عصر ایران؛ سروش بامداد- مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در دولت مرحوم سید ابراهیم رییسی در یادداشت امروز خود در روزنامۀ وطن امروز در دفاع از آنچه "رابطه با شرق" توصیف کرده سه پروژه مشترک با روسیه و چین و هند را به عنوان شاهد مثال آورده است.
او در حالی از آغاز عملیات اجرایی خط آهن رشت - آستارا به طول 162 کیلومتر با مشارکت روسیه بهمنظور تکمیل کریدور شمال - جنوب خبر داده که در افکار عمومی ایرانیان همواره این پرسش مطرح بوده که نزدیک شدن به روسیه آیا برای ما دستاورد اقتصادی هم داشته است یا نه.
نامزد احراز صلاحیت نشده انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ادامه دفاع از راهبرد «رویکرد به شرق» در دولت قبل از انجام مقدمات اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران - مشهد و آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی با مشارکت چین خبر داده و در باره هند هم این عنوان را آورده است: «انعقاد قرارداد توسعه بندر چابهار با هند و پی گیری اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور در راستای تکمیل شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب». در فقره اخیر (هند) البته از تعبیر «آغاز عملیات اجرایی» استفاده نکرده که می تواند به معنی آن باشد که هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.
وزیر راه وشهرسازی در دولت قبل البته دامنه شرق را به سه کشور شاخص روسیه و چین و هند محدود نکرده بلکه از آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق هم به عنوان دیگر کشورهای شرق یاد کرده و نوشته است: «طراحی و اجرای عملیات احداث کریدور ارس با کشور آذربایجان، احداث و بازسازی جاده کاجاران - سیسیان با ارمنستان، طرح ریلی مرند - چشمه ثریا با همکاری ترکیه و احداث راهآهن شلمچه - بصره با مشارکت عراق، از جمله پروژههای راهبردی پیشران با کشورهای شرق است.»
۴ کشور اخیر البته همسایه ما هستند و روابط با آنها در جایگاه همسایگی هم قابل توصیف است مضافا به این که میدانیم ترکیه و آذربایجان روابط نزدیکی با غرب دارند.
روشن است که پروژۀ بازسازی یک جاده با همکاری ارمنستان نمیتواند هم ردیف چند پروژۀ ذکر شده در همکاری با روسیه و چین باشد. عجالتا از آنچه آقای بذرپاش نوشته میتوان نتیجه گرفت چینیها در ایران در حال ساخت فاز دو فرودگاه امام و روسها هم دستدرکار احداث یک خط آهن ۱۶۲ کیلومتری از رشت به آستارا هستند.