر گرفته می‌شود این مجازات‌ها؟
فلسفی: صد درصد. ما بایستی البته تا این جای کار آن بازدارندگی لازم وجود نداشته، اما به نظرم نهاد‌های نظارتی بایستی وظیفه خودشان را در برخورد قاطع با هر کسی که تخلف می‌کند در این موضوع؛ نان شوخی‌بردار نیست، غذای مردم است، سلامت، کیفیت، بهداشت، استاندارد، ارزش غذایی و قیمت آن؛ همه اینها باید در یک بسته واحد دیده شود، باهم داده شود، دولت دارد یارانه می‌دهد.
سؤال: مجلس الان چه کار می‌تواند کند برای این که این بازدارندگی افزایش پیدا کند؟ قانوناً باید قانون عوض شود؟
فلسفی: مجلس هر جا که لازم باشد، نه ما قانون زیاد داریم، قوانین متعددی برای این موضوع داریم، تکلیف هر دستگاهی هم مشخص است و ما نظارت خودمان را قطعاً اعمال خواهیم کرد، با هیچ دستگاهی ما رودربایستی نداریم واقعاً. در مجلس، در کمیسیون کشاورزی که بنده نایب رئیس آن کمیسیون هستم، قطعاً آن چه که به ما مربوط می‌شود؛ چون بخشی از مباحث مربوط به نان به کمیسیون‌های دیگر هم مربوط می‌شود؛ کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون صنعت و معدن، باید بالأخره نقش خود را ایفا کنند، ولی به هیچ وجه مجلس مماشات نخواهد داشت و برخورد لازم را در این زمینه به عمل می‌آورد، مرکز پژوهش‌های ما کاملاً اینها را رصد و بررسی می‌کند.


سؤال: آقای افرازه شما مشکل کار را در کجا می‌بینید در این زنجیره آرد تا نان و آن قیمتی که الان به دست مردم می‌رسد؛ مشکل کجاست؟
 افرازه: برادران بزرگوار حاضر در جلسه از زوایای مختلف مباحث را فرمودند، ولی آن چه که در حوزه وظایف شرکت بازرگانی دولتی ایران است؛ تأمین، ذخیره‌سازی و جابه‌جایی و فروش گندم برای مصارف نان و غیرنان است که با اولویت تأمین از محل تولید داخل این اتفاق می‌افتد و اگر در برخی از سال‌ها نسبت به تأمین کامل مشکل داشته باشیم، آن موقع با مجوز دستگاه‌های ذیربط نسبت به واردات....

سؤال: آقای افرازه آقای نظافتی گفتند که ۷۵ هزار میلیارد تومان به ازای ۳۰ ماه یک صرفه‌جویی اتفاق افتاده در حوزه آرد و نان، این موضوع را شما قبول دارید؛ به عنوان تأمین کننده گندم نان؟
افرازه: باید بررسی شود که معیارشان از این مباحث چیست و حتماً شاخص‌هایی را در نظر دارند برای این موضوع، ولی روندی که فرمودند؛ در سالهای گذشته ما میانگین سالانه سه درصد رشد مصرف آرد نسبت به سال گذشته را داشتیم ولی در سالی که آقای نظافتی فرمودند، تقریباً رشد نسبت به سال گذشته وجود نداشت و امسال هم تا تاریخ بیست و سوم که من آمار‌ها را نگاه می‌کردم؛ در بحث مصرف آرد حدوداً یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشتیم؛ یعنی رشد مصرف مقداری کاهش بوده نسبت به سنوات گذشته.


سؤال: یعنی این میزان صرفه‌جویی که اعلام می‌شود انجام شده را شما قبول دارید؟
افرازه: صرفه‌جویی را قبول دارم، اما رقم آن را نمی‌توانم تأیید کنم. 

سؤال: رقمی که شما دارید چقدر است؟ 
افرازه: ما بررسی نکردیم و می‌شود بررسی کرد از آمار و ارقامی که وجود دارد، می‌توانیم بعداً خدمت شما ارائه دهیم.

سؤال: ارقامی هم که اعلام شد در خصوص هوشمندسازی یارانه ها؛ آن هم آقای افرازه می‌گویند قبول ندارند.
فلسفی: حالا معلوم شد آقای آذری‌بقا که سازمان بازرگانی دولتی هم به این سامانه دسترسی ندارد، یعنی باز یک خلأ این سامانه این است که دوستان سازمان غله هم به این سامانه دسترسی ندارند. 


