معاون رئیس جمهور:برنامه ریزی برای ساماندهی رابطه‌های استخدامی متعدد در کشور

صدا و سیما دوشنبه 28 آبان 1403 - 01:44
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور گفت: در دستگاه‌های اجرایی ۲۰ نوع رابطه استخدامی داریم که یکی از برنامه‌های اصلی ما در دولت ساماندهی آنهاست که در آن صورت برخی مسائل عملا رفع می‌شود.

معاون رئیس جمهور:برنامه ریزی برای ساماندهی رابطه‌های استخدامی متعدد در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول شبکه خبر موضوع اقدامات و برنامه‌های سازمان اداری استخدامی کشور را با حضور آقای کتر علاءالدین رفیع زاده - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی بررسی کرد.
مقدمه مجری: موضوع امشب هم یکی از موضوعاتی است که در برگیری زیادی دارد و جزو مهم‌ترین مسائل و موضوعاتی است که تقریبا می‌توانیم بگوییم هر روز یا هر هفته رسانه‌ها از ابعاد مختلف به آن می‌پردازند بحث سازمان اداری و استخدامی و مسائلی که مبتلابه است و تحت حوزه ماموریت این سازمان محسوب می‌شود. دولت چهاردهم هم از زمانی که روی کار آمدند به صورت کلی روی بحث اصلاح نظام اداری مسائلی را مطرح کردند و اعلام کردند که در ۵ تا محور قرار است که این اصلاح نظام اداری انجام بشود مسائل مختلفی در حوزه استخدام در خصوص حقوق و دستمزد، ساماندهی نیرو‌های شرکتی و و مسائل مختلفی که به حوزه ماموریتی سازمان اداری و استخدامی مربوط می‌شود را امشب قصد داریم با حضور میهمان برنامه به بحث و گفتگو بنشینیم.

سوال: فکر کنم شما از جمله مسئولینی باشید که در این بیست سال گذشته من یادم هست که در مدیریت‌های مختلف از مدیریت، مدیر کلی، معاونت و الان هم بعنوان رئیس سازمان اداری و استخدامی در خدمت شما هستیم، سال‌های سال است در این حوزه فعال هستید و طبیعتا این تجربه می‌تواند بسیار موثر و کارآمد باشد در حوزه فعالیت تان، این را از این زاویه مطرح کردم که شما در ابتدای کار اعلام کردید که از برنامه‌های دولت چهاردهم در حوزه نظام اداری و استخدامی اصلاح نظام است و ۵ تا محور را در این باره فرمودید که تدوین شده و قرار است بعنوان ملاک عمل نظام اداری تا پایان دولت عملیاتی بشود، اگر موافق باشید برنامه را با همین موضوع شروع بکنیم درباره اصلاح نظام اداری و محور‌های ۵ گانه‌ای که شما در دولت چهاردهم قرار است پیگیری کنید. 
رفیع زاده: من یک مقدمه کوتاهی عرض کنم، واقعیت این است که نظام اداری ما علیرغم این که ما برنامه‌های تحولی مختلفی در ادوار گذشته داشتیم همچنان با مسائل متعددی دست به گریبان است هر چند ما در دولت گذشته برخلاف شاید سه دهه گذشته برنامه اصلاح نظام اداری به صورت مدون و منسجم نداشتیم در قوانین و مقررات بود ولی به صورت انسجام یافته و بعنوان یک پکیجی که بشود ابتدا و انتهای کار را روشن بکند برخوردار نبودیم. واقعیت این است که هزینه اداره دولت بالاست، یعنی یکی از ضعف‌هایی که ما در نظام اداری داریم، بهره وری نظام اداری ما خیلی بالا نیست یعنی مسائلی را داریم علیرغم این که همه تلاش دستگاه‌های اجرایی این است که خدمات مناسبی به مردم بدهیم، همچنان رضایتمندی مردم خیلی بالا نیست از نحوه ارائه خدمات، نگهداشت نیروی انسانی در برخی از حوزه‌های تخصصی از جمله حوزه آی تی الان با مشکلاتی مواجه است و فساد اداری که کم و بیش شما در جریان هستید.

ما سه تا رکن اصلی را باید در نظر می‌گرفتیم تا این که بر اساس برنامه‌هایی که داریم در این سه تا رکن اصلی داریم بیاییم برنامه‌هایی را به اجرا بگذاریم. رکن اول که سطح عالی است، سطح دولت، هیات وزیران و شورای عالی اداری است باید این را فعال بکنیم، چون شورای عالی اداری مستحضرید بالاترین مرجع سیاستگذاری در حوزه نظام اداری است، سطح دوم یا رکن دوم سازمان اداری استخدامی کشور است بعنوان راهبر و تسهیل گر و درایور این برنامه‌های اصلاح نظام اداری و سطح یا رکن سوم که بسیار مهم است رکن دستگاه‌های اجرایی است، یعنی هر آنچه که ما در رکن اول و دوم روی آن فکر می‌کنیم، برنامه ریزی می‌کنیم این در سطح عملیات باید بتواند توسط دستگاه‌های اجرایی اجرا بشود و خودش را آنجا نشان بدهد بنابراین ما برای هر سه تا سطح برنامه‌هایی را تنظیم کردیم. مبنای زمانی که قانون برنامه هفتم ابلاغ شد و همزمان با آن ما بررسی‌هایی را انجام می‌دادیم و این که این دغدغه‌ای که ما در سه دهه گذشته این همه برنامه‌های تحول و برنامه اصلاح نظام اداری و با عناوین مختلف تدوین شده و اجرا شده، اشکال کار کجاست؟ چون شما هم فرمودید ما تقریبا نزدیک دو و نیم دهه ما در همین سازمان بودیم و نظاره گر بودیم در برخی از حوزه‌ها نقش داشتیم، چرا ما برنامه‌های تحول اداری که ما می‌نویسیم خیلی در عمل خودش را نشان نمی‌دهد؟ یا بگوییم که مردم اثرات و ثمرات آن را نمی‌چشند آن طور که باید. 

