به گزارش ایرنا، زهرا سعیدی گفت: در نشست اعضای کمیسیون با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بررسی افزایش قیمت خودرو، معاون ایدرو، مدیرانعامل خودروسازی سایپا و ایرانخودرو و نماینده دیوان محاسبات نیز حضور داشتند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: وزیر صمت توضیح داد این افزایش قیمت مصوبهای است که از دولت قبل به جا مانده و بیش از یک سال خودروهای داخلی مطابق مصوبه «شورای رقابت» افزایش قیمت نداشتهاند و طبق ضوابط این مصوبه به وزیر صمت ابلاغ و توسط خودروسازها اجرا میشود.
نماینده مردم مبارکه در مجلس تصریح کرد: خودروسازها به فروش خودروها به قیمت واقعی اصرار داشتند، اما نمایندگان تاکید کردند زمانی قیمت خودروها میتواند واقعی شود که حقوقها نیز واقعی باشد. اگر خودرو را به قیمت دلاری بفروشیم، مردم نیز باید به دلار حقوق و یارانه دریافت کنند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: به گفته مدیرعامل ایرانخودرو بیش از ۳۰۰ شرکت قطعهساز، طلبهای بالایی از این خودروسازی دارند، اما به دلیل بدهی که ایرانخودرو به آنها دارد، این شرکتها در حال نابودی هستند. البته نمایندگان تاکید کردند این مساله دلیلی بر خالی کردم جیب مردم نیست و بهیقین سوءمدیریت طی سالهای گذشته منجر به ایجاد این مشکل شده است.
وی همچنین ادامه داد: طبق توضیحات وزیر صمت، به دلیل افزایش پنجبرابری واردات خودرو، التهاب افزایش قیمت در خودروهای خارجی کم و میان خودروهای داخلی و خارجی رقابت ایجاد شده است.
سعیدی عنوان کرد: مقرر شد واردات خودروهای کارکرده در انحصار قرار نگیرد و افراد و شرکتهای بااصالت بیشتر، پای کار بیایند تا بتوان التهاب بازار خودرو را کاهش داد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن یادآور شد: طبق گفته وزیر صمت، افزایش قیمت اخیر خودروهای داخلی شامل افرادی که وجه خودروی ثبتنامی خود را کامل پرداخت کردهاند، نمیشود. همچنین از افرادی که بخشی از این هزینه را پرداخت کرده و از موعد تحویل خودروی آنها گذشته است نیز وجه اضافهای اخذ نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که ۵۰درصد هزینه خودروی ثبتنامیشان را واریز کرده و از موعد تحویل خودروی آنها نگذشته، به اندازه ۵۰درصد باقیمانده مشمول افزایش قیمت میشوند.