مرتضی بهزادفر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه طی دیدار اخیر با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع راه آهن جوین به اسفراین مطرح شد، اظهار کرد: طی مذاکرات انجام شده قرار بر این شد تا اعتبار اختصاص یافته برای اجرای این پروژه مناسب باشد.
وی افزود: از سوی دیگر ردیف این پروژه برای سال آینده تقویت شود و همچنین برای تکمیل این پروژه از ظرفیت مشارکت و سرمایه گذاری معادن و کارخانجات شهرستان نیز استفاده شود چراکه فقط با استفاده از منابع بودجه عمومی نمی توان آن را تکمیل کرد.
به گفته بهزادفر هم اکنون این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمدرضا هنرور مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، بیان کرده بود: پروژه راهآهن جوین به اسفراین یکی از پروژههای عمرانی در خراسان شمالی است که ساخت آن مسکوت باقی مانده است.
وی اظهار کرد: مساحت این پروژه ۵۸ کیلومتر است که زیرسازی ۲۷ کیلومتر از این مسیر انجام شده و بخشهای روسازی، ساخت ایستگاه، ریلگذاری، خرید واگن و ... باقی مانده است.
هنرور با اشاره به اینکه ساخت مسیر ۵۸ کیلومتری به ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: برای ۲۷ کیلومتر آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر اختصاص یابد کار انجام میشود.
وی بیان کرد: قرار این است که تا در اوایل مرداد ماه، کمیسیون ماده ۴۸ برگزار شود و پیمانکار، پروژه را تحویل دهد که اگر این کار انجام شود، پروژه عملاً بیصاحب خواهد شد و تمام زیرسازیهایی که در این سالها انجام شده است، از بین میرود.
هنرور با بیان اینکه ساخت راهآهن جوین به اسفراین از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، افزود: کمبود اعتبار و اختصاص نیافتن اعتبار از سال ۱۴۰۰ سبب شده است تا اجرای این پروژه متوقف باقی بماند. این پروژه یکی از مصوبات مشروط سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی بود و قرار بود ایمیدرو برای ساخت این پروژه وارد کار شود و اعتبار بگذارد، اما همکاری لازم انجام نشده است.
انتهای پیام