سرویس فرهنگ و هنر مشرق - چندروز قبل «رسول جلیلی» در برنامه «به اضافه یک» با موضوع فیلترینگ گفت: هفتاد درصد از هزینه فیلترشکنها توسط دشمنان ما پرداخت می شود و توسعه دهندگان فیلتر شکن خارج از کشور هستند و پولشان را از سیستم های اطلاعاتی می گیرند. اصلا مانع شدنی وجود ندارد، دلیلش این است که موتورهای جستجو را نمیتوان از مردم گرفت. ما نمیتوانیم موتور جستجوی گوگل بسازیم، ولی به جای «ویز»، «نشان»، به جای «آمازون» برخی سرویس های داخلی، به جای یوتیوب، آپارات را داریم و مردم هم راضی هستند.
در واکنش به این اظهارات، محمدجواد شکوریمقدم مدیر عامل کمپانی صباایده (فیلیمو، آپارات و ...) در حساب شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: عضو شورایعالی فضای مجازی که دیروز، آپارات رو دلیلی برای رضایت مردم از فیلتر #یوتیوب عنوان کرد، میدونه که همین الان ما درگیر ۵ پرونده شکایت صداوسیما از آپارات هستیم؟ پس روغن ریخته رو نذر امامزاده نکنید؛ نظر ما همینی است که بارها و بارها گفتیم و اعلام رسمی کردیم: فیلترینگ یوتیوب رو بردارین و آپارات رو بهانه فیلتر و چماق تصمیمات غلط قبلی نکنید...
مجموعه ما خیلی سال پیش از این، پیشبینی این شرایط رو داشته و در حوزههای مختلف دیگری مانند آموزش مبتنی بر تکنولوژی، سینمای خانگی و ... فعالیت خودش رو گسترش داده و از آپارات هم چند پروژه موثر و قابل رقابت مثل آپارات_اسپورت و آپارات_موزیک و... بیرون کشیده.
امروز دیگه مردم خودشون انتخاب میکنن از چه سرویس و درگاهی استفاده کنن؛ البته اگه دسترسی و رقابت آزاد و عادلانه باشه.
تقاص دردسرها و پروندههای باز ما رو هم یوتیوب از ساترا و صداوسیما میگیره ایشالا!
مشرق در بررسی فعالیتهای صباایده(آپاراتف فیلیمو و ...) گزارشهای تفصیلی متعددی طی دو سال اخیر منتشر کرده است، این سلسله گزارشها از زمانی آغاز شد که هولدینگ صباایده در تمامی صفحات اجتماعیاش اقدام به هشتگسازی از اسم رمز شورشهای ۱۴۰۱ کرد.
در نخستین گزارش درباره صبا ایده(اینجا) برای نخستین بار اسنادی منتشر شد که نشان میدهد محمد جواد شکوری مقدم با رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در شرکت امن افزار گستر شریف با یکدیگر همکاری دارند و به نوعی با یکدیگر شریک هستند.
با توجه به اینکه این سند متعلق به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری است و شکوری مقدم و جلیلی از چهاردهم آبان ۱۴۰۱ تاکنون هیچکدام تکذبیهای را برای مشرق ارسال نکردهاند، لذار در فرآیند عدم تکذیب هر دو نفر میتوان به تصویر بالا استناد کرد.
با استناد به مستند ثبت شده در گزارش مذکور، حالا میتوان یک سوال را مطرح کرد که جلیلی تعمدا این اظهارات را بر زبان آورده تا برای شکوری مقدم و سایر استارتآپها فرصت طرح شعار «ما مستقل» هستیم را فراهم کند.
حتی با این استدلال میتوان اذعان داشت که حذف فاطمه آذری مسئول روابط عمومی فیلیمو در سال ۱۴۰۱، به دلیل توییت مخالف با جریانی که خواستار توسعه اعتصاب در بودند، حرکتی کاملا تبلیغاتی در راستای شوء مستقل از جریانهای حاکمیتی بودن است.
اما این شوء تبلیغاتی آیا توانست که زمینه فاصلهگیری از قیود حاکمیتی شکوری مقدم، آپارات و فیلیمو دور سازد. اگر نظرات مردمی در زیر پست شکوری مقدم را بررسی کنیم درخواهیم یافت که مخاطبان شبکههای اجتماعی، هولدینگ صباایده را جدا ازحاکمیت تصور نمیکنند. کما اینکه شکوری بارها در مصاحبههایش اذعان داشته که در راهاندازی آپارات از مزایای فیلترینگ بهرهمند بودهاند.
حتی در زیر پست شکوری مقدم، کارمندان صباایده که تعدادشان هم کم نیست، حاضر نشدهاند یک نظر تاییدی منتشر کنند و کامنتهای مردمی که ظاهرا دارای فاصله گفتمانی با حاکمیت هستند، تفاسیری را منتشر کردهاند که خوشایند مدیرعامل صبا ایده نیست.