منیفولد اگزوز بخشی حیاتی از سیستم خروجی موتور است که گازهای خروجی را به اگزوز هدایت می کند و با توجه به دمای بالایی که تحمل می کند، مستعد مشکلاتی همچون نشتی و ترک است. تشخیص و رفع به موقع نشتی های منیفولد اگزوز، علاوه بر افزایش کارایی موتور و کاهش صدای اضافی، از آسیب های جدی تر و هزینه های تعمیراتی سنگین جلوگیری می کند. در این مقاله به بررسی نکات کلیدی و مراحل عیب یابی و رفع نشتی منیفولد اگزوز می پردازیم.
یک موتور احتراق داخلی ممکن است از مشکلی مانند نشت منیفولد اگزوز رنج ببرد. دود سمی تولید شده توسط موتور را تصور کنید که به داخل خودرو برمی گردد. کشنده است، درست است؟
منیفولد اگزوز از نشت آن گازها به داخل خودرو جلوگیری می کند. بنابراین، زمانی که منیفولد اگزوز دچار نشتی می شود، نه تنها برای موتور بلکه برای افراد داخل خودرو نیز خطرناک است.
اگر مشکوک به نشتی در منیفولد اگزوز هستید، باید فوراً اقدام به تعمیر کنید. تأخیر تنها منجر به آسیب های بزرگ تر مانند مبدل کاتالیزوری می شود که به معنای گران تر شدن کار تعمیر است.
بنابراین، چگونه می دانید که مشکلی در این مؤلفه وجود دارد؟ علائم هشدار دهنده در واقع بسیار آسان است - صدای تیک تیک را می شنوید یا بوی گازهای خروجی از محفظه موتور را می شنوید.
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، یک بازرسی بصری انجام دهید. دوده سیاه در اطراف اتصال لوله پایین و منیفولد تقریباً یک راه مطمئن برای تشخیص نشتی است. برخی علائم دیگر عبارتند از:
• بوی سوختگی در محفظه موتور
• موتور صدای بیش از حد تولید می کند
• کاهش قدرت شتاب
• راندمان سوخت ضعیف
• دلایل نشت منیفولد اگزوز
گازهای منیفولد نشت شده در طول زمان به اجزای اطراف آسیب می رسانند. لیستی از خرابی هایی که ایجاد می کند عبارتند از:
• کاهش سرعت گرم کردن (که مستقیماً بر میزان مصرف سوخت تأثیر می گذارد)
• تأثیر بر عملکرد سنسورهای اکسیژن
• باعث اصلاح نامناسب سوخت می شود
• اختلال در عملکرد دریچه EGR
• سوزاندن سوپاپ های اگزوز
• خرابی نا به هنگام مبدل کاتالیزوری
بروز این مشکلات بستگی به محل نشتی دارد. زمانی که نشتی از مبدل کاتالیزوری و موتور دور باشد، احتمال آسیب کمتری وجود دارد.
به دلیل گرمای شدید، فلز در واشر به طور مداوم منبسط و منقبض می شود. این مسئله می تواند باعث ایجاد نشتی در واشر شود که در طول زمان به مشکلات بزرگتری منجر می گردد.
واشر منیفولد وظیفه آب بندی کل سیستم اگزوز را بر عهده دارد. نشتی در این واشر به معنای نقص در آب بندی سیستم است که می تواند قابلیت رانندگی و عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.
وقتی که واشر نمی تواند به درستی عمل کند، هنگام روشن کردن خودرو صدای بلندی از اگزوز خواهید شنید، اما این صدا پس از مدتی محو می شود
دلیل ایجاد ترک های منیفولد شبیه نشتی است که در واشر رخ می دهد. این مشکل ابتدا به صورت یک ترک مویی شروع می شود و هنگام روشن کردن خودرو ایجاد صدا می کند.
اما پس از چند دقیقه و با گرم شدن فلز منیفولد و انبساط آن، ترک به صورت خودکار بسته شده و صدا از بین می رود.
با این حال، این ترک به مرور زمان گسترش می یابد و صدای اگزوز به طور مداوم باقی می ماند. بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله، آن را تعمیر کنید.
یک مهره یا پیچ نصب شده شل یا شکسته می تواند دلیل نشتی در منیفولد باشد. این پیچ ها و مهره ها به دلیل چرخه های مداوم گرم و سرد شدن، دچار فرسودگی می شوند و ممکن است در منیفولد ترک یا سوراخ ایجاد کنند.
