چهار نکته طلایی از آیین‌نامه جدید واردات خودرو

فرارو دوشنبه 05 آذر 1403 - 23:12

فرارو- آیین‌نامه واردات خودرو درحالی آپدیت شد که می‌توانیم افزایش سقف ارزش مدل‌های وارداتی را مهمترین تغییر بدانیم.

به گزارش فرارو؛ سقف ارزش خودرو‌های وارداتی نو با افزایش دو برابری به ۴۰ هزار یورو می‌رسد و برای خودرو‌های کارکرده سقف ۲۰ هزار یورویی تعیین شده است. واردات خودرو آمریکایی به ایران کماکان ممنوع است و باز هم مدل‌هایی از اروپا، کره‌جنوبی و ژاپن اجازه اضافه شدن به بازار را دارند. مطابق روندی که تا الان شاهد بودیم شرکت‌های واردکننده مهمترین گروه وارد‌کننده خودرو خارجی به کشور معرفی شده‌اند، اما با لحاظ شرایط و ضوابط خاصی اجازه واردات خودرو به اشخاص حقیقی داده می‌شود. 

افزایش سقف ارزش خودرو وارداتی

واردات خودرو تا الان اجازه اضافه شدن مدل‌های زیر ۲۰ هزار یورو به کشور را می‌داد، اما با ابلاغ آیین‌نامه جدید شاهد افزایش سقف ارزش خودرو وارداتی هستیم

آیین‌نامه جدید واردات خودرو در ماده ۱۱ به سقف ارزش مدل‌های وارداتی اشاره دارد. طبق این ماده حداکثر ارزش خودرو‌های نو ۴۰ هزار یورو است و برای واردات خودرو کارکرده سقف ۲۰ هزار یورویی تعیین شده است. سقف ۲۰ هزار یورویی واردات خودرو در ماه‌های گذشته به‌شکلی بود که اغلب شرکت‌های وارد کننده به‌ناچار روی لوآپشن‌ترین مدل‌های موردنظر دست می‌گذاشتند. 

هوندا سیتی یکی از مدل‌های وارداتی در ماه‌های گذشته است که درچارچوب سقف ۲۰ هزار یورویی پا به کشور گذاشته، اما دو برابر شدن سقف ارزش خودرو‌های وارداتی امکان اضافه شدن محصولی مثل هوندا آکورد به کشور وجود دارد. 

چهار نکته طلایی از آیین‌نامه جدید واردات خودروواردات خودرو آمریکایی به کشور کماکان ممنوع است

افزایش سقف ارزش خودرو‌های وارداتی حالا اجازه می‌دهد نسخه‌های جدید مدل‌هایی مثل هیوندای سانتافه، تویوتا کمری و ... در کشور آفتابی شوند.

واردات خودرو برای چه کسانی امکان‌پذیر است؟

واردات خودرو در وهله اول برای شرکت‌های واردکننده مجاز است. دور جدید واردات خودرو اواخر سال ۱۴۰۱ با همین دست‌فرمان استارت خورد و علاوه بر شرکت‌های گمنام، اسم ایران‌خودرو، سایپا و برخی از مونتاژکاران در صف شرکت‌های واردکننده به‌چشم می‌خورد. 

واردات خودرو طبق آیین‌نامه جدید برای اشخاص حقیقی نیز امکان‌پذیر است، اما فقط اجازه استفاده شخصی وجود دارد و تا پنج سال بعد واردات خودرو، اجازه فروش داده نمی‌شود. این وسط شرکت‌های حمل و نقلی که مورد تایید وزارت راه و شهرسازی هستند، سومین دسته مجاز برای واردات معرفی شده‌اند که صرفا بابت تامین خودرو‌های موردنیاز در شبکه حمل و نقل عمومی امکان واردات دارند.

ممنوعیت واردات خودرو آمریکایی تایید شد

آیین‌نامه جدید واردات خودرو که به امضا محمدرضا عارف معاون اول ریاست‌جمهوری رسیده، نشان می‌دهد نباید چشم‌انتظار مدل‌های آمریکایی باشیم. 

واردات خودرو نو و کارکرده مختص مدل‌های تولیدشده در اروپاست و این وسط مدل‌های ساخته شده در ژاپن و کره‌جنوبی هم می‌توانند به بازار کشور اضافه شوند. خودرو‌های آمریکایی به‌این ترتیب کماکان پشت سد واردات قرار می‌گیرند و باز هم خبری از خودرو‌هایی مثل فورد و شورولت و کادیلاک نخواهد بود. 

شرایط خودرو وارداتی کارکرده به ایران

آیین‌نامه واردات خودرو به‌شکل جداگانه شرایط اضافه‌شدن مدل‌های کارکرده به کشور را تشریح می‌کند. طبق آیین‌نامه جدید واردات خودرو، سن مدل‌های کارکرده باید کمتر از پنج سال باشد. 

از طرفی حداکثر کارکرد خودرو‌های دست‌دومی وارداتی نباید از ۸۰ هزار کیلومتر فراتر رفته باشد. ممنوعیت خودرو‌های فرمان راست کماکان پابرجاست و در آیین‌نامه چیزی تحت‌عنوان ضوابط فنی واردات خودرو گنجانده شده است. 

واردات خودرو به کشور باید به شکلی باشد که مدل وارداتی قابلیت پاس کردن استاندارد‌های سازمان استاندار ایران را داشته باشد.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.