سوال: شاید بهترین فرد خود حضرتعالی باشید. 
رفیع زاده: یکی برمی گردد به این که اول این را عرض بکنم که در تمام دنیا ایجاد تحول در نظام اداری با مقاومت‌هایی همراه است، تحقیقی را توسط کارشناسان بانک جهانی انجام داده، اشاره می‌کند تنها ۳۳ درصد برنامه‌های تحول اداری موفق عمل می‌کنند در کشور‌های توسعه یافته و حدود ۷۰ درصد آن معمولا با شکست مواجه می‌شود اگر از این موضوع فارغ بشویم واقعیت این است که ما یکسری ایراداتی در مراحل اجرایی می‌بینیم مواجه می‌شویم باید آنها را مدنظر قرار بدهیم، ما همزمان با این ... 

سوال: یعنی آن آیین نامه مان خوب است ولی در حوزه اجرا مشکل داریم ...
رفیع زاده: فقط و فقط مشکل ما در حوزه اجراست ما در سه دهه گذشته ما برنامه‌های تحولی مختلف داشتیم اگر خاطر شریف تان باشد در همین برنامه‌ها ما حضور پیدا می‌کردیم ما یک زمانی هفت برنامه داشتیم یک زمانی نه برنامه داشتیم یک زمانی ده برنامه داشتیم یک زمانی هشت برنامه داشتیم، نمی‌خواهم بگویم این‌ها هیچ آثار و ثمراتی نداشته ولی شاید بگوییم آن سرعت لازم را نداشته، ما آمدیم مبنا را برنامه هفتم گذاشتیم با توجه به این که خود آقای رئیس جمهور هم اصلا تاکیدشان روی برنامه هفتم هست، ما مبنای اصلی را روی برنامه هفتم گذاشتیم، یک فصل از این قانون پرداخته به نظام اداری و مدیریتی که فصل بیست و سوم این قانون است. ۵ تا محور اصلی که در این قانون مورد تاکید است ما سرفصل برنامه هایمان قرار دادیم البته یک سرفصل اصلی سلامت اداری و مبارز فساد هم به آن اضافه کردیم شد ۶ فصل، چون بنای ما در این برنامه اصلاح نظام اداری که اسم آن را گذاشتیم برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم که در مرحله نهایی تدوین آن هستیم، علاوه بر آن ۵ محوری که شما هم اشاره کردید که شامل ساختار و اندازه دولت است، سرمایه انسانی است و اقداماتی که در این زمینه باید انجام بدهیم، هوشمندسازی دولت است یا دولت الکترونیک است، بهره وری است و سرمایه انسانی، عرض کردم یک محوری هم ما در حوزه سلامت اداری به آن اضافه کردیم و مبنای عمل قرار دادیم حالا اگر جزئیات آن را توضیح خواهم داد می‌خواهم به یک نکته‌ای اشاره بکنم که حالا که ما می‌گوییم برنامه‌های قبلی این برنامه چه تفاوتی با برنامه‌های قبلی ما خواهد داشت که به اجرا نزدیک بشویم.

چون عناوین تقریبا همان عناوین است یعنی چیزی خارج از آنها نیست آنجا ما مثلا سی سال پیش گفته بودیم اتوماسیون اداری، اسمش را الان گذاشتیم هوشمندسازی اداری فارغ از این که پروژه‌های آن متفاوت است ما این برنامه ما یکسری پیوست‌هایی خواهد داشت که الان در حال نهایی شدن است و هنوز انتشار نشده، که همان حوزه اجرا است، این یکی از این پیوست‌ها این خواهد بود که یک سازمان اجرایی دقیق و مناسبی را طراحی بکنیم، یعنی این را چه کسی متولی است در دستگاه؟ چه کسی باید انجام بدهد؟ چه کسی به چه کسی باید پاسخ بدهد؟ چه زمانی باید پاسخ بدهد؟ چه کسی تصمیم گیر است؟ چه کسی سیاستگذار است؟ اگر جزئیات مورد سوال باشد حتما توضیح خواهم داد یک پیوست دیگر پیوست رسانه‌ای و اطلاع رسانی و تبیین موضوع است، ما باید به مردم صادقانه بگوییم که اگر جایی در حوزه ساختار و فرآیند‌ها برای دستگاه‌ها یک وقت‌هایی سخت می‌گیریم دنبال این هستیم که خروجی این را مردم در دریافت خدمات حس بکنند، فرآیندی را اصلاح می‌کنیم و پستی را حذف می‌کنیم، واحدی را حذف می‌کنیم، مدیران ما باید این را بدانند که خروجی کار ما پس نیاز به تبیین دارد آموزش دارد، بسته سوم ما تربیت آدم‌های حرفه‌ای برای این کار است ما نمی‌شود یک برنامه‌ای را تنظیم بکنیم بفرستیم به همه دستگاه‌ها با یک رویکرد خاص، بدون این که آدمی که باید این را اجرا بکند تجهیزش تکنیم قطعا آن برنامه به نتیجه درستی نخواهد رسید. 

