این در حالی است که او چند سال پیش هم به ایران آمد و با همراهی ارکستر سازهای زهی و آنسامبل الکترو آکوستیک در تالار وزارت کشور کنسرت برگزار کرد و خاطرهانگیزترین بخش اجرای او مربوط به قطعه «ای ایران» بود که با استقبال مردم روبهرو شد.
علاوه بر کلایدرمن، حرفهای میلاد ماهان راد، مدیرعامل کمپانی «لیما رکوردز» تهیهکننده این هنرمند، هم نشان میدهد مذاکرات ابتدایی انجام شده و همه چیز مهیای یک اتفاق بزرگ در ایران است. او برگزاری تور کلایدرمن را تایید کرد و با اشاره به آغاز رویه صدور مجوز این کنسرت گفت که جزئیات را بعدا اعلام خواهد کرد. طبق گمانهزنیها گویا قرار است این کنسرت در آخرین ماههای امسال برگزار شود.
ریچارد کلایدرمن پیانیست مشهور فرانسوی متولد ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ در پاریس است که کارش با «چکامهای برای آدلین» در سال ۱۹۷۶ آغاز شد و موفقیتی جهانی را نصیب او کرد و ٢٢ میلیون نسخه از آن در ٣٨ کشور دنیا فروخت. او نخستین کنسرتش را سال ۱۹۷۹ برگزار کرد و از آن زمان بیش از ۲۵۰۰کنسرت اجرا کرده است.
ریچارد کلایدرمن تاکنون بیش از ۱۲۰۰ملودی ضبط کرده و با فروش بیش از ۸۰ میلیون نسخه، دارای ۲۷۰ صفحه طلایی و ۷۰ صفحه پلاتینیوم است. او سبک کار خود را ترکیبی نو- رمانتیک از موسیقی کلاسیک و پاپ میداند.
در کتاب رکوردهای جهانی گینس، از او به عنوان موفقترین نوازنده پیانو در دنیا نام برده شده است. کلایدرمن به ویژه در آسیا بسیار محبوب است هر چند با موسیقی آرام و ملایم خود سالهاست که دل میلیونها نفر را در سراسر جهان به دست آورده است. به نظر میرسد حضور او در ایران نشاندهنده یک سیاست فرهنگی در دولت جدید است.
متولیان فرهنگی ایران احتمالا قصد دارند حضور هنرمندان بین الملی در ایران را افزایش دهند و در این ماهها نشانههایی از این اتفاق هم آشکار شده است.
در واقع برگزاری کنسرت ریچارد کلایدرمن در ایران پلی خواهد بود برای حضور ستارههایی دیگر.ایران پیشترها میزبان بسیاری از هنرمندان و گروههای موسیقی خارجی بوده اما در سالهای اخیر به دلیل تحریمها و محدودیتهای سیاسی، تعداد این رویدادها کاهش یافته و طبیعی است روابط سیاسی بر تصمیمگیری هنرمندان خارجی برای برگزاری کنسرت در ایران تاثیرگذار باشد.
ریچارد کلایدرمن در حالی قرار است به ایران بیاید که ترامپ دوباره به عنوان رئیسجمهور آمریکا انتخاب شده است. کلایدرمن در سال ۹۷ بعد از اجرا در ایران در این رابطه گفته بود: «سالها پیش من ایرانیانی را در پاریس ملاقات کردم و ازشان درخواست کردم که چند آهنگ محبوب ایرانی را به من معرفی کنند که اگر روزی در ایران کنسرت داشتم بتوانم اجرایشان کنم. پنج یا شش تا آهنگ دریافت کردم و من «ای ایران» را انتخاب کردم به این خاطر که با پیانوی من و ارکستر جور درمیآمد.
مثل همه افراد دنیا من هم در رسانهها دیدم که ترامپ تصمیم گرفته قراردادی را که بین آمریکا و اروپا و بعضی کشورها با ایران بسته شده زیر پا بذارد. من خیلی ناراحت شدم که این اتفاق افتاد و این باعث محترم شدن ایران و ایرانیها برای من شد. احترام دیگری که من برای ایران قائلم این است که ایران یک کشور خیلی قدیمی و ریشه دار بوده و هست، با فرهنگ قدیمی و هنر و معماری قدیمی و این را باید بگویم که زبان فارسی در فرانسه خیلی شناخته شده است و در ادبیات قرن ۱۷و ۱۸ ما اغلب به فرهنگ فارسی اشاره شده است. من واقعا دوست داشتم بیایم و این کشور را ببینم.»
او درباره اجرا در ایران گفته بود: «ایران با استانداردهای جهانی برای برگزاری یک کنسرت چقدر فاصله دارد؟ صادقانه میگویم سالنی که در آن اجرا داشتیم یکی از بهترین سالنهایی بود که تا به حال اجرا داشتیم و خیلی خوب بود که دیدم سالنهای اینجا بهروز هستند و درباره معرفی کنسرت و نحوه تبلیغات اطلاعی ندارم. فقط چند جای شهر پوستر و بیلبورد اجرای خودمان را دیدم. درباره کنسرت تکنسینها، یعنی صدابردارها، نورپردازها و ویدئوتکنسینها، بهترین بودند و این من را خیلی خوشحال میکرد که آنها بهترینها را انجام میدهند تا کنسرت ما بهتر برگزار شود. در بالاترین سطح هم تیم تهیهکننده و شرکت برگزارکننده بود که همه اینها را در کنارهم جمع کرده بود و برای من و تیم من و همه اعضای گروه همکاری با آنها خوشایند بود.»