«جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا، عقیده دارد که هوش مصنوعی در حال حاضر بهترین پاسخها را ارائه نمیکند و ما اساساً چندین سال با عرضه یک هوش مصنوعی که بتوانیم به پاسخهای آن اطمینان کنیم فاصله داریم.
به گزارش بیزینس اینسایدر، مدیرعامل انویدیا که در دانشگاه علوم و فناوری هنگکنگ حضور یافته بود، دراینباره گفت پاسخهایی که ما هماکنون از هوش مصنوعی در اختیار داریم، بهترین پاسخها نیستند. به گفته این مدیر فناوری، مردم نباید مجبور باشند که در پاسخهای دریافت شده از هوش مصنوعی تردید کنند و حدس بزنند که آیا پاسخ دریافت شده منطبق بر واقعیت است یا خیر.
جنسن هوانگ در ادامه گفت:
«ما باید به نقطهای برسیم که شما به پاسخی که میگیرید تا حد زیادی اطمینان داشته باشید؛ بنابراین فکر میکنم که ما چندین سال با توانایی انجام آن فاصله داریم و درعینحال ما باید بهصورت مداوم محاسبات خود را افزایش دهیم.»
علیرغم پیشرفتهای صورتگرفته در زمینه هوش مصنوعی و توسعه خیرهکننده مدلهای زبانی بزرگ (LLM)، هنوز نمیتوان بهصورت ۱۰۰ درصدی به پاسخهای دریافتشده از هوش مصنوعی اطمینان کرد. یکی از بزرگترین مشکلات این فناوری، امکان تولید پاسخ براساس هذیان یا توهم است. این مشکل حتی در هوش مصنوعی ویسپر OpenAI که برای رونویسی استفاده میشود نیز مشاهده شده است.
شرکتهای سازنده هوش مصنوعی حتی ممکن است برای هذیانگویی چتباتهای خود با شکایتهای حقوقی نیز مواجه شوند. برای مثال، سال گذشته یک مجری رادیویی به دلیل ساخت نقلقولهای جعلی از طرف او توسط چتبات ChatGPT از OpenAI شکایت کرد.
مدیرعامل انویدیا عقیده دارد که پیشآموزش یا آموزش مدل بر روی یک مجموعه داده بزرگ و متنوع قبل از توسعه آن برای انجام یک کار خاص کافی نیست. توسعهدهندگان هوش مصنوعی هنوز نتوانستهاند راهحلی برای مشکل هذیانگویی مدلهای خود بیابند. البته جنسن هوانگ دید کاملاً مثبتی نسبت به توسعه هوش مصنوعی دارد. او پیشازاین گفته بود که هوش مصنوعی میتواند برخی کارها را تا ۱۰۰۰ برابر بهتر از انسانها انجام دهد، اما نمیتواند بهصورت کامل جایگزین نیروی کار انسانی شود.