عصر ایران - امو زیل شرکت خودروسازی روس است، که در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا سال 2021 که آخرین اخبار در رابطه با فعالیت های آن موجود است، چندین بار اعلام ورشکستگی کرد.
در سال 2004، کارخانه زیل تصمیم به مدرنسازی مدل زیل-41047 ساخت سال 1986 گرفت. این پروژه که "مونولیت" نام داشت، شامل افزایش فاصله بین دو محور خودرو به اندازه 200 میلیمتر (به 4080 میلیمتر) و کاهش طول قسمتهای بیرون زده خودرو میشد. در نتیجه، زیل تنها پنج سانتیمتر طولانیتر شد، اما فضای داخلی آن بسیار جادارتر شد.
جالب اینجاست که به جای درب های عقب معمول، در هر طرف دو درب کامپوزیتی وجود دارد. طراحی داخلی خودرو به شرکت معروف بلژیکی کارات دوشاتلت سپرده شده بود، اما آنها نتوانستند پروژه را به پایان برسانند (برخی منابع میگویند که بلژیکیها مشغول آمادهسازی خودرویی برای رئیسجمهور روسیه بودند)، بنابراین این کار به شرکت بوهم-اتو سپرده شد که در زمینه بازسازی خودروها و قایقهای تفریحی تخصص دارد.
از نظر فنی، شاسی و سیستم تعلیق بدون تغییر باقی ماندند. با این حال، بازطراحی ماشین کار زیادی میطلبید. در مدل 41047، بخش قابل توجهی از صندوق عقب توسط لاستیک یدکی و سیستم تهویه مطبوع (که در پشت صندلیها نصب شده بود) اشغال شده بود. در نتیجه، لاستیک یدکی زیر کف صندوق عقب قرار گرفت، عناصر کنترل تهویه مطبوع در امتداد طرفین توزیع شدند و مخزن گاز از بیرون به پشت صندلیها منتقل شد.
موتور V شکل 7.7 لیتری به جای سیستم تامین انرژی کاربراتوری، از سیستم تزریق سوخت استفاده کرد که به طور قابلتوجهی کارایی و قدرت را بهبود بخشید - توان خروجی موتور به 340 اسب بخار در مقابل 315 اسب بخار قبلی افزایش یافت. علاوه بر این، خودرو گیربکس اتوماتیک 5 سرعته آلیسون و سیستم خنککننده بازطراحی شدهای با رادیاتور بزرگتر و دو فن برقی به جای یک فن “کمربندی” دریافت کرد.
مبلغ قابل توجهی در این پروژه سرمایهگذاری شد. طبق گزارش Autoreview، این مبلغ 5 میلیون یورو و طبق گزارشی دیگر 3 میلیون یورو بود. اگر محصول جدید وضعیت لیموزین ریاست جمهوری را دریافت میکرد، این پول بازگردانده میشد. اما سازندگان زیل-4112R "مونولیت"، به دلایلی نامعلوم، یک نکته مهم را کاملاً فراموش کردند: "خودروی شماره 1" باید زرهپوش باشد... البته این پروژه توسط تشکیلات ریاست جمهوری روسیه لغو شد.