سوال: مخصوصا با این رشد سریع فناوری و مسائل علمی جدید.
رفیع زاده: بله، مرکز آموزش مدیریت دولتی اصلا فلسفه وجودی اش این است تلاش خواهیم کرد که در این حوزه شده مدیرانی که در این حوزه‌ها منصوب می‌شوند، قبل از انتصاب شان و قبل از ورود به این کار شده دو هفته بگوییم بیاید در این مرکز دوره‌های ویژه اجرای این برنامه را ببیند، چرا این برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم؟ چطوری باید این برنامه را اجرا بکنیم این دوره‌ها را نبیند ما فکر می‌کنیم این هم دچار سرنوشتش همان مسائلی که در بحث‌های گذشته است ... یک پیوست دیگر این خواهد داشت بسته نظارتی اش است، این برنامه‌هایی که دادیم چگونه باید این‌ها را ارزیابی بکنیم؟ در چه وقت‌هایی ارزیابی بکنیم؟ نحوه نظارت ما چه باشد؟ اگر دستگاهی انجام نداد چه کار باید بکنیم؟ دستگاه‌ها را چطور تشویق و تنبیه بکنیم؟ ضمانت اجرای آن را ببینیم، شورای عالی اداری هر یک از وزرا را زحمت بدهیم بیایند راجع به این اقداماتی که در ارتباط با این برنامه‌ها انجام دادند آنجا ارائه گزارش بدهند یعنی این که آن سه رکنی که عرض کردم، سه تا حوزه باید فعال باشد می‌توانم عرض بکنم که تفاوت این برنامه با برنامه‌های قبلی در عناوین برنامه‌ها و پروژه‌ها نیست شبیه آنها است، اما این بسته‌های اجرایی که ما بتوانیم آن نقص‌هایی که در مراحل اجرا پیش می‌آمد، تجربتا آنها را بتوانیم حل و فصل کنیم. 

سوال: می‌شود به آن امیدوار بود با توجه به تجاربی که شما و همکاران شما در این دو دهه و نیم گذشته دارید و این ساختاری که بخصوص تمرکز شما درحوزه اجرا، نیروی انسانی، هوشمند سازی، بهره وری و سرمایه انسانی فکر می‌کنیم بتواند خروجی بهتری به ما بدهد. 
رفیع زاده: ما مصمم هستیم این را اجرا بکنیم به امید خدا و دستگاه‌های اجرایی بیایند پای کار، همه دستگاه‌های اجرایی و حتی خود مردم، برخی جا‌ها حالا عرض خواهم کرد یکی از پروژه‌های ما بحث فوریت‌های اداری اصلا از خود مردم کمک خواهیم گرفت که اشکال کار کجاست.

سوال . شورای حقوق و دستمزد در جلسه اخیر خود با هدف ایجاد عدالت در پرداخت و بهبود وضع معیشتی کارکنان شاغل در مشاغل عمومی دستگاه‌های اجرایی با توجه به موضوع بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری سقف فوق العاده ویژه این مشاغل را از ۳۵ تا ۵۰ درصد امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر افزایش داد درباره این مصوبه برای بینندگان توضیح بفرمایید و این که برای اجرایی شدن آن در حال حاضر درچه مرحله‌ای است و چه زمانی انشاالله شاهد اجرا شدن آن خواهیم بود؟ رفیع زاده: عدالت در پرداخت علیرغم این که موضوع پیچیده‌ای است یکی از ماموریت‌های اصلی ما در سازمان اداری استخدامی کشور است، ۴ تا منشا اصلی وجود دارد این بی عدالتی‌ها در حوزه پرداخت، اولین آن استثنا‌هایی که در قوانین مختلف وجود دارد، مثل قانون مدیریت خدمات کشوری، ماده ۲۱۷ آن یا دیگر قوانین و مقررات که برسم به فرمایش شما، یکی وجود انواع رابطه‌های استخدامی است ما در دستگاه‌های اجرایی حدود ۲۰ نوع رابطه استخدامی داریم شاید یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که همین را ساماندهی بکنیم که خود به خود یکسری مسائل حل خواهد شد، یک منشا دیگر آن برمی گردد به تفاوت دستگاه‌های اجرایی در توانمندی آن‌ها در پرداخت‌ها یعنی یک دستگاهی پول دارد می‌تواند بیشتر پرداخت بکند در برخی از حوزه‌ها و قدرت مانور بیشتری دارد، کارمندان آنها بیشتر می‌توانند دریافتی داشته باشند و یکی هم فوق العاده‌های خاصی است که به استناد قوانین و مقررات برای دستگاه‌های اجرایی تکلیف می‌کند که این فوق العاده‌ها را پرداخت بکنند، بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری فوق العاده ویژه‌ای را در نظر گرفته بود قانون این اجازه را داده بود که ما بیاییم یکسری مشاغل تخصصی و یکسری مشاغل عمومی را با اختیاری که قانونگذار ما به ما داده ببریم شورای حقوق و دستمزد مصوب بکنیم و کارمندان مشمول این بند را منتفع بکنیم از این اتفاق، فوق العاده اختصاصی یا فوق العاده‌ای که برای مشاغل تخصصی در نظر گرفته شده بود قبلا داده شده بود، مشاغل عمومی بعضی از دستگاه‌ها درصد‌های پایینی می‌گرفتند ۲۵ درصد تا ۳۵ درصد می‌گرفتند ما در این مصوبه این ۳۵ درصد را به ۵۰ درصد رساندیم البته این را عرض کنم، چون در گزارش شما بود و فرمودید دارم اشاره می‌کنم شاید این را بعدا باید بیشتر به آن بپردازیم، ما این را در شورای حقوق و دستمزد مصوب کردیم باید به تصویب هیات وزیران هم برسد و قابلیت اجرا پیدا بکند، الان دادیم انشاالله آن مرحله هم عبور بکند کارمندانی که مشمول آن هستند می‌توانند از آن استفاده بکنند. 

