به گزارش خبرنگار اجتماعی مهر، طبق تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان، اعزام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان جهت آموزش میدانی به مدارس آغاز شده است.
فاطمه ممیزی، سرپرست پردیس نسیبه شهر تهران ضمن اعلام این خبر، در خصوص طرح اعزام دانشجو معلمان به مدارس شهر تهران به مهر گفت: توجه به این موضوع پر اهمیت بسیار ضروری است. مطابق اسناد بالادستی آموزش و پرورش و سند تحول، قسمت عمدهای از نیازهای معلمین کشور باید از مجرای دانشگاه فرهنگیان عبور کند.
ممیزی بیان داشت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در طول دوره ۴ ساله تحصیلی خود در این دانشگاه، موظف هستند چهار دوره کارورزی را به عنوان مهارتهای تجربی در کلاس درس و در مدارس بگذرانند.
وی ادامه داد: آموختههای دانشجویان در مدت این ۴ سال دانشگاه، عمدتاً به صورت تئوری است. البته که کلاسهای متعدد دروس عملی و کارگاهی هم در واحدهای آموزشی دانشجو معلمان گنجانده شده، لیکن از ابتدای ورود به دانشگاه تلاش بر آن است که دورههای کارورزی به صورت مستمر، هدفمند، قابل پیگیری و با امکان سطح بندی در آموزش عملکردی دانشجویان قرار بگیرد.
ممیزی افزود: ما اعتقاد داریم که کارورزی بخش مهم و اساسی در شکلگیری و پیاده سازی آموختههای دانشجو معلمان در محیط مدارس خواهد بود.
سرپرست پردیس نسیبه شهر تهران ادامه داد: مطالعات تطبیقی نشان میدهد در بسیاری از نظامهای آموزشی در سطح دنیا، مبحث کارورزی در تربیت معلمهای آن کشور، بسیار مهم و حساس است. باید تاکید کرد آموزش حرفهای پیش از خدمت، که در واقع دانشجو معلم را آماده آغاز کار میکند، فرصت یک سفر یادگیری را به شکل عملی و با همراهیهای استاد راهنما و معلم راهنما برای دانشجو ایجاد خواهد کرد.
وی ادامه داد: از اهداف عملیاتی سند تحول، کسب شایستگیهای حرفهای معلمان در سطح ملی و جهانی است. به طور کلی ما برای دانشجو معلمان ۵۱۲ ساعت زمان آموزشی که مربوط به کارورزی در دوره کارشناسی قرار دادهایم. که ۱۴۴ ساعت از دروس دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به عنوان دروس پیش نیاز کارورزی محسوب میشود.اگر دانشجویان این دورهها را نگذرانده باشند مسلماً نمیتوانند فارغالتحصیل شوند. ما در دانشگاه فرهنگیان تاکید داریم حتماً این تجربه اندوزی و بهکارگیری دانش موضوعی را باید داشته باشند و کسب کنند و آموزش ببینند و بعد به امید خدا از دانشگاه فارغالتحصیل بشوند.
ممیزی در خصوص تعداد و عنوان کارورزیها ادامه داد: دانشجو معلمان موظف به گذراندن ۴ دوره کارورزی هستند. در کارورزی ۱، که کارورزی اولیه دانشجویان است. هدف یادگیری مشاهده تعاملی میباشد. در این مرحله دانشجو موظف است. فقط موقعیتیابی و موقعیت شناسی کنند و میتوانند در مباحث مختلف خود مدارس دقت نظر داشته باشند. هدف اصلی این مرحله ورود به مدارس و همچنین آموزش نحوه گفتگو و نحوه مدیریت در محیط آموزش و شناخت نظام فیزیکی و موقعیت استراتژیکی مدارس میباشد. و سپس دانشجو باید یک گزارش پژوهش روایی از این فعالیتها در پایان کارورزی ۱ ارائه دهد.