سؤال: یا اگر دسترسی دارند؛ عدد و ارقامش را قبول ندارند. آقای امیدوار صحبت‌های پایانی شما را بشنویم، جمع بندی شما را، ظرف یکی دو دقیقه جمع‌بندی بفرمایید؟
امیدوار؛: اول یک گله‌ای دارم؛ صدای مرا قطع نکنید، من بتوانم راحت صحبت کنم؛ مسأله‌ای که خدا را شکر که وزیر اقتصاد همان حرفی که ما در هفته‌های گذشته اعلام کردیم و یارانه باید حتماً به آخر زنجیره و به صورت درست به مردمی که احتیاج دارند داده شود، بنابراین دوستانی که صحبت از نظارت می‌کنند؛ در وزارت اقتصاد، آقای نظافتی با مردم شفاف نبودید، لااقل با دوستان دولتی خودتان شفاف باشید، به استانداری‌ها دسترسی ندادید، به غله دسترسی ندادید، به اتاق‌ها دسترسی ندادید، به سمت دسترسی ندادید، من نانوا کارنامه خودم را نمی‌بینم، نمی‌توانم ببینم چرا از من بابت کسر سهمیه؛ جریمه شدم؟ چرا بابت آیین‌نامه و دستورالعمل‌هایی که اصلاً به من ابلاغ نکردید و امتیاز بنده را کم می‌کنید، بنابراین باز هم می‌گوییم هر چقدر از این جلسات بگذاریم و دوستان بیایند بگویند این قدر بازرسی داریم، نانوا این طور؛ راضی نیست، دولت راضی نیست، مردم راضی نیست، باید یارانه به آخرین نفرات در چرخه و زنجیره داده شود، باید برویم به سمت آزادسازی، باید از قیمت دستوری در حوزه‌های نان، لاستیک، سیمان، روغن و خیلی از موارد دیگری که در بازار است باید انجام شود. باز هم تأکید می‌کنم متأسفانه سامانه‌ای که در حدود ۲۵ همت برای آن هزینه شده، فقط توانسته آمار نان به مردم و قیمت آرد را دربیاورد و باید وزارت اقتصاد به دنبال اقتصاد باشد و من خواهش می‌کنم وزیر اقتصاد با درایتی که دارند.... 
سؤال: آقای فلسفی مسائل را شنیدیم، موضوعاتی که مطرح شد، مخصوصاً این که یک متولی به نظر می‌آید در این حوزه واقعاً نیاز است، در این خصوص توضیح می‌فرمایید؟
فلسفی: این متولی واحد شاید در دولت بتواند با نظارت مستقیم شخص آقای رئیس جمهور؛ فردی یا معاون اول رئیس جمهور این موضوع را باید رصد کنند، چون یک بحث بین‌بخشی است. وزارت اقتصاد، صمت، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، استاندارد؛ همه دخیل هستند، اصناف؛ اینها را باید بالأخره دور هم جمع کرد و تصمیم واحدی گرفت، ضمن این که این موضوعی که وزیر اقتصاد اشاره کردند که ما یارانه را به انتها بدهیم؛ ما یارانه‌ای که به کشاورزان‌مان می‌دهیم برای خرید گندم که به عنوان یارانه آرد و نان در برنامه بودجه سالیانه هم به آن اشاره می‌شود، به نظر من یارانه‌ای نیست که به کشاورز می‌دهیم، ما داریم گندمی که کشاورز تولید کرده از او می‌خریم؛ تقریباً معادل قیمت بازار جهانی.

سؤال: پس یک متولی حتماً باید در این خصوص ورود کند؟
فلسفی: ولی برای قیمت نهایی؛ همین الان هم دارد با یارانه داده می‌شود به کارخانجات و کارخانجات به نانوایی‌ها می‌دهند؛ باید یک فکر دیگری کرد، باید با مجلس و دولت بنشینیم و فکر مناسبی کنیم. 

مجری: جمع‌بندی این است که یک متولی حتماً باید در این حوزه آرد و نان که حوزه‌ای بسیار مهمی هم هست ورود کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.