سوال: می‌خواهم یکی دو تا در همین جا مصداقی با هم صحبت بکنیم البته هدفم از طرح این سوالات بحث انتقادی نیست، بهرحال شما تازه به این سمت منصوب شدید و ما بیشتر هدف مان این است که نگاه و چشم انداز را از شما دریافت بکنیم و ببینیم که چه برنامه‌هایی دارد، اما یکی دو تا موردی که مطرح می‌کنم با جزئیات بیشتر بخاطر این است که این مسائل مورد توجه قرار بگیرد مصداق آن الان ما یکی از معضلات قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق کم بازنشستگی است، چرا دستگاه‌هایی که همین بحث فوق العاده‌ها را که شما اشاره کردید، چرا برخی دستگاه‌هایی که دارای فوق العاده خاص هستند و بر اساس مجوز شورای حقوق و دستمزد این فوق العاده هم استمرار داشته، اما مشمول کسور بازنشستگی قرار نگرفته که همین هم باعث می‌شود میزان حقوق بازنشستگی کارکنان دستگاه‌ها زمان بازنشستگی خیلی کم بشود، یعنی آن قبلا جزو حقوق محسوب میشده، اما مثلا ۲۰ تومان حقوق می‌گرفته ولی بعدا می‌آیند آن کسورات را کم می‌کنند بازنشستگی را از آن عدد باقیمانده حساب می‌کنند که این باعث می‌شود بسیاری از بازنشسته‌ها آسیب ببینند و گلایه‌هایی پیش بیاید نظر شما چیست راجع به این چه باید کرد؟ 
رفیع زاده: یکی از معضلات یا شاید بگوییم یکی از مسائل اصلی که در حوزه پرداختی‌ها داریم این است که ما در مورد یک قشر خاصی از کارمندان دولت حالا بگوییم کارمند یا اصلا قشر کارگری بیشتر در آن حوزه است، ما می‌گوییم اقلام غیر حکمی، کسوری که از آن دریافتی کارمند کم می‌شود آنهایی که مشمول قانون کار هستند یا قوانین خاص دارند، می‌آیند از اقلام غیر حکمی هم کسور کم می‌کند، وقتی این اتفاق می‌افتد کارمند یا آن فرد وقتی بازنشست می‌شود حقوق بازنشستگی او با حقوق زمان اشتغال او خیلی توفیری نمی‌کند، چون کسور از کل دریافتی او کم شده، اما در مورد کارمندان دولت و مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری عمدتا اینجوری نیست، یعنی فرض بفرمایید شما دریافتی تان فرض کنید ۴۰ میلیون تومان است این ممکن است ۱۵ میلیون تومان رفاهیات و اضافه کار و این‌ها باشد از این ۱۵ میلیون تومان دیگر کسور کم نمی‌شود وقتی شما بازنشست می‌شوید عملا حقوق شما نصف یا شاید هم کمتر می‌شود. 

سوال: و یک دفعه آن خانواده‌ای که خودش را با آن عدد تنظیم کرده بوده یک دفعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 
رفیع زاده: شاید یکی از دلایلی که کارمندان ما با وجود سنین بالا علاقمندند که بازنشست نشوند همین است. 

سوال: اصلا الان خیلی‌ها در آستانه بازنشستگی اند ولی تمایلی ندارند 
رفیع زاده: بله منتها ما تنها آن اقلامی از حکم را می‌توانیم کسور از آن کم بکنیم که قانون به ما گفته باشد. 
سوال: الان شما نظرتان چیست؟ راهکار ایا می‌شود پیگیری کرد اصلاح کرد؟ 
رفیع زاده: ما در این خصوص راهکاری را داریم ما لایحه‌ای که در ارتباط با اصلاح فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری است که در ارتباط با کلیه پرداخت‌ها و حقوق و مزایای کارکنان دولت است این لایحه را در دست اصلاح داریم شاید یکی از بحث‌هایی که به آن خواهیم رسید همین است، منتها تا قطعی نشده ما از جزئیات آن .. 
سوال: ولی در دستور کار شما در این دوره است انشاالله، فکر می‌کنید چقدر حدودا زمان ببرد؟ 
رفیع زاده: بله قطعا همین طور است، بهرحال این لایحه پیشنهاد شده بود برگشته ما داریم الان این را اصلاح می‌کنیم علاوه بر این قلمی که شما فرمودید قلم‌های دیگری هست که من الان نمی‌خواهم این‌ها را اعلام بکنم به مرور این اصلاحات را خواهیم داد. 

سوال: این خودش یک خبر بسیار خوبی است برای کارمندان دولت که انشاالله در اینده نزدیک این مشکل حل بشود، یک نکته دیگر، الان چرا ماموریت‌های اداری را جزو اقلام معاف از سقف حقوق و دستمزد کارکنان در نظر نمی‌گیرند؟ مثلا ما الان می‌گوییم آن سقف حقوق عددی که مشخص است بعد دستگاه اداری یا سازمانی می‌آید از فرد می‌خواهد که بروید فلان کشور یا فلان منطقه بد آب و هوا، بروی ماموریت و این اتفاقات و این اقدامات را انجام بدهید برگردید، وقتی که طرف برمی گردد می‌گوید مثلا اگر سقف من ۴۰ یا ۷۰ بوده، من اصلا با عدد صحبت نمی‌کنم می‌گوید خب طبق این ماموریت سه ماهه یا یک ماهه یا چند روزه، هر چی، من الان باید این قدر اضافه بگیرم، دستگاه می‌آید می‌گوید نه طبق قانون من سقف دارم نمی‌توانم بیشتر از این، در صورتی که آن ماموریت را آن دستگاه از آن فرد خواسته این را چه باید کرد؟ 
رفیع زاده: عرض کردم در ارتباط با فرمایش سوال قبلی شما هم من عرض کردم ما هیچ قلمی را به افراد که بار مالی داشته باشد و بار مالی برای دولت ایجاد بکند خارج از آن را نمی‌توانیم عمل بکنیم، بحث سقف هم خود قانون به ما گفته در چارچوب آن ما میتوانیم عمل بکنیم فارغ از آن نمی‌شود مگر این که پیشنهاد اصلاحی داشته باشیم و ببریم دولت و این کار را انجام بدهیم البته در برنامه هفتم حکمی داریم در این ارتباط که برای مشاغل خاص یا حساس و در شرایط خاص، این سقف را در برخی از حوزه‌ها می‌توانیم با تصویب شورای حقوق و دستمزد از آن دستور دیگری بگیریم ولی در مورد بقیه مشاغل نه، قانون گفته و بر اساس قانون می‌توانیم عمل کنیم، آن قانون هم که استثنا کرده برای مشاغل دارای شرایط خاص است مثل افرادی که در خط مقدم زیر دریا دارند کار می‌کنند برای این گونه مشاغل است.

 سوال: این شده یک معضل، الان یک دستگاه اداری از کارمندش ماموریتی را می‌خواهد می‌رود ماموریت برمی‌گردد مطالبه می‌کند.

رفیع زاده: به هر حال ما نمی‌توانیم خارج از سقفی که قانون گفته بیشتر از آن نمی‌توانیم
 سوال: یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب به همه دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی استفاده از ظرفیت جوانان نخبه برای ارتقاء کارآمدی و حصول پیشرفت‌های علم پایه در این سازمان‌ها است، سازمان اداری و استخدامی با ریاست جنابعالی چه برنامه‌ای برای تحقق این امر مهم و راهبردی دارد؟
 رفیع‌زاده: علاوه بر چند برنامه‌ای که خدمت شما عرض کردم سه پروژه مهم داریم که در حال دنبال کردن هستیم یکی از آن سه پروژه اصلی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بود بحث تربیت مدیران آینده است که معاون اول محترم رئیس جمهور هم به ما این دستور را داده‌اند که چارچوبی را در این زمینه آماده بکنیم، ما اسمش را گذاشتیم تربیت ۵۰۰ مدیر آینده با استفاده از جوانان مومن و جوانان نخبه که بتوانیم چارچوب این را طراحی کنیم. ما در یک ماه گذشته این طرح را تقریباً آماده کردیم در هفته گذشته تمام معاونین وزرا را دعوت کردیم طرح‌ها را به آنها ارائه دادیم که دریافت نظر کنیم، دستگاه‌هایی که مرتبط بودند اینها را دعوت کردیم موضوع را برایشان به اشتراک گذاشتیم نظرات آنها را گرفتیم، برخی از اساتید دانشگاه را جمع کردیم نظرات آنها را گرفتیم، طی هفته آینده هم نشست‌هایی در این زمینه داریم که این را نهایی کنیم این طرح را ببریم شورای عالی اداری یا هیئت وزیران این را مصوب کنیم و به اجرا بگذاریم. این یک طرح ویژه است یک طرحی هم جزو یکی از برنامه‌های ششگانه که عرض کردم هست بحث عدالت در استخدام است هیچ منطقی ندارد که من به عنوان رئیس سازمان اداری استخدامی بیایم بستگان خودم را معرفی کنم، چون دستم باز است یا فرد خاص دیگری، آن کسی که با دانش است، با علم است، در دورترین منطقه کشورمان در روستا است او که دسترسی ندارد چه باید بکند؟ بنابراین یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که استخدام کارمندان در دولت را فقط و فقط از طریق آزمون و از طریق رقابت ایجاد کنیم از هر جای ایران می‌توانند شرکت کنند که دوازدهمین آزمون هم با همین مبنا یک بار هم تمدید کردیم و ثبت نام‌ها شده که ۲۳ آذر آزمونش است با این نگاه داریم جلو می‌بریم اگر دنبال ساماندهی و داستان مربوط به قراردادی‌ها و شرکتی‌ها هم هستیم بیشتر با این مبنا است که ورود نیرو‌های شاید یک مقدار با اغماض بگوییم ورود غیرقانونی برخی افراد که بیشتر شاید از طریق سفارش و توصیه می‌شود از این طریق آن منفذ‌ها را ببندیم. یکی از شعار‌های اصلی آقای رئیس جمهور توجه به مناطق محروم بود، مورد توجه قرار دادن تخصص‌ها و نگاه کارشناسی در همه حوزه‌ها است، بنابراین ما در استخدام افراد باید مبنایمان این باشد، مبنای ما رقابت باشد از هر دانشگاهی، از هر استانی.
 
 سوال: ظرفیت جوانان نخبه چطور؟ البته طرحی را هم شما در همین حوزه داشتید.
 رفیع‌زاده: بله طرحی از قبل در حوزه جذب نخبگان بود این را الان متوقف نکردیم همان را داریم اجرا می‌کنیم منتها افراد نخبه قطعاً در این آزمون‌های ما موفق‌تر بیرون خواهند آمد و مراحل مصاحبه‌شان را طی می‌کنند.
 سوال: گاهی اوقات یک سری در همین بحث حتماً شما شنیدید که مثلاً فلان نخبه ما برای کار یا زندگی به خارج از کشور رفته است، بحث‌های مختلفی که راجع به مهاجرت نخبگان مطرح می‌شود. من قبل از برنامه پیامی را داشتم می‌خواندم جالب بود یکی از مدیران ارشد صنعت هوانوردی مان این مطلب را نوشته بود، نوشته بودند پس از حدود ۱۰ سال زمان نیاز داریم تا یک کارشناس مراقبت پرواز فارغ التحصیل از دانشکده صنعت هواپیمایی کنترلر ماهر شود در رادار ترافیک هوایی، از سال ۹۶ بیش از ۸۰ نخبه که سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند در این حوزه و همچنین الکترونیک هوایی از ایران به کشور‌های همسایه یا اروپایی مهاجرت کردند بعد که پیگیری کردم دیدم این داستان به این موضوع مربوط می‌شود که گویا از سال ۹۶ قانونی در مجلس تصویب شده و بعد تایید شورای نگهبان را هم گرفته ولی در ۷ سال بعد دولت‌ها به وظیفه خودشان عمل نکردند، آیین نامه‌های استخدامی آنها را مصوب نکردند و طبیعتاً اینها نخبگان ما هستند که دارد از دست می‌رود.
حالا این ظرفیت نخبگانی که رهبر معظم انقلاب هم روی آن تاکید می‌کند این را چطور باید ببینیم که هم عدالت استخدامی رعایت شود هم بتوانیم ظرفیت جذب نخبگانمان را بالا ببریم؟
 رفیع‌زاده: تنها راه آن ایجاد رقابت است کسی که جزو نخبگان است قطعاً در این آزمون‌ها برتر از همه خودش را نشان خواهد داد. این نکته‌ای که شما فرمودید در این حوزه‌ها جلسه‌ای هم با خانم وزیر داشتیم در مورد کادر پرواز که حقوق‌هایشان پایین است، داریم برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم این جزو استثنائاتی است که در قانون برنامه هفتم پیشرفت آمده و در تلاش هستیم ببریم شورای حقوق و دستمزد و برایش فکری کنیم، اما عرض کردم ما یک مسیر جداگانه برای جذب نخبگان داریم الان داریم اجرا می‌کنیم دولت قبل هم این را داشت و بحث آزمون و رقابت هم در کنارش داریم که معمولا سالی دو مرتبه نیازمندی‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی را بر اساس سند جامعی که خودشان دارند دریافت می‌کنیم و معمولاً سالی دو مرتبه این آزمون را برگزار می‌کنیم و جذب صورت می‌گیرد.
 
سوال: انشاالله، چون شما بهتر از ما می‌دانید اینکه بتوانیم نخبگانمان را حفظ کنیم و به عنوان سرمایه‌های کشور استفاده کنیم از هر طریقی می‌شود انجام شود نتیجه و دستاوردش برای کشورمان است. آقای دکتر برنامه و راهبردی هم من دیدم در صحبت‌هایتان هم در مصاحبه‌های مختلفتان بود برای راه‌اندازی سامانه ملی فوریت‌های اداری. 
 رفیع‌زاده: یکی از بحث‌هایی که به عنوان مولفه کمک کننده، پیش برنده، این که بتواند کمک کند که ما نظرات مردم را بگیریم بحث فوریت‌های اداری است. ما در سه دهه گذشته اگر این را به عنوان ویترین ارائه خدمات در نظر بگیریم پنجره‌ای که مردم باید از این جا خدمت بگیرند در سه دهه گذشته، این طرف آن پنجره ارائه خدمات به خیال خودمان آمدیم فرایند‌ها را اصلاح می‌کنیم، ساختار اصلاح می‌کنیم یعنی جزو برنامه‌های تحولی ما بوده و ساختار را کوچک می‌کنیم، دولت را الکترونیک می‌کنیم، استخدام‌ها را بهبود می‌دهیم به خیال خودمان، اینکه به خیال خودمان عرض می‌کنم روی کاغذ و روی برنامه است، اما هدف این اصلاحات که در پروژه‌ها ما دنبال می‌کنیم هدف نهایی ما این است که این طرف پنجره واحد، این طرف که مردم باید خدمات دریافت کنند این روان بودن نظام اداری را بچشند یعنی همه تلاش‌های ما، همه کار‌ها و برنامه‌های ما این است که مردم به راحتی خدمات از دولت بگیرند، مثلاً حدود ۷۰۰۰ خدمت مردم از دولت دارند دریافت می‌کنند.
فوریت‌های اداری ما الان مشغول خودمان در این قسمت بودیم ما در فوریت‌های اداری گفتیم بیاییم یک مرتبه از مردم شروع کنیم بیاییم اینها را اصلاح کنیم این فوریت‌ها را به دنبالش هستیم که مثلاً شخص رفته بیمه، رفته بانک می‌بیند آنجا صف است و پاسخگویی صحیح به مردم صورت نمی‌گیرد همان جا به ما زنگ بزند، زنگ یکی از راه‌ها است، راه‌های دیگر از طریق پلتفرم که دارد طراحی می‌شود و اپلیکیشن و وب سایتی که داریم از آنجا اعلام می‌کند و همان جا سیستم‌هایی که ما داریم بلافاصله به صورت آنی منتقل می‌کنیم به دستگاه و این مشکلات مردم می‌شود مبنای اصلاح نظام اداری ما، شاید شما بپرسید این هزینه آنچنانی دارد؟ خیر، ما در تمام دستگاه‌های اجرایی، دفتری تحت عنوان دفتر بازرسی عملکرد یا مدیریت عملکرد یا عناوین مشابه این ساختار وجود دارد افرادی در آنجا وجود دارند ما در سازمان این پتانسیل‌ها را داریم نیت ما این است که یک بار هم که شده بیاییم از نگاه مردم به سمت اصلاح نظام اداری برویم ببینیم که این فوریت‌های اداری به ما این هشدار را خواهد داد که ببینیم کدام یک از فرایند‌های ما الان دارد مردم را اذیت می‌کند، ما دنبال اصلاح آن فرایند برویم قبلاً ما گفتیم هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی علی الخصوص دستگاه‌هایی که خدمات رسان هستند مثل بانک‌ها و بیمه نباید کپی از مردم بگیرند ما همه دستگاه‌ها را بسیج کردیم الان هم شما بروید می‌بینید دارند کپی می‌گیرند در این سامانه ببینیم بلافاصله کدام دستگاه‌ها است که مردم را دارد اذیت می‌کند همان جا بگوییم بازرسی دستگاه ورود پیدا کند و بازخورد بدهد به آن فرد، مشابه خارجی اش در کشور‌های مختلف این سیستم وجود دارد و تا زمانی که مشکلش در آن سیستم حل نشده و به پاسخ نرسیده کار را دنبال کند، این یک طرف قضیه است، اما در بک آفیس این سیستم اطلاعات ذی قیمتی به ما می‌دهد این اطلاعات چه چیز‌هایی است؟ ما یک نقشه حرارتی داریم در کدام منطقه جغرافیایی، در کدام دستگاه اجرایی، کدام فرایند و کدام شخص که این خدمت را می‌دهد الان دارد مردم را اذیت می‌کند، یعنی در آن نقشه حرارتی قرمز به ما نشان می‌دهد ما بلافاصله می‌رویم به دنبال اصلاح موردی آن فرایند.
 
سوال: قرار است این چه زمانی اجرایی بشود؟
 رفیع‌زاده: ما نشست‌هایی با برخی از شرکت‌های مهم کشور داشتیم و همچنان داریم، این طرحی بوده که از چند سال گذشته روی کاغذ روی این کار می‌کردیم ولی الان داریم به عمل نزدیکش می‌کنیم احتمالاً در هفته‌های آینده این را به صورت پایلوت در برخی از دستگاه‌ها شروع خواهیم کرد. شاید یکی از موضوعاتی که می‌تواند واقعاً انقلاب اداری ایجاد کند همین طرح خواهد بود، ما انرژی خواهیم گذاشت برایش تمام دستگاه‌های اجرایی در این بسیج خواهند شد و چارچوب کار آماده شده از نظر فنی و زیرساختی هم داریم زمینه را فراهم می‌کنیم، تجارب برخی از کشور‌های موفق در این حوزه را گرفتیم با آنها نشست‌هایی برگزار کردیم، از دستیار هوش مصنوعی در این حوزه استفاده خواهیم کرد و به نظر من یکی از نقاط عطف برنامه‌های اصلاح نظام اداری انشاالله این فوریت‌های اداری خواهد بود. همین سیستم می‌تواند مبنای این باشد که ما چه آموزش‌هایی به کارمندهایمان بدهیم، مبنایی باشد که چه پاداش‌هایی به کارمندان بدهیم، چه تنبیهی باید اعمال شود کدام فرایند اصلاح شود؟
 
سوال: اینجا همین بحث بهره‌وری نیروی انسانی همین جا می‌تواند خودش را نشان بدهد.
 رفیع‌زاده: آقای دکتر پزشکیان ۳ ماموریت اصلی از من خواسته است یکی که برنامه ویژه‌ای برای آن داریم که برمی‌گردد اتفاقاً از خروجی عملکرد، این موضوع مدیریت عملکرد و پرداخت مبتنی بر عملکرد است یکی از بحث‌هایی که وصل کنیم دقیقاً به عملکردی که یک کارمند دولت دارد همین جا خودش را نشان خواهد داد البته مدل مدیریت عملکرد و پرداخت مبتنی بر عملکرد را جداگانه طراحی کردیم، وصل خواهیم کرد به این سیستم البته این را هم عرض کنم که ما حقوق فعلی کارمندان را نیتمان نیست وصل کنیم حکمی که دارد می‌گیرد، بگوییم اگر این کار را انجام دادی نه، بحثمان پاداش‌ها و پرداختی‌های جانبی که قرار است پرداخت بشود این را خواهیم داشت، پس مدیریت عملکرد یا پرداخت مبتنی بر عملکرد یکی از کلان برنامه‌هایی است که آقای رئیس جمهور از ما خواسته و تلاش می‌کنیم این را آماده کنیم.
 
سوال: و یکی از بخش‌های تاثیرگذار در افزایش بهره‌وری هم خواهد بود.
رفیع‌زاده: بله بهره‌وری را در نظام اداری چگونه تعریف می‌کنیم؟ من یادم نمی‌رود الان دوستان مالیاتی می‌شنوند، در جلسه شورای عالی اداری مطرح شد مردم که می‌روند برای نقل و انتقال املاکشان، اینها برای اینکه یک مفاصا حساب بگیرند از مالیاتی، بیاید ملکش را به نام بزند، می‌رفت یک هفته ۱۰ روز در مالیاتی گیر می‌کرد آنجا ممکن بود فساد یا نارضایتی اتفاق بیفتد. ما آمدیم گفتیم چرا این کار را نمی‌کنیم، دریافت مالیات چارچوبی دارد اینکه این ملک چند متر است، کدام منطقه است، چند سال است مالیات نداده، گفتیم سیستمی طراحی کنیم که این را بگذاریم در اختیار دفاتر اسناد رسمی، من که می‌خواهم ملکی را بفروشم یا ملکی را خریداری کنم همان جا سیستم محاسبه کند سردفتر به ما بگوید که مالیات شما این قدر است، همان جا سیستم پوز بگذارد و مالیات را پرداخت کند. شما همین را تصور کنید چه تعداد افراد دیگر به آن شعبه مالیاتی مراجعه نمی‌کنند که موجب نارضایتی بشود، کسی در صف بانک نمی‌ایستد که پول واریز کند و این یعنی حذف ادارات، استفاده بهینه از کارمندان، چون آنجا تعطیل شود کارمند می‌تواند برود جای دیگر کمک کند، تردد شهری کاهش پیدا می‌کند این یعنی بهره‌وری، یعنی بهره‌وری در حوزه‌های عمومی و نظام اداری، این دومین بحثی است که آقای رئیس جمهور تاکید دارد آموزش‌های اثربخش، ما باید برویم به سمت آموزش‌های حرفه‌ای ما باید افراد حرفه‌ای تربیت کنیم تحصیلات دانشگاهی یک بحث است، ما غافل شدیم از دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و مهارت محور ما باید اینها را مبنا قرار بدهیم.
 
سوال: روی بحث عدالت استخدامی، بحث‌های مختلفی همواره راجع به آن انجام شده نگاه‌های ویژه، نگاه‌های سلیقه‌ای یک چیزی است که انتظار مردم است، مردم می‌خواهند طعم این را بچشند. اول بفرمایید روی عدالت استخدامی مهمترین راهبردتان چیست؟
 رفیع‌زاده: مهمترین راهبرد ما در عدالت استخدامی ایجاد رقابت و جذب از طریق آزمون‌های استخدامی است. دوم اینکه بخشنامه‌ای همکاران ما دادند، یکی از مسائل اساسی ما این است که ما داده و اطلاعات قابل اعتمادی در نظام اداری در خیلی از حوزه‌های دیگر ممکن است نداشته باشیم، سازمان بخشنامه‌ای داده از اول آذر ماه به هر دستگاهی مثلاً سه تا دستگاه را گفته، سه روز اول نوبت آنها است برای دستگاه‌ها یک جدول داده است هر نوع استخدامی، شرکتی، قراردادی با هر عنوانی که هست سایتی را آنجا معرفی کردیم اطلاعات را تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند وارد آن سامانه کنند از اول آذر یک ماه وقت دادیم منتها تقسیم کردیم بین دستگاه‌های اجرایی، هر دستگاهی زمان خاص خودش را دارد این می‌شود مبنای عدالت استخدامی اگر می‌خواهیم راجع به شرکتی‌ها تصمیم بگیریم باید اینجا لیستشان بیاید و مبنایی باشد که ما ببینیم الان با چه نوع استخدام‌هایی طرف حساب هستیم البته در دولت‌های دیگر هم تلاش شده بود.
 
سوال: الان بحث ساماندهی نیرو‌های شرکتی تحت همین طرح شما اجرا خواهد شد؟
رفیع‌زاده: یکی از ورودی‌های این الان راجع به نحوه ساماندهی شان هنوز تصمیم نگرفتیم ولی مبنای ما داشتن این بیس کارشناسی است.
 
سوال: آخرین تصمیمی که راجع به نیرو‌های شرکتی گرفته شده است چیست؟
رفیع‌زاده: کارگروهی ما و سازمان برنامه و بودجه و معاون حقوقی رئیس جمهور داشتیم آنجا تصمیماتی گرفتیم که اول اطلاعات مربوط به تمام کارمندان را در این سازمان بگیریم و با نگاه باز تصمیم بگیریم اگر بار مالی دارد ببینیم.
 
سوال: این اطلاعات تا پایان سال جمع آوری خواهد شد؟
 رفیع‌زاده: زودتر
سوال: یعنی ما می‌توانیم بگوییم که شما به عنوان رئیس سازمان اداری استخدامی در سال جدید تکلیف را روشن خواهید کرد؟
رفیع‌زاده: اگر عمری باقی بود و دستگاه‌های اجرایی به ما کمک کردند این سامانه را انشاالله تکمیل کنیم، این یکی از ورودی‌هایی است که می‌توانیم تصمیم بگیریم.
 سوال: می‌دانیم که شما تازه به این سمت منصوب شدید و قاعدتاً باید بررسی‌های خودتان را انجام بدهید و اطلاعات را بگیرید، وقتی اطلاعات را بگیرید، به نظرتان ساماندهی نیرو‌های شرکتی حداقل در اوایل سال تکلیفش روشن می‌شود؟
 رفیع‌زاده: در مجلس هم عرض کردم مبنای ما نگاه کارشناسی و عقلانیت است، اگر به آن برسیم قطعاً این کار را انجام خواهیم داد.
سوال: تا پایان سال که دیگر آزمون استخدامی نداریم؟
رفیع‌زاده: خیر نخواهیم داشت آزمون استخدامی ما بر اساس درخواست‌هایی که از سوی دستگاه‌های اجرایی می‌آید و سهمیه‌هایی که به آنها می‌دهیم اگر به حدی برسد معمولاً در اردیبهشت ماه، یکی هم در پاییز آبان و آذر داریم.
سوال: یعنی احتمال دارد اولین آزمون استخدامی ما اول اردیبهشت ماه باشد؟
رفیع‌زاده: قطعی نیست ولی احتمالاً اولین آزمون ما در اردیبهشت ماه باشد.
سوال: راجع به پاداش و هدیه پایان سال که هنوز تصمیمی گرفته نشده است؟
 رفیع‌زاده: نه فعلاً خیلی زود است که راجع به اینها صحبت کنیم.
 سوال: بحث سامانه رضایتمندی هم بود، شما این را ادامه می‌دهید؟
 رفیع‌زاده: این را هم وصل خواهیم کرد به همین سامانه فوریت‌های اداری، یک سری ایراد‌هایی که دارد ما باید رضایتمندی افراد را وصل کنیم به خدمتی که می‌گیرد که بتوانیم این را ردیابی کنیم که نارضایتی اتفاق نیفتد.
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.