وی بیان داشت: در کارورزی ۲ دانشجو مهارتیابی میکند، شناسایی میکند، و برای مسائل خاصی که در مدرسه پیش میآید راه حل ارائه میکند. از آنجا که دانشجو در موقعیت قرار دارد میتواند در خصوص مشکل پژوهش کند و یادگیری اتفاق خواهد افتاد. همین طور دانشجو معلم با تاکید بر برخوردهای فعالیتهای یادگیری یعنی خورده فعالیتهای یادگیری که یاد گرفته است و تاکید بر آنها میتواند یک پروژه باز پایان ارائه کند. البته خروجی این دوره از کارورزی هم به صورت یک گزارش پژوهش روایی خواهد بود.
ممیزی گفت: کارورزی ۳ مهارتیابی در ارائه تدریس هدف مورد نظر ما است. دانشجویان در این مرحله تدریسی ارائه خواهند داشت که مبتنی بر ساخت گرایی یعنی کنش پژوه. است یعنی طراحی و اجرا و ارزشیابی با دانشجو معلم است. در واقع ما تا کارورزی ۳ هیچ تدریسی نداریم. متأسفانه مشاهده میشود گاهی از دانشجو معلمهای ما به دلایل مختلف و گاهی هم به علت کمبود معلم در کلاسهای درس تقاضای تدریس مستقل میکنند و این کاملاً خلاف قانون است. زیرا دانشجو هنوز آماده نیست. اما از کارورزی ۳ به بعد با تکیه بر دانش و تجربههای زیسته، دانشجو میتواند از طریق مشاهده تعاملی و روایت کردن موقعیتها و غیره یک یا چند تدریس به صورت آزمایشی در کنار معلم راهنما داشته باشد. در اینجا باز معلم راهنما هدایتگر است و در کلاس کنار دانشجو قرار دارد. این کارورزی هم نیازمند یک گزارش پژوهی مفصل و دقیق میباشد.
وی افزود: اما در کارورزی ۴ که آخرین کارورزی در دوران کارشناسی دانشجو معلمان است، مهارتیابی در طراحی واحد یادگیری و تدریس مشارکتی بیان میشود که در آن کنش پژوهی و درس پژوهی مد نظر قرار دارد. اینجا دانشجو معلم با معلم راهنما طراحی تدریس مشارکتی دارد و حتی اجرای مستقل تدریس هم میتواند داشته باشد. در این مرحله از کارورزی دانشجو میتواند کاملاً تدریس مستقل داشته باشد و میتواند کلاس را تقریباً ۴۵ دقیقه تا ۹۰ دقیقه به صورت مستقل مدیریت و ارزیابی کند و مشارکت داشته باشد. البته این مرحله هم نیازمند همراهی معلم راهنما است.. در این مرحله با تاکید بر اخلاق حرفهای تدریس، دانشجو میتواند به صورت گروهی طرح درس اجرا کند و مورد نقد، تحلیل و بررسی قرار بگیرد.
ممیزی در خصوص زمان اعزام دانشجو معلمان به مدارس اظهار داشت: اعزام دانشجو معلمها از اواخر مهرماه آغاز میشود و این کار با هماهنگی با مناطق آموزش و پرورش و مدیران مدارس صورت میگیرد.
وی ادامه داد: ما در پردیس نسیبه تقریباً نزدیک به ۳۰۰۰ دانشجو داریم که باید مرحله به مرحله در مدارس مناطق مختلف ساماندهی شوند. طبیعتاً فرستادن تعداد زیادی دانشجو معلم در یک مدرسه ممکن است معضلآفرین باشد. و حتی ممکن است ما به تحلیلها و کارهایی که جز اهداف این طرح میباشد دستیابی پیدا نکنیم. از همین رو تعدادی مدارس وابسته از سوی آموزش و پرورش معرفی شدهاند که ما سعی میکنیم در مناطق مختلف که هم جوار هستند و تردد برای دانشجویان راحت تر است بالاخص برای دانشجویان شهرستانی و خوابگاهی، دانشجو معلمان را ساماندهی کنیم.
وی ضمن قدردانی از مدیران مدارس گفت: در راستای اجرای این طرح ما زحمات مضاعفی را برای مدیران مدارس داشتهایم. بر خود واجب میدانم ضمن تقدیر از همکاران بزرگوارم، از همراهیهای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و همین طور مدیران حوزههای مختلف تشکر ویژه داشته باشم.