به گزارش تسنیم، مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد در سال آینده، گفت: هنوز جزئیات این تصمیم مجلس اعلام نشده و دقیقا مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود. وی افزود: واقعیت این است که هماکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی ۱۵درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی، بین ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰سیسی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سیسی و بالای ۲۵۰۰سیسی با هم متفاوت است.
ضیغمی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵درصد است که از ۶۰درصد مدنظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟ به گفته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم تعرفههای پنهانی هم ازجمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پرمصرف و… وجود دارد که مجموع تعرفههای واردات خودرو را به نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰درصد میرساند؛ به عبارتی تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵درصد است، اما با اضافه کردن این تعرفههای پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک ۹۰درصد میرسد.
ضیغمی تصریح کرد: بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیشبینی شده نرخ ورودی خودرو به جای ایتیاس ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، نرخ نیمای ۵۰هزار تومانی شود ضریب دوبرابری تعرفه خواهیم داشت. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اضافه کرد: در مجموع باید گفت هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود. البته نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها ۱۰درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود.
وی گفت: پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم خودروی اقتصادی عرضه کنیم باید تعرفه خودروهای هیبرید را پایین نگه داریم و از آن طرف تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی را کاهش داد.