همان طور که پیش تر یاد گرفتیم، منیفولد اگزوز باید حرارت شدید را تحمل کند و دائماً در معرض چرخه های گرم و سرد شدن قرار دارد. به همین دلیل است که با مشکلاتی مانند نشتی، ترک و سایر مسائل روبه رو می شود.
چگونه می توانید این مشکل را برطرف کنید؟ باید آن را با یک منیفولد جدید جایگزین کنید. این راهنما امن ترین روش انجام این کار را به شما نشان می دهد.
– واشر جدید برای منیفولد اگزوز
– آچار بکس، انواع آچارها و مجموعه سوکت
– آچار ترک سنج
– جک و پایه های جک
– چربی زدا و روغن نفوذی
– دستمال کارگاهی و دستکش
– کتابچه راهنمای تعمیر
قبل از شروع تعمیر یا تعویض، باید خودرو را آماده کنید. این کار شامل دادن زمان کافی برای سرد شدن موتور و جدا کردن کابل منفی باتری می شود.
خودرو باید روی سطح صاف پارک شود (گاراژ مکانی ایده آل خواهد بود) و سپس ترمز دستی خودرو را بکشید. با استفاده از جک، خودرو را از زمین بلند کنید و آن را روی پایه های جک قرار دهید.
همه چیز آماده است. حالا به کار تعمیر بپردازید:
این مرحله مهم است، زیرا نمی خواهید بلافاصله پس از اتمام تعمیر، با نشتی دیگری روبه رو شوید.
بنابراین، موتور و منیفولد اگزوز را بررسی کنید تا ببینید چند نشتی وجود دارد. زیر کاپوت را نگاه کنید تا مطمئن شوید که آیا روغنی به داخل منیفولد نشت کرده است یا نه.
هشدار
باید هنگام انجام بررسی موتور کاملاً سرد باشد، زیرا منیفولد و سایر اجزا ممکن است بسیار داغ باشند. اگر زمان کافی برای خنک شدن موتور نداشتید، حداقل یک جفت دستکش ایمنی بپوشید.
پس از یافتن نشتی (یا نشتی ها)، می توانید کار تعمیر را شروع کنید. در این مرحله، باید پیچ هایی که منیفولد را در جای خود نگه می دارند، باز کنید.
با استفاده از آچار بکس و سوکت، پوشش موتور یا محافظ های حرارتی را بردارید تا به پیچ ها دسترسی داشته باشید. ممکن است نیاز باشد که لوله گیج روغن یا لوله ورودی شیر EGR را جدا کنید تا به منیفولد دسترسی کامل داشته باشید.
منیفولد با دو پیچ بزرگ به سر سیلندر موتور متصل است. ممکن است برای باز کردن آن ها به آچار نیاز داشته باشید، زیرا این پیچ ها باید محکم باشند. برای آسان تر کردن کار، روی پیچ ها روغن نفوذی بزنید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه خیس بخورند.
هنگام باز کردن پیچ ها فشار ملایمی اعمال کنید، زیرا فشار بیش از حد ممکن است به آن ها آسیب برساند یا حتی سر پیچ را بشکند. اگر پیچ ها هنوز محکم هستند، دوباره روغن بزنید و چند دقیقه بعد تلاش کنید.
منیفولد را از جایگاهش جدا کنید، اما اگر فقط نیاز به تعویض واشر دارید، آن را به طور کامل از موتور جدا نکنید. واشر را بیرون بکشید و واشر جدید را در محل مربوطه در سر سیلندر قرار دهید.
تعویض منیفولد کاری زمان بر و حساس است، زیرا باید آن را کاملاً از موتور جدا کنید. در این صورت، بردن خودرو به تعمیرگاه بهترین گزینه خواهد بود.
برای آشنایی بیشتر با پیچیده ترین و پنهان ترین نشتی اگزوز، یعنی نشتی منیفولد، این ویدئو از 1A Auto را مشاهده کنید!
عیب یابی و رفع نشتی منیفولد اگزوز نیازمند دقت و آگاهی از اجزای موتور و نحوه عملکرد آن ها است. با انجام دقیق مراحل تشخیص و تعمیر، می توانید عمر مفید منیفولد و کارایی خودرو را افزایش داده و از مشکلات جدی تر پیشگیری کنید. اگر در فرآیند عیب یابی یا تعمیر به مشکلی برخورد کردید، بهتر است از یک مکانیک حرفه ای کمک بگیرید تا از ایجاد آسیب های احتمالی به موتور جلوگیری شود.
منبع : بخش خودرو